FacebookTwitterLinkedIn

În schimb, Maia Novolan, unul dintre pionierii marketingului din România, vede foarte multe avantaje. Avantaje care se vor simți foarte mult pe termen mediu. De ce? “Pentru că pandemia ne-a forțat pe toți în ansamblu să ne mutăm în digital, nu doar activitățile de marketing propriu zise. Multe din activitățile noastre de zi cu zi s-au mutat în digital și prin urmare se va reflecta evident și în marketing”, spune CEO-ul și fondatorul Syscom Digital, companie ce a înregistrat o cifră de afaceri de peste 1,5 milioane de euro. Ea crede însă că s-au schimbat un pic abordările și modalitățile de a implementa anumite proiecte și activități.

“Nu știu dacă s-a schimbat ceva neapărat la nivel de tehnică sau de formate. S-au îmbunătățit formatele pentru că în digital se îmbunătățesc permanent. Este unul dintre cele mai dinamice domenii de activitate și trebuie să fii permanent în priză. Nu poți să stai fără să citești permanent și să te informezi”, mai spune Maia Novolan, care consideră că mediul digital era oricum un mediu dinamic și înainte de pandemie, în care erau forțați să avanseze tot timpul.

La nivelul agenției Syscom Digital, activitatea a cam intrat pe “făgașul normal”. Au deja clienți care funcționează la normalitatea de dinainte de pandemie, însă mai sunt și clienți care și-au micșorat bugetele de marketing. “Dar cred că a fost o chestiune temporară și probabil că își vor reveni”, punctează Maia Novolan.

În opinia ei, agențiile de digital au avut de câștigat în ultimele aproape nouă luni de pandemie, pentru că o parte din activitățile de retail care se desfășurau offline, au trecut în online. “Nu toate, dar o parte importantă da”, afirmă executivul. Totodată ea mărturisește că a fost o perioadă “cu foarte mult efort de a regândi și de a recalcula anumite tactici”. Însă, se aștepta la izbucnirea crizei și în România.

“Am fost destul de precaută în februarie-martie. N-aș putea spune că ne-a luat pe nepregătite. A fost un șoc în a doua jumătate din martie și aprilie când veneau mail-uri de la clienți spunând că proiectul îngheață sau se anulează”, își amintește Maia Novolan. Dar a mers pe un scenariu de criză de șase luni și a luat toate măsurile interne necesare.

Totodată, ea consideră că pentru branduri nu a fost o problemă doar de bani, ci și de content.

“Era un context în care oamenii nu erau dispuși să asculte ce le povestim noi. Și atunci da, și la nivel de content marketerii au fost limitați și s-au abținut să comunice. Abia după ce a trecut șocul de o lună, încet-încet lucrurile și-au revenit”, a conchis Maia Novolan.