FacebookTwitterLinkedIn

Manuela Necula, CEO Ogilvy Group România, a trecut de-a lungul activității sale profesionale prin mai multe crize, însă, învățătura cea mai importantă din crizele anterioare a fost că, nu cei mai puternici supraviețuiesc, nici cei mai inteligenți, ci aceia care se adaptează cel mai bine la schimbare.

“În criza curentă, care știm cu toții că e foarte diferită față de cele anterioare, am învățat multe ca om și ca profesionist și continui să învăț din ele, pentru că e departe de a se fi sfârșit. Unul dintre lucrurile importante pe care le-am învățat aici, este că norocul cumva îi favorizează pe cei care sunt curajoși, pe cei care sunt hotărâți și pe cei care sunt pregătiți”, spune CEO-ul Ogilvy Group România.

Pe de altă parte, Manuela Necula consideră că lumea, în momentul de față, datorită globalizării, datorită digitalizării, este extraordinar de interconectată și efectele sunt percepute diferit în cazul acestei crize, față de cele anterioare.

“Suntem cu toții mult mai legați unii de alții și avem și noi ca marketeri un challenge, cred că mai mare decât cele anterioare, și anume, trăim într-o constantă insecuritate, într-o constantă schimbare. Ne-am pierdut cumva ancorele. Noi avem nevoie cu toții, ca oameni și ca profesioniști, de niște ancore. Acum totul este extrem de dinamic, totul se schimbă și totul este extrordinar de imprevizibil. Și învățăm pe zi ce trece”, continuă ea.

Contextul actual a pus și o presiune foarte mare pe agențiile de publicitate, atât din punct de vedere financiar, cât și în ceea ce privește dezvoltarea acestora.

“În momentul de față, întrebările cele mai importante sunt cele legate de comportamentul consumatorului. Sunt întrebări umane. Dacă noi nu reușim să ne uităm la comportamentul oamenilor, la felul în care ei reacționează în momentele acestea, toate celelalte întrebări devin superflu, pentru că nu își mai au rostul. Noi trebuie să ne uităm adânc și profund și să analizăm modul în care acționează oamenii în momentul de față indiferent de poziția lor, indiferent de preocupările lor și atunci o să știm să găsim aceste ancore”, precizează Manuela Necula. Totodată, aceasta consideră că, dacă se găsesc răspunsurile potrivite, cu siguranță se vor găsi și rezolvări pentru situațiile de criză.

Mai mult decât atât, principala grijă a oamenilor de publicitate gravitează în jurul comportamentului consumatorului, mai ales că deja s-au produs o mulțime de schimbări, iar trendul acesta va continua și în perioada următoare.

“Acum am intrat într-o etapă în care consumatorii se uită foarte mult la branduri. Au încredere mai mare în branduri decât în guverne. Și atunci așteptările consumatorilor către branduri sunt extrem de mari, omul are noi nevoi în momentul ăsta, are niște nevoi reale, niște nevoi fizice și emoționale și așteaptă răspunsuri de la branduri. Deci tot comportamentul nostru vizavi de branduri s-a schimbat semnificativ și atunci în mod evident vor câștiga brandurile care vor ști să acționeze pe toate aceste dimensiuni”.

Cu toate că perioada aceastaa de criză este mai complexă și mai imprevizibilă decât toate cele anterioare, Manuela Necula este de părere că, totodată, va avea și un efect mai puternic. “Modul în care brandurile acționează este extrem de important și va fi ținut minte. E o perioadă în care brandurile trebuie să acționeze într-un fel extrem de diferit față de cel anterior. Și nu e vorba de a oferi sau a nu oferi discounturi. Nu e nimic în neregulă cu discounturile. E vorba de un complex de factori. Modul în care un brand dă dovadă de empatie, se comportă oportunist și încearcă să se urce pe acest val, deși locul lui nu e acolo. Locul lui este să fie alături de consumator”, mai punctează ea.

În plus, Manuela Necula estimează și o scădere a întregii investiții în media, de aproximativ 9,8%, scădere care este în linie cu cea planificată la nivel internațional. “În România, continuăm să fim o piață în care investiția în televiziune este pe locul I. Deci, scade piața cu 10%, dar avem diferențieri pe medii, care sunt contrare celor din alte părți ale lumii. Noi evaluăm că o să scadă investițiile în televiziune cu aproximativ 8,5%, scade și zona de online, cu 6,9%. Din păcate zona de print scade și ea semnificativ. Scade și radio. Cred că investițiile în radio vor scădea de la 30 de milioane la 20 milioane”.

Dar, comunicarea de brand va continua, cu toate că se va schimba semnificativ. “Lumea se schimbă în jurul nostru mai repede decât suntem noi obișnuiți să ne mișcăm și trebuie să devenim cu toții mult mai agili. Evoluăm înspre digital, dar într-un alt ritm complet diferit de restul Europei”, a conchis Manuela Necula.