Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

(P) AMIGO GROUP – povestea de succes a unor companii autohtone care au ales drept strategie de business perseverența, combinată cu o doză uriașă de modestie

Generând o cifră de afaceri ce a depășit 100 milioane euro anual, cu peste 1000 de angajați, grupul de companii Amigo demonstrează că drumurile dificile aduc cele mai mari satisfacții, dacă sunt parcurse în mod conștiincios și îndrăzneț. Despre istorie, provocări trecute și prezente, lecții învățate și planuri de viitor povestesc domnul Tibor Becze, unul dintre acționarii Amigo Group implicat activ în viața companiilor pe care le controlează, și doamna Roxana Tudor, director de marketing în cadrul grupului și Unicum Brand Ambassador Romania.
Amigo & Intercost

Ori de câte ori se face referire la distribuția băuturilor în România, inevitabil apare menționat și numele Amigo & Intercost ca unul dintre reperele acestui segment. Ce reprezintă de fapt cea mai mare dintre companiile grupului Amigo?

Tibor Becze:

Istoria noastră începe în 1992, când am pornit curajos la drum, două companii separate, Amigo și Intercost. Deși competitori, timp de 8 ani ne-au unit modele și valori de business asemănătoare, astfel încât în 2000 am decis să transformăm radical povestea clasică a rivalităților și să devenim Amigo & Intercost.

Drumul parcurs în acești 27 de ani nu a fost deloc ușor, dar ne-am ambiționat să rezistăm și să creștem.

În prezent, punem la dispoziție un portofoliu complet de servicii de distribuție, logistice, de vânzare și de mercantizare în domeniul comerțului cu băuturi, tutun și produse alimentare. Oferim constant exemple de bună practică și considerăm că punctele noastre forte sunt experiența de peste un sfert de secol în distribuție, portofoliul divers, securitatea financiară, structura stabilă și, mai presus de toate, integritatea cu care acționăm.

Cum este structurat portofoliul Amigo & Intercost? Care sunt coordonatele de referință ale acestui business de distribuție?

Tibor Becze:

Cu o cifră de afaceri de peste 84 mil. euro în 2018, Amigo & Intercost este, într-adevăr, motorul grupului nostru și cea mai mare dintre companiile pe care le deținem.

În prezent avem puncte de lucru în 5 județe: Harghita, Covasna, Brașov, Neamț, Alba (respectiv în Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Joseni, Cristuru Secuiesc, Sfântu Gheorghe, Cristian, Făgăraș, Piatra Neamț, Alba Iulia). Există spații de depozitare în cadrul fiecărui punct de lucru, totalizând cca. 25,000 mp depozite proprii și cca. 6,000 mp spații închiriate.

În ceea ce privește parteneriatele în desfășurare, colaborăm cu peste 90 de furnizori și peste 7,000 de clienți, pe baza unui portofoliu care a depășit deja 10,000 de produse.

Investim permanent în dezvoltarea business-ului pe toate planurile, printre prioritățile noastre numărându-se creșterea capacității de depozitare, extinderea ariilor de distribuție și optimizarea tehnologică.

După ce am introdus și dezvoltat cu succes business-ul Monster pe piața din România (2013 – 2016) până la achiziționarea sa de către Coca Cola, am reintrat de curând în liga jucătorilor din distribuție la nivel național, de această dată în calitate de importator și distribuitor oficial al produselor Zwack Unicum în România. Este un parteneriat care ne bucură și ne provoacă să atingem performanțe mereu mai înalte.

Intenționăm să continuăm această direcție, a importurilor, extinzându-ne portofoliul și aria de acoperire în consecință.

Roxana Tudor:

Suntem onorați să fim parte din povestea ”băuturii unice a Împăratului”, drept partener strategic al companiei Zwack Unicum, pentru care tradiția și calitatea sunt principii esențiale.

În acest context, ne declarăm intenția de a dezvolta la capacitate maximală colaborările active privind Zwack Unicum în România, simultan cu extinderea business-ului în cadrul canalelor comerciale, rezonând cu dinamismul unei piețe în care adaptabilitatea, ambiția și inovația reprezintă condiții ”sine qua non” pentru succes. Suntem convinși că vom conferi noi valențe misiunii Zwack Unicum în România, construind continuu – cu energie și rezultate remarcabile – ceea ce ne-am propus să devină un exemplu de bună practică în acest domeniu.

În toamna acestui an,  Amigo & Intercost a pus Harghita pe harta festivalurilor de vin, organizând pentru prima dată în regiune un eveniment care s-a ridicat la nivelul marilor festivaluri de profil din România, depășindu-le chiar pe multe dintre ele ca număr de expozanți. Putem cataloga drept curajos un astfel de demers, într-o zonă renumită pentru consumul de palincă și bere. Care a fost raționamentul de bază și în ce a constat agenda Festivalului de vin AMIGO’S?

Tibor Becze:

Într-adevăr, am constatat – din experiența noastră în domeniul distribuției de băuturi – că publicul din zonele muntoase în care activăm nu prețuiește suficient magia vinului, de aceea am dorit ca prin acest festival să punem la dispoziția vizitatorilor lucruri la care nu au acces în mod normal. Festivalul a reprezentat astfel o ocazie bună oferită comunității pentru a cunoaște cramele, soiurile, detaliile din lumea vinului prezentate de experți în domeniu, într-o atmosferă prietenoasă, elegantă.

Evenimentul a reunit pe parcursul a 3 zile experți în vin, producători, clienți și consumatori.

Am dedicat ziua de joi unui concurs de vinuri, spumante și vinarsuri; 5 comisii din România au jurizat produsele concurente, acordând la final 7 mari medalii de aur și peste 70 de medalii de aur și de argint.

Vineri am adus împreună reprezentanții Amigo & Intercost, ai producătorilor și distribuitorilor de vin, și clienții noștri din județele Harghita, Covasna și Brașov, în cadrul evenimentului Business-To-Business.

Ziua de sâmbătă a fost deschisă publicului larg. Sute de vizitatori s-au bucurat de prezența specialiștilor în vin, având ocazia să deguste și să cumpere peste 400 de vinuri speciale, spumante și vinarsuri oferite de 36 de producători renumiți din România, Ungaria, Republica Moldova și Slovacia.

Roxana Tudor:

Efortul depus a fost uriaș pentru o echipă atât de mică, dar rezultatele au meritat toate resursele investite și când spun ”resurse” mă refer în primul rând la timp și energie. Practic, am reușit să aducem vinul aproape de oameni, conducându-i în povestea fascinantă a licorii bahice. Concluzionând, aceasta a fost prima ediție a festivalului și ne propunem să nu fie singura. Ne-am bucurat să observăm interesul publicului și planificăm să transformăm acest eveniment într-unul anual.

Cu personalitate juridică distinctă, Amigo este compania producătoare din grup. Cum ați început acest business și care este direcția de dezvoltare?

Tibor Becze:

Am demarat activitatea în 1992, inițial cu îmbutelierea berii, ulterior optând pentru segmentul băuturilor spirtoase. În 2018 am înregistrat din producția băuturilor spirtoase o cifră de afaceri de peste 6.8 mil. euro.

Din portofoliul nostru fac parte mărci precum Salvator, Transilvanicum, Csíki Áfonya – Afinată, Csíki Meggy – Vișinată, Csíki Köményes (chimion secuiesc), Fenyővíz, Joker, Sekler’s, Aromigo, Săniuș, Secuiana, Lemon.

Volume semnificative înregistrăm cu segmentul econonomic din cadrul portofoliului, dar și cu produse specifice zonei. Principalul client este Amigo & Intercost (profităm, astfel, de sinergii pe care le-am creat în cadrul grupului nostru de companii), dar am demarat începând de la sfârșitul anului trecut parteneriate cu diverși distribuitori din România pentru ca produsele Amigo să devină disponibile la nivel național. În aceeași linie de creștere se înscrie și planificarea de începere a colaborării cu marile rețele de magazine prezente în România.

Dintre direcțiile de dezvoltare, menționez extinderea capacității de producție, un proces de rebranding și lansarea unor noi produse, dar rezervăm astfel de surprize pentru a le dezvălui la momentul oportun.

Roxana Tudor:

Produsele Amigo, a căror imagine nu a fost modificată de decenii, au nevoie categoric de o reîmprospătare vizuală, într-o piață puternic concurențială. Așadar, așezăm organizat în game și categorii, facem facelift sau chiar construim de la bază imagini care să reprezinte optim calitatea cu care ne-am obișnuit consumatorii, respectiv specificul produselor provenind dintr-o zonă atât de bogată în resurse, cum este Harghita. Floră alpină, fructe sălbatice, apă curată, tradiții de a obține arome unice – acestea sunt câteva dintre reperele cu care ne propunem să fim identificați la nivel național.

Foto: Secția de îmbuteliere a fabricii Amigo

Harghita Retail, compania care operează rețeaua de magazine Amigo, face parte din același grup. Practic, ați atins 3 direcții majore: producție, distribuție, retail. Care este specificul magazinelor dumneavoastră?

Tibor Becze:

Am pornit acest proiect cu un prim magazin deschis în Miercurea Ciuc în anul 1994. Am crescut organic rețeaua, astfel încât în prezent deținem 11 magazine, localizate în județele Harghita și Covasna (Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc, Gheorgheni, Cristuru Secuiesc), cu suprafață situată între 200 și 500 mp. Estimăm că la sfârșitul anului 2020 vom avea încă 5 magazine noi.

Cifra de afaceri înregistrată în 2018 a fost de 9.8 mil. Euro, iar pentru 2019 estimăm o creștere cu 10%.

Roxana Tudor:

Desigur, concurența marilor retaileri este intens resimțită de rețelele locale. Abordarea noastră este aceea de a ne diferenția prin intermediul unui portofoliu bogat în produse specifice zonei, o atmosferă prietenoasă în cadrul magazinelor și servicii croite pe tipul clienților noștri loiali sau vizați.

Foto: Exteriorul unuia dintre magazinele Amigo

Fluctuația forței de muncă este un fenomen cu care se confruntă tot mai multe companii din România. Ați fost norocoși să-l puteți evita?

Tibor Becze:

Din păcate, fenomenul nu ne-a ocolit și se manifestă mai ales în cadrul depozitelor Amigo & Intercost, unde retenția de personal este dificil de realizat. Manipulanții și șoferii livratori, de exemplu, sunt categorii profesionale care optează cel mai des pentru căutarea unui loc de muncă în străinătate.

Pentru a acoperi astfel de fluctuații inerente, am decis de curând să apelăm la forță de muncă din Asia, semnând contracte de colaborare în acest sens.

În altă ordine de idei, politica salarială a companiilor din grupul nostru este una generoasă, considerăm noi. Preferăm să ne loializăm colegii și de cele mai multe ori reușim. Beneficii, dezvoltare profesională internă bazată pe performanțe, program de lucru dimensionat optim – acestea sunt câteva dintre modalitățile prin care alegem să oferim colegilor noștri motive concrete pentru a face parte din echipă decenii la rând.

Prin urmare, cea mai importantă resursă pe care o avem sunt Oamenii. Doar împreună putem construi, dezvolta, implementa. Oamenii noștri sunt cei alături de care am urcat în topul domeniului de activitate, constant, prin muncă adevărată, cu dedicare, loialitate și seriozitate. Lor le adresăm considerația noastră, lor le dedicăm fiecare victorie.

Cu ce provocări vă confruntați în calitate de antreprenor în România, domnule Becze? Ce sfaturi ați putea oferi celor care se află la început de drum antreprenorial?

Tibor Becze:

Schimbările legislative dese constituie unul dintre principalele dezavantaje pentru antreprenorii din România; evoluția este greu predictibilă, iar a gândi strategic pe termen lung suportă riscuri substanțiale. Adaptabilitatea și flexibilitatea în business trebuie să fie la cote maxime, întrucât planificarea nu este deloc simplă.

Un avantaj clar pentru antreprenorii locali este piața în continuă dezvoltare. Astfel, România – în drumul său către statutul de piață emergentă – poate reprezenta un teritoriu de business profitabil pentru aceia care știu să îi aprecieze potențialul.

Pentru cei care își propun să devină antreprenori, am un singur sfat: să fie consecvenți, perseverenți.

Cum ați putea sumariza experiența managementului în cadrul grupului de companii Amigo?

Tibor Becze:

De peste un sfert de secol, partenerii noștri sunt martori ai seriozității cu care am înțeles să facem lucrurile. Deși primim an de an confirmarea faptului că mergem pe un drum corect – fiind prezenți în topul companiilor din Harghita și la nivel național, obișnuim să credem că ceea ce ne face cu adevărat speciali în domeniul nostru de activitate este plusvaloarea pe care o aducem în colaborările noastre, modul în care alegem să dezvoltăm parteneriate de succes.

Ordinea și disciplina, aduse din sport, ne conduc în activitate, permițându-ne să construim solid în toți acești ani.

Ne simțim datori comunității să investim continuu în noi facilități de depozitare și de desfacere, creând noi locuri de muncă și premise pentru un avânt economic al zonei. Suntem bucuroși să putem susține performanța în sport și în multe alte activități curajoase din această parte a țării, suntem mândri de rezultatele fiecărei echipe sau persoane pe care reușim să o sprijinim în a-și urma drumul, visul.

Mulțumim colegilor, consumatorilor și partenerilor noștri pentru încrederea acordată în tot acest timp și îi asigurăm că vom continua să fim la fel de implicați și loiali standardelor care ne caracterizează.

Roxana Tudor:

Amigo Group ne este sinonim cu ”acasă”. Este spațiul din care alegem să dezvoltăm, să aducem pieței un plus de optimism și rigurozitate, să fim exemplul că se poate crește sănătos, prin muncă eficientă și perseverență. Suntem recunoscători să primim înapoi, din mediul de afaceri ori de la consumatorii înșiși, atitudini pozitive și aprecierea seriozității noastre, semn al faptului că regulile după care ne ghidăm sunt corecte.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii