FacebookTwitterLinkedIn

Contextul economic, politic și social în care trăim – pandemia de coronavirus, conflictul Rusia-Ucraina, tensiunile crescânde dintre China și Statele Unite, alte posibile tensiuni din Asia cu repercusiuni imediate în Vestul lumii, precum China-Hong-Kong, China-Taiwan – au expus brutal vulnerabilitățile lanțurilor de furnizare globalizate. În această configurație de factori perturbatori, din ce în ce mai multe companii își reconsideră poziția și se gândesc să aducă producția în țară sau, dacă acest plan nu este posibil, măcar în apropiere. Obiectivul imediat este scurtarea lanțurilor de furnizori și fezabilitate financiară a noii abordări.

Cuvinte cheie precum “onshoring”, “reshoring” sau “nearshoring” au început să apară din ce în ce mai mult în limbajul executivilor, mai ales în timpul analizelor rezultatelor financiare, iar mulți experți au crezut inițial că aceasta este doar o opțiune îndepărtată, luată în calcul ca plan B sau C pentru perioada pandemiei, despre care se estima că va dura puțin și va avea impact relativ ușor remediabil. 

Cu toate acestea, restricțiile din timpul pandemiei, durata lor și impactul acestora s-au dovedit a fi mai dificil de gestionat decât se estima inițial. Iar pe fondul tensiunilor geopolitice și al persistenței perturbărilor din lanțul de furnizori, tendința de onshoring poate deveni o strategie apropiată și rentabilă pentru multe companii în viitorul apropiat.

Potrivit informațiilor centralizate de Bloomberg din rapoartele trimestriale obligatorii ale rezultatelor financiare ale multor companii, strategiile de onshoring sunt deja parte din multiple planuri de acțiune, mai intens decât erau în timpul pandemiei. 

Potrivit unui sondaj al UBS făcut printre executivii principalelor companii multinaționale, 90% dintre respondenți au spus că fie sunt în proces de a scoate producția din China sau sunt în discuții interne pentru a pune în practică acest plan, iar 80% dintre respondenți au declarat, de asemenea, că iau în calcul aducerea producției în țara de origine.

În favoarea acestor decizii vin costurile mari de transport asociate cu cererea în exces și cu creșterea uriașă a prețurilor combustibilului, iar în contra-balans stă, pentru companiile americane cel puțin, creșterea dolarului, care face ca munca să fie foarte scumpă pe teritoriul SUA.

Graficul alăturat, preluat de la Statista, arată tendințele de onshoring-reshoring-nearshoring rezultate din sondajul UBS.