FacebookTwitterLinkedIn

Prima cooperativă țărănească digitală din România Obor21.ro a încheiat al doilea an de activitate cu o creștere de 55% a cifrei de afaceri, ajungând la 155.000 de euro – creștere susținută în special de accelerarea comerțului online.

Evoluția semnificativă a business-ului născut în pandemie îi impulsionează pe cei doi fondatori ca în cel de-al treilea an de activitate să-și traseze obiective la fel de ambițioase. Astfel, pentru 2022, aceștia și-au propus diversificarea portofoliului de produse și extinderea zonei de livrare.

Conform datelor companiei, comanda medie a coșului s-a menținut în 2021 la aproximativ aceeași valoare ca în anul precedent, respectiv 230 lei. Diferența vine însă din comportamentul de consum. Dacă în 2020, contextul pandemic a creat agitație, iar achiziționarea produselor alimentare a fost accelerată cu scopul de a crea provizii, în 2021 comportamentul de achiziție a fost mai relaxat.

„Cifrele la final de an arată că în 2021 au fost plasate comenzi de valori mai mici, dar cu un grad de recurență mai mare. Acesta tendință transmite un semnal pozitiv în ceea ce privește schimbarea comportamentului de achiziție și consum: clienții își planifică cumpărăturile și respectiv mesele cu produse din carne, consumând mai multe produse fresh în detrimentul obiceiului de a comanda mai mult și de a congela”, explică Florian Mateiță, cofondator Obor21.ro.

Potrivit acestuia, 35-40% dintre clienți revin pentru o nouă comandă, iar peste 20% sunt clienți cu mai mult de 4 comenzi plasate la nivelul anului 2021. Numărul mediu de produse comandate pe Obor21.ro se menține la 5-6 produse/coș, la fel și sezonalitatea comenzilor, aprilie fiind cea mai dinamică lună din punct de vedere al vânzărilor. Totodată, Obor21.ro raportează la nivel de an, creșteri semnificative la vânzările cărnii de ied (60% creștere față de anul precedent) și de miel (16% creștere).

 „De departe, cea mai bună lună din 2021 a fost aprilie, datorită Paștelui. Dacă de Crăciun românii cumpără carne de porc, Paștele este prin excelență dedicat cărnii de miel și mai nou și de ied, o alternativă mai sănătoasă pentru miel și o carne destul de rar solicitată în anii precedenți. Mai mult, după un 2020 în care clienții noștri s-au obișnuit să găsească în ofertă carne de caprine și ovine oricând, în 2021 am remarcat o creștere a interesului, mai ales pentru prima categorie, aceasta fiind prezentă și în comenzile care nu au avut legătură cu masa de Paște”,a detaliat Florin Mateiță, cofondator Obor 21.

În ceea ce privește planurile de extindere, pentru 2022, compania își propune să extindă colaborarea cu magazinele de specialitate și HoReCa, segmente ce au reprezentat 26% din vânzările la nivel de an, și să diversifice portofoliul de produse, investind, totodată, în extinderea capacității și zonei de livrare.

 „Lucrăm la extinderea zonei de livrare și către nordul țării, unde am avut solicitări constante pentru livrare în 2021, și sperăm să reușim acest lucru în prima jumătatea a lui 2022. În măsura posibilităților logistice ne dorim diversificarea portofoliului către noi categorii de produse, care să susțină conceptul de cooperativă țărănească digitală. Este un an al creșterii, prin urmare avem în plan și mărirea numărului de zile de livrare – în prezent două/săptămână -, respectând principiul meatbooking – rezervare înainte de sacrificare – și promisiunea de a livra carnea proaspătă, în maximum 72 de ore”, a subliniat Florian Mateiță.

Platforma Obor21.ro a fost lansată în luna februarie 2020 de către Iunia și Florian Mateiță, cu o investiție inițială de peste 80.000 euro.