FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Asemenea întregii piețe a ospitalității, am resimțit puternic șocul ultimilor doi ani de pandemie. Acum ne aflăm cu motoarele turate la maxim, în plin sezon, și suntem peste nivelul înregistrat în 2019 din punctul de vedere al intensității operaționale și al cifrei de afaceri previzionate pentru tot anul 2022. Principale linii de dezvoltare ale Snagov Club în 2022 sunt revenirea puternică din piața evenimentelor private și corporate, care în prezent generează împreună aproximativ 70% din cifra de afaceri.

Primul semestru din 2022 a adus pentru Snagov Club o creștere de peste 70% a cifrei de afaceri în comparație cu perioada similară a anului trecut, dar să nu uităm efectul de bază: primele trei luni din 2021 au marcat o închidere aproape totală a industriei HoReCa, iar evenimentele au început abia după 1 iunie. Vestea bună este că observăm o tendință de creștere și față de primul semestru al anului 2019, dar costurile de funcționare au crescut foarte mult în prima parte din anul 2022. Prin urmare, singurele două probleme care ne afectează în prezent sunt inflația și imprevizibilitatea macroeconomică. Noi, ca industrie a ospitalității, și în mod particular Snagov Club, sperăm să nu mai trecem niciodată prin “vacanțe forțate” în perioada de vară, ci doar să avem posibilitatea să oferim oaspeților noștri momente și vacanțe unice.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările dvs. în următoarea perioadă?

Creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă și creșterea explozivă a prețurilor la utilități sunt, din păcate, de actualitate și pentru noi, la nivelul sectorului ospitalității din România. Pandemia și războiul au creat, în plus, și o incertitudine a cererii pentru mai multe servicii de ospitalitate care sunt planificate pentru un termen mai lung. Mă refer, de exemplu, la evenimentele private și corporate, care sunt contractate de cu mai mult de un an înainte de desfășurare.

Găsirea unui preț corect este un factor foarte important în acest moment, deoarece, pe de o parte, avem inflație continuă care ne modifică costurile de achiziție în fiecare zi și, pe de altă parte, avem obligația unui pricing corect față de oaspeți. Ca manageri și antreprenori, trebuie să încercăm întotdeauna să previzionăm  modificările prețurilor, provocarea principală fiind că multe dintre serviciile pe care le oferim sunt contractate cu până la 18 luni în avans.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Incertitudinea economică, în special cea cauzată de inflație, este aspectul cel mai îngrijorător pentru afacerile din sectorul ospitalității. Alt element care trebuie menționat este faptul că lipsa forței de muncă pare a fi la cel mai înalt nivel din ultimii 30 de ani, cel puțin pentru industria ospitalității.

Din păcate, sunt încă multe sectoare de activitate afectate în mare măsură de război, din cauza faptului că la nivel internațional România este percepută ca o destinație nesigură prin prisma apropierii geografice față de  războiul din Ucraina.

Oportunitatea este că după doi ani de pandemie, turismul și industria evenimentelor își vor reveni complet în anul 2022 pe măsură ce oamenii își doresc socializare și o “viață normală” mai mult mult ca niciodată.

Altă oportunitate pentru noi este generată de creșterea numărului clienților care caută din nou șederile pe termen lung. Un lucru pe care l-am observat în pandemie este că românii au realizat în sfârșit că pot avea concedii la fel de calitative în România, în comparație cu experiențele din destinațiile din străinătate. Românii au redescoperit România, iar această tendință va continua în următorii ani. Mă bucur, desigur, că am fost martorii acestui nou fenomen, însă îmi pare rău că a fost sesizat de mulți dintre noi doar ca ultimă soluție.

Cum arată planurile dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

La fel că în anii anteriori pandemiei, vrem să creștem sectorul de evenimente corporate, fapt pentru care venim mereu cu facilități noi destinate clienților interesați de aceste servicii. Industriile pharma și IT&C și companiile care au centre regionale de servicii în București sunt cele care au dat tonul revenirii din piață evenimentelor corporate. Avem parte și de multe ședințe și conferințe interne sau cu partenerii pe care companiile vor să le găzduiască la noi într-o locație cu totul specială. Ce se observă ușor acum, față de perioada anterioară, chiar și din timpul pandemiei, este că majoritatea evenimentelor sunt axate pe partea de ședințe, meetinguri sau traininguri, și mai puțin pe zona de activități sau relaxare. Cred că este o urmare a faptului că angajații din companii au petrecut puțin timp împreună în ultimii doi-trei ani.

În plus, ne așteptăm că turismul incoming își va reveni în anul 2023, și astfel să avem din nou oaspeți din întreaga lume, inclusiv pentru evenimente private.