Agribusinessul românesc traversează o perioadă cu foarte multe schimbări, începând de la incertitudinile privind prețurile cerealelor și continuând cu volatilitatea în piața îngrășămintelor. În pofida vremurilor volatile, Agricultorul Group mizează pe investiții și vizează atingerea unei cifre de afaceri de 200 de milioane de euro în următorii doi ani.
Agricultorul Group a încheiat anul anterior cu o cifră de afaceri consolidată de peste 110 milioane de euro, continuând seria de investiții începute în ultimii ani, iar cifra de afaceri vizată pentru viitorul apropiat ajunge la 200 de milioane de euro, după cum explică Ovidiu Bucătaru, Chief Financial Officer al grupului, prezent în emisiunea Forbes Forward.
”Planul de business pentru următorii doi ani are la bază câteva jaloane pe care vrem să le atingem. Vreau să dau niște numere, pentru că am finalizat cu o cifră consolidată anul trecut pe palierul 110-120 de milioane de euro, vrem să ajungem la 200 de milioane de euro. Credem că o putem face prin prisma faptului că avem investiții începute anterior pe care le continuăm și suntem într-un proces investițional în ultimii ani. O să mă rezum la partea de comerț cu cereale și îngrășăminte, plus ferma vegetală, suntem cu obiectivul de avea 200 de milioane de euro cifră de afaceri”, a afirmat Bucătaru. Conform declarațiilor sale, grupul dispune atât de capacitățile logistice, cât și de partea de depozite și de flotă auto, cu cele peste 112 camioane, care să contribuie la atingerea ambițiosului obiectiv. Pentru diminuarea riscurilor și menținerea stabilității în aceste perioade incerte, planurile și schimbările de strategie necesită analize mai riguroase și precauție. ”Analizăm mai mult decât înainte, ne uităm cu mai multă atenție, deoarece există multă incertitudine. Analizăm riguros proiectele pe care le avem pe masă”.
După cum remarcă reprezentantul Agricultorul Group, tabloul agribusinessului românesc ”arată astăzi ca un pastel, suntem în plin sezon de toamnă și regăsim foarte multe nuanțe”. În contextul crizelor care apar, adaptarea rămâne cheia succesului unui business: ”Acum un an și jumătate, în februarie 2022, în mod clar nu ne făceam scenarii în care să luăm în considerare un război care a schimbat orice gândire pe care o aveam”. Așadar, agribusiness-ul este într-o perioadă complicată, dar există soluții, ținând cont de importanța stabilității. ”O lecție importantă este următoarea: cheltuielile sunt un dat, veniturile sunt relative”, consideră Ovidiu Bucătaru.
În acest context, care sunt cele mai mari provocări de pe piață? În primul rând, problema irigațiilor, urmată de cele legate de prețuri și resursa umană, remarcă Ovidiu Bucătaru. ”În fiecare zi pornim de la un scenariu de bază și analizăm provocările. Cea mai accentuată direcție a fost de a găsi anumite componente stabile, bine determinate, lucruri care să fie relativ bine puse într-un mecanism automatizat, având foarte multe variabile”. Potrivit acestuia, întreg businessul din agricultură depinde de multe variabile, de la resursa umană până la tehnologie și componenta financiară, iar esențial este ”să reușești să găsești puncte de stabilitate”.
Irigațiile rămân un factor limitativ, iar companiile caută în permanență soluții pentru a minimiza această problemă. ”Componenta factorului limitativ apă rămâne în continuare. Suntem într-o perioadă în care România irigată trebuie să se întâmple. Anul acesta agricol a început șovăielnic și trebuie să căutăm soluții, cum ar fi soiuri și hibrizi mai rezistenți la secetă”, explică Bucătaru, adăugând că deși nu există posibilitatea de a dezvolta proiecte de irigații în zona în care activează, grupul caută soluții în permanență.
Pe de altă parte, s-a remarcat o scădere din punctul de vedere al prețului pe unitatea de produs tranzacționată, dar prin întreg mecanismul logistic, în condițiile în care grupul operează peste 350.000 de tone capacitate de depozitare, s-a menținut posibilitatea rulării unor cantități care să ofere o creștere cu două cifre. ”Reușim să ne menținem pe o profitabilitate relativă acceptabilă, dar clar venim după o perioadă în care au fost oportunități”, afirmă Bucătaru.
În ceea ce privește impactul asupra business-urilor fermierilor români al noilor ambiții europene privind reducerea utilizării de pesticide în agricultură, Bucătaru consideră că ”fără tehnologie e greu de crezut că putem accelera în această direcție. Partea de sustenabilitate vine la pachet inclusiv cu forma de subvenție pe care o primim astăzi. Vorbim de practici benefice pentru mediu, inclusiv folosirea de substanțe active pentru producția plantelor, cât și în fertilizanți”. Potrivit opiniei sale, nu ne ajută un obiectiv care să fie la fel pentru toată lumea, iar tranziția trebuie foarte bine pregătită, cu forme de subvenționare suplimentare pentru fermierul român. ”Perioada de tranziție ar trebui să fie dublată de măsuri concrete, pornind de la ce înseamnă instruirea fermierilor, participarea lor în programe în care să arate că se poate. Doar o măsură aplicată începând cu o anumită dată de referință cred că poate genera derapaje”, conchide el.