FacebookTwitterLinkedIn

Dacă ultimii doi ani pandemici au fost prielnici pentru restaurantele cu livrare, 2022 debutează cu o mare temere și pentru acestea: sumele exorbitante la facturile pentru utilități.

Majorarea semnificativă a costurilor la energie îi înfricoșează pe antreprenorii din segmentul delivery, catalogați drept „norocoșii pandemiei”, datorită creșterii accelerate pe care piața de food-delivery a înregistrat-o în ultimii trei ani. 

Conform calculelor Hospitality Culture Institute, dacă în 2019 sectorul de delivery reprezenta doar 10% din piață, în doar 6 luni de la izbucnirea crizei sanitare acest sector s-a triplat și poate absorbi peste 40% din piața HoReCa în prezent.

Mai mult, potrivit studiului National Foodservice Research, realizat de Hospitality Culture Institute, în 2020, valoarea totală anuală a pieței de mâncare gătită și băuturi out of home (restaurante standard, fast-food, cantine, pub-uri și supermarket-uri) în cinci dintre cele mai mari orașe din țară (București, Timișoara, Iași, Cluj și Brașov) s-a ridicat la 10,2 miliarde de lei. Și, deși această cifră raportată pentru anul pandemic 2020 a însemnat o scădere de 29% față de nivelul înregistrat în 2019, reprezentanții Hospitality Culture Institute susțin că antreprenorii curajoși care au riscat și investit în zona delivery, și-au dublat volumul comenzilor în această perioadă. 

Anul trecut, Jerry’s Pizza unul dintre cei mai importanți operatori din segmentul delivery și take-away de pe piața autohtonă a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de aproximativ 12% comparativ cu perioada similară a anului anterior însă, potrivit reprezentanților companiei, profitul a fost în scădere cu 20% față de cel din 2020. Motivul? Compania a decis să amâne încă majorarea prețurilor la produsele sale, chiar dacă 2021 a venit cu multe creșteri ale costurilor cu materiile prime, combustibilul și cu personalul, fiind foarte greu de estimat un impact financiar efectiv. Astfel că oficialii companiei se pregătesc în perioada următoare de o reevaluare a contextului. Mai mult, aceștia și-au făcut chiar și unele scenarii la care să apeleze pentru a contracara facturile-șoc pe care ar putea să le primească la energia electrică.  

„La acest moment, din informațiile pe care le avem, ne-am putea aștepta la o creștere a costurilor cu energia de aproximativ 500%. Și, pentru că unele dintre magazinele noastre sunt dotate cu cuptoare electrice, în timp ce altele folosesc cuptoare cu gaz, situația actuală ne-a determinat să regândim prioritățile planurilor de investiții și să pregătim un plan rapid de înlocuire a unora dintre cuptoarele electrice cu unele cu gaz, ceea ce va ajuta la reducerea costurilor cu energia”, a mărturisit Jerry Dauteuil, General Manager Jerry’s Pizza. 

Din păcate, acesta va fi totuși un proces de durată, susține antreprenorul, care se așteaptă la o întârziere a înlocuirii acestor echipamente cu 4 până la 6 luni din cauza problemelor existente în lanțurile de aprovizionare de la nivel global.  

„Într-o primă fază vom încerca să susținem aceste creșteri ale costurilor cu energia absorbind în mare parte impactul, însă vor exista și creșteri de prețuri la produse, iar nivelul și momentul acestora vor fi date și de evoluția tarifelor din piață, atât de la materii prime cât și de la serviciile conexe”, a completat acesta.   

Datorită faptului că modelul de business al Jerry’s Pizza este unul de tip delivery și carry-out (DELCO), acesta reprezentând peste 96% din activitate, în toată această perioadă pandemică oficialii companiei au recunoscut că nu au fost nevoiți să conceapă de la zero o nouă strategie de business, ca mulți alți antreprenori, ceea ce a reprezentat un beneficiu în evoluția business-ului. Mai exact, în ultimii trei ani, planul de business al companiei s-a axat în special pe urgentarea implementării unor proiecte puse deja pe hârtie înainte de declanșarea pandemiei de COVID-19. 

„Aplicația mobilă Jerry’s Pizza este funcțională, de exemplu, încă din 2014, deci din acest punct de vedere perioada pandemiei ne-a găsit deja pregătiți, iar la acest moment comenzile venite prin intermediul ei reprezintă aproximativ 30% din total”, a mai subliniat Jerry Dauteuil, care a precizat că acesta este și motivul principal pentru care compania a decis să investească anul trecut aproximativ 250.000 de euro în zona IT.  

Investițiile s-au concentrat pe implementarea unui ERP, pe realizarea unor update-uri ale aplicației mobile pentru a optimiza experiența utilizatorilor, dar au vizat și dezvoltarea unei soluții de e-commerce pe site-ul companiei, proiect care va fi gata până la finalul acestei primăveri. 

Privind către cele mai reprezentative investiții ale companiei în aceștia ultimi doi ani pandemici, Jerry Dauteuil amintește aici că numai în 2021 Jerry’s Pizza a deschis noi unități în Craiova, Ploiești și a relocat o unitate în centrul comercial Liberty Center din București. 

Tot anul trecut, compania și-a extins flota auto care în prezent numără peste 150 de vehicule. Iar pentru 2022 strategia de business a companiei mizează în special pe expansiune și investiții în inaugurarea unor noi magazine în țară, patru la număr. Și, pentru că tendințele internaționale din domeniul resurselor umane au ajuns și în România, Jerry Dauteuil a încheiat deja parteneriate pentru a aduce forță de muncă din afară. Astfel, pentru a preveni eventualele sincope din perspectiva disponibilității forței de muncă, anul acesta, compania va aduce în țară 40 de angajați din Sri Lanka și alți 15 din Nepal. Aceștia se vor alătura celor 48 de angajați nepalezi aduși în echipa Jerry’s Pizza încă de la sfârșitul lui 2019. Absorbția de forță de muncă străină nu este însă o noutate pentru compania care de-a lungul anilor a integrat studenți străini sau angajați din Republica Moldova, Mozambic, Tanzania sau Uzbekistan.