Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Opinie: IT-ul, marele câștigător al pandemiei

A trecut deja jumătate de an de la începerea pandemiei în România și o situație care părea inițial total ieșită din comun, a devenit oarecum normalitate. Material de opinie de Claudia Tamași, Country Manager Codecool România.  
 aboneaza-te
Claudia Tamasi_Codecool

Material de opinie de Claudia Tamași, Country Manager Codecool România.

A trecut deja jumătate de an de la începerea pandemiei în România și o situație care părea inițial total ieșită din comun, a devenit oarecum normalitate. Multe companii au fost nevoite să facă schimbări abrupte și serioase în modul în care funcționează. Schimbări ce au afectat pe de-o parte fluxul de venituri și cheltuieli, pe de alta, resursele umane.

În toată această perioadă, trendul a fost unul ce a implicat digitalizarea multor aspecte ale activității economice din numeroase domenii. Iar numărul și tipul proceselor ce au suferit modificări a fost semnificativ. De la mutarea activității acasă, la creșterea puternică a comunicării virtuale și automatizarea unor activități.

Evoluția sectorului IT

Economia, în ansamblu, s-a confruntat cu probleme serioase, cu precădere în perioada de urgență. Dar există anumite domenii care nu numai că au rămas pe linia de plutire în mijlocul furtunii, ci chiar ar putea avea de câștigat pe termen lung. Așa cum era de așteptat, sectoarelor cu o componentă digitală puternică, precum automatizările sau e-commerce-ul, li s-a oferit o oportunitate bruscă de creștere. Giganți ca Amazon sau Microsoft au înregistrat creșteri semnificative, însă au existat și surprize din zone adiacente, care au luat un avânt uriaș. Este exemplul celor de la Zoom, ce a devenit practic sinonim cu lucrul de acasă. Sau Netflix, soluția de entertainment pentru mai toată lumea care încearcă să compenseze reducerea semnificativă a vieții sociale.

Sectorul IT este unul transversal, cu ramificații în multe zone, așa că impactul economic a fost și este unul major. Anumite companii au înțeles că, pentru a face față crizei și a continua în siguranță și eficient, trebuie să oprească activitatea și să optimizeze procesele. Investiția în transformarea digitală a fost esențială în acest sens.

Conform studiului „Viitorul muncii”, realizat de XEROX, percepția companiilor s-a schimbat de la începerea pandemiei. În primă fază, 72% dintre respondenți au declarat că s-au simțit complet pregătiţi din perspectiva tehnologiei și majoritatea business-urilor estimau că vor încerca să renunțe la lucrul de la distanță, imediat ce va fi posibil. Odată cu trecerea timpului și implementarea efectivă a noilor procese, lucrurile s-au schimbat. Cei care invocau motive precum productivitatea angajaților, siguranța datelor sau lipsa infrastructurii, au constatat că odată rezolvate câteva aspecte cheie, lucrul de acasă funcționează foarte bine.

A fost nevoie, desigur, de investiții în software și suport IT. Situația nu este nici pe departe stabilă, însă încrederea în ceea ce privește munca la distanță a crescut simțitor, cu 58%. În plus, începe să se reliefeze tot mai mult ideea abordării unui regim de lucru hibrid, care îmbină varianta clasică și soluția de pandemie. Iar asta se traduce, evident, în alocare de resurse suplimentare în această direcție.

Ce ne rezervă viitorul

România a intrat într-un proces forțat și accelerat de digitalizare, acesta fiind un trend internațional, nu doar local. Iar anumite sectoare economice vor avea în mod clar de câștigat din asta, evoluând odată cu piața tehnologiei informației.

Cu toate acestea, un studiu publicat de Comisia Europeană, relevă faptul că România se clasează pe locul 26 din 28 la capitolul performanță digitală, din punct de vedere al Digital Economic and Society Index (DESI). Iar cea mai mare problemă, cu toate că avem un sector IT puternic și o reputație bună atunci când vine vorba de companii, ține de adoptarea digitalizării în sectorul privat și cel public. Iar acest lucru implică digitalizare, dar mai ales inovare.

Să ne uităm doar la UiPath, care a ajuns la o valoare de 10,2 miliarde de dolari și a devenit din unicor, decacorn. Compania a reușit să atragă o nouă investiție importantă, datorită creșterii solicitărilor clienților de a acoperi nevoile de automatizare în contextul pandemiei. Mai mult, finanțarea obținută este investită în inovația bazată pe inteligență artificială, ca modalitate de a atenua riscurile potențialelor crize de resurse umane.

Este un moment bun pentru companiile din IT să profite și să se concentreze pe îmbunătățirea produselor și pe inovație, nu doar pe creștere. Faptul că statul oferă în continuare scutirea de impozit de 10% și a venit, în plus, cu un program de transformare digitală a IMM-urilor, reprezintă avantaje extrem de utile. Studiul menționat anterior se referă la anul 2019, însă schimbările survenite odată cu apariția Covid-19 au început să schimbe paradigma.

Pandemia a mutat în mare parte activitățile economice și sociale în online, ducând la o creștere a nevoii de platforme digitale, produse și servicii software și operațiuni digitalizate. Din acest punct de vedere, putem spune că a acționat ca un catalizator. Iar efectul se resimte nu doar când vine vorba de companii, ci și de instituții de stat, ce au intrat pe un drum cu sens unic spre digitalizare. Aici ne putem gândi la exemplul recent dat de Primăria orașului Cluj, care a eliminat complet hârtia utilizată pentru realizarea copiilor, prin introducerea unui sistem modern de scanare, în loc.

Așadar, dacă trebuie să tragem linie, vor exista numeroase oportunități în industria IT, va fi în continuare nevoie de specialiști în domeniu, iar piața internă are toate șansele să devină mai puternică. Dar acest lucru va fi posibil doar prin abordare proactivă, axată pe inovare și viziune pe termen lung.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii