Cautare




, Contributor

Forbes Kids |
|

Micii “campioni” ai apei

Educația acvatică este recunoscută la nivel mondial de peste 60 de ani, dar la noi a fost inițiată în 2001 de către Georgeta Sultana, neonatolog cu o experiență de peste 40 de ani. A avut amabilitatea să ne vorbească despre benefiiciile educației acvatice la bebeluși și copii, despre metoda care îi poartă numele și despre miracolul și puterea apei de a schimba sănătatea și viața copiilor. interviu realizat de Mariana Robescu  
Micii_Campioni_9235

Ați pus bazele conceptului de educație acvatică în România (metoda Sultana) și ați înființat Clubul Micii Campioni, primul club de educație acvatică dedicat nou-născuților. În ce constă metoda Sultana?

Metoda Sultana este un mesager al medicinei preventive care poate fi propusă nou-născutului din clipa în care este echilibrat cardiorespirator. Prin interferența dintre masaj, câteva elemente de kinetoterapie și hidroterapie, metoda reușește să ajute nou-născutul să aibă o dezvoltare armonioasă, cu deprinderi sănătoase, care îi conferă achiziții în planul psiho-motric ce îl vor conduce la performanțe de campion în toate registrele vieții sale. Încă din 2001, această terapie a fost înregistrată la OSIM cu drept de autor, iar din 2012 avem și brevet de invenție pentru aparat și metodă de stimulare psihomotorie a nou-născutului și copilului mic.

Cât de deschiși sunt părinții la această metodă?

Părinții corect informați sunt foarte interesați de această alternativă de creștere a nou-născutului. Promovată oficial încă din 2001, când am introdus în România conceptul și am început colaborarea cu FAAEL (Federația Franceză de Activități Acvatice), metoda și rezultatele ei au fost permanent prezentate în congrese naționale și internaționale de neonatologie, conferințe și comunicări științifice de kinetoterapie sau sport organizate de OAMMR (Organizația Asistenților Medicali și a Moașelor din România) sau FAAEL.

Sunt nenumărați profesioniști care promovează și recomandă această metodă alternativă de îngrijire. Pentru a veni în întâmpinarea nevoii de a avea protocolul de îngrijire sistematizat cât mai clar, din 2009 a fost disponibilă în librării și donată în câteva maternități din țară (în Cluj, Oradea, Târgu-Mureș și București) și lucrarea “Metoda Sultana – Ghid practic pentru părinți și cadre medicale”, tipărită cu avizul Ministerului Sănătății. Ghidul prezintă pas cu pas metoda, cu schițe explicite ale etapelor masajului și testimoniale de la părinți ai copiilor ce au urmat programul, precum și aprecieri din partea unor medici, a căror susținere ne onorează.

De ce este bine să învețe un copil să înoate înainte de a merge?

Ceea ce facem noi, atât în cadrul ședințelor private la domiciliul nou-născutului, cât și la Clubul Micii Campioni este mai mult decât o simplă lecție de înot. Practic, cu toții ne naștem cu reflexe primare extrem de valoroase. Unul dintre obiectivele atinse prin practicarea educației acvatice de la vârste fragede este păstrarea acestor reflexe înnăscute și transformarea lor în automatisme, achiziții extrem de valoroase pentru viitorul adult.

După ce începe programul de educație acvatică (după vârsta de 4 luni și jumătate / 6 luni), copilul va căpăta cu ușurință abilitatea de a se poziționa vertical, ceea ce îl va ajuta inclusiv să se deplaseze mai repede și pe uscat.

Ne puteți spune care sunt beneficiile educației acvatice pentru bebelușii dezvoltați normal?

Educația acvatică începe după vârsta de 4 luni și jumătate / 6 luni, după încheierea calendarului de vaccinări obligatorii, care îi conferă copilului imunitate, permițând intrarea în colectivitate.

Educația acvatică se desfășoară pe protocoale, în funcție de vârsta copilului și își propune adaptarea acestuia cu apa prin “joc cu reguli”, cu ajutorul materialelor speciale de piscină și cu obiective bine stabilite, finalizate prin inițierea în înot, care poate începe după 3-4 ani, în funcție de propriul ritm de dezvoltare al copilului.

Beneficiile în plan psihomotric sunt foarte importante pentru dezvoltarea copilului. Un studiu statistic făcut pe un lot de 80 de copii din Clubul Micii Campioni, care au practicat programele de educație acvatică și care au început cu Metoda Sultana încă din primele zile de viață au demonstrat cu baterii de teste acreditate internațional (Testul Arborelui, Testul Raven, Testul Personalității) și cu diverse chestionare adresate părinților și copiilor pe care le-am dezvoltat noi intern faptul că acești copii au înregistrat un nivel ridicat în ceea ce privește dezvoltarea inteligenței emoționale, stimei de sine, gradului de sociabilitate.

Dincolo de aceste beneficii ce țin de inteligența emoțională a copilului, educația acvatică reușește fortificarea masei musculare, care susține un sistem osos puternic și armonios dezvoltat, creșterea capacității respiratorii, mobilitate crescută și imunitate sporită.

Dar pentru bebelușii cu deficiențe neuropsihomotorii? Ce presupune acest program în cazul copiilor cu nevoi speciale?

Dacă pe copiii născuți fără probleme sau deficiențe, acest program îi face campioni pe viață printre copiii de vârsta lor și lideri în comunitățile din care fac parte, pentru copiii cu nevoi speciale metoda este o mană cerească. Fiecare sesiune în parte se desfășoară ținând cont de potențialul și propriul ritm al copilului și de diagnosticul specific.

Programul înlesnește cel puțin îmbunătățirea calității vieții, acolo unde nu se pot rezolva chiar în totalitate sau într-un procent considerabil diagnostice dure.

Sunt mulți părinți care nu știu să înoate și le este teamă să-și lase bebelușii să interacționeze cu apa. Ce sfaturi le dați? Dar părinților care vor să-și lase micuții să interacționeze cu apa?

Educația acvatică propusă de Clubul Micii Campioni se adresează nou-născuților și, în egală măsură: gravidelor, cuplurilor de viitori părinți, persoanelor cu nevoi speciale, seniorilor și bineînțeles… celor cu teamă de apă de orice vârstă. Eu, în calitate de psiholog, formator în educație acvatică, asistent medical de pediatrie și mamă nu pot da alt sfat părinților decât acela de a nu transfera asupra copiilor propriile frici, inclusiv frica de apă. Iar apa este un profesor atât de bun și răbdător și este o sursă atât valoroasă de exprimare a potențialităților pentru fiecare individ, încât ar fi păcat să lăsăm acest rezervor de înțelepciune neexploatat.

Care este vârsta la care se obțin cele mai bune rezultate?

În fiecare etapă a dezvoltării individului se pot obține rezultate de excepție dacă-l ajutăm să aibă deprinderi sănătoase, prin care să-și depășească propriile limite … și să devină campion!

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii