FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Dana Sîntejudean, Director Zonal Europa, Orientul Mijlociu și America Hispanică, Edenred

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023? Argumentați!

Dana Sîntejudean: Cuvântul care cred că descrie cel mai bine anul 2023 este reziliența. Este cât se poate de firesc să vorbim despre reziliență, într-o context marcat de imprevizibilitate la scară globală. Totodată, cred că acest cuvânt arată și nevoia noastră atât la nivel de business, cât și individual, de a ne antrena capacitățile cu ajutorul cărora să putem face față tuturor acestor provocări. Abilitatea de a rămâne rezilienți în raport cu dinamismul mediului geopolitic și socio-economic are un impact major asupra performanței companiilor și a bunăstării angajaților.

Aici intervenim noi, Edenred – gama noastră de beneficii extrasalariale, fixe și flexibile, ce acoperă nevoi dintre cele mai variate, de la hrană, sănătate, mobilitate, la opțiuni de petrecere a timpului liber, contribuie, în mod semnificativ, la reducerea presiunii financiare și la îmbunătățirea calității vieții în ansamblu.

Tot mai mulți angajați apreciază din ce în ce mai mult beneficiile extrasalariale, acestea asigurând creșterea puterii de cumpărare și a calității vieții, dar și posibilitatea de a economisi bani folosind reducerile negociate pentru mii de produse și servicii din platforma online Benefit by Edenred.

De cealaltă parte, pentru anagajatori, beneficiile extrasalariale sunt un mecanism de atragere, retenție și fidelizare a angajaților, oferind, totodată, facilități fiscale.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Dana Sîntejudean: Cele mai puternice motive de îngrijorare au fost, preponderent, similare cu cele de anul trecut: inflația accelerată, creșterile de costuri, volatilitatea mediului economic amplificată de modificările aduse Codului Fiscal și, automat, instabilitatea resimțită în piața muncii.

În ciuda tuturor acestor provocări, anul acesta a fost special pentru noi, întrucât sărbătorim 25 de ani de activitate în România. În tot acest timp, ne-am ghidat după principiul „Enrich connections. For good”, atât în activitățile de business, cât și în cele non-financiare.

La nivel de business, angajamentul nostru de a fi o companie responsabilă acoperă toate soluțiile pe care le oferim și încurajează un comportament etic și responsabil prin: alimentație sănătoasă, carduri ecologice, soluții complet digitale, fără hârtie și fără plastic.

Am continuat să investim în inovație și digitalizare, dar și în diversificarea ofertei de beneficii. De exemplu, am introdus posibilitatea ca angajatorii să acorde abonamente pentru utilizarea facilităţilor sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic, și am extins posibilitatea de a utiliza cardurile Edenred Cultural și Edenred Cadou pentru a achita biletul de intrare la Destiny Park, cel mai mare centru de edutainment din Europa de Est, și experiențele puse la dispoziție de Epic Visits, platforma de rezervări pentru călătorii cu factor epic.

Totodată, am consolidat și am extins platforma Edenred BIZTRO Club, dedicată afacerilor antreprenoriale și companiilor mici și mijlocii, pe care ne-am propus să le susținem, oferind soluții practice la provocările de zi cu zi prin articole, video-uri, ghiduri, workshop-uri și training-uri, online și offline, dezvoltate alături de o serie de experți în domenii conexe.

În ceea ce privește inițiativele noastre de sustenabilitate, la începutul anului ne-am definit direcția strategică pentru 2023-2026 în România a programului FOOD (Fighting Obesity through Offer & Demand), cel mai mare proiect european public-privat lansat și coordonat de Edenred, activ în 11 țări europene. Sub umbrela EduFOOD am lansat și  două programe dedicate elevilor, viitorii angajați de mâine – „Masă și clasă” și „Poftă de sănătate”.

Obiectivul nostru este să educăm tinerele generații despre importanța unui stil de viață sănătos, printr-o alimentație echilibrată și sport, pentru o dezvoltare armonioasă.

Forbes: Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?

Dana Sîntejudean: Consider că, în secolul XXI, nu ar mai trebui să discutăm despre conflicte armate. Cu toate acestea, ele există, iar ceea ce putem să facem noi este să oferim sprijin prin donații și acțiuni de voluntariat.

Forbes: Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

Dana Sîntejudean: România s-a dezvoltat enorm în ultimele două decenii, iar mediul de business a devenit tot mai propice pentru diversificarea și creșterea oportunităților de business. În continuare este loc de mai mult și de mai bine, lucru care se observă și în faptul că România este o piață atractivă pentru investitorii străini.

Dacă ar fi să mă leg de cuvântul care caracterizează anul 2023, un aspect pe care îl apreciez la jucătorii mediului de afaceri din România este tocmai reziliența, la care aș adăuga un grad mare de creativitate și o atitudine orientată spre inovație și găsirea de soluții.

Pe de altă parte, instabilitatea economică și consecințele anilor precedenți – pandemie, conflicte, inflație galopantă – au determinat un număr semnificativ de afaceri să-și închidă porțile. Conform datelor prezentate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), un număr de 38.332 de firme au fost radiate, la nivel național, în primele șapte luni din 2023.

Forbes: Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

Dana Sîntejudean: Poate cea mai importantă așteptare pe care o pot formula este nevoia de predictibilitate fiscală și legislativă. Un gest care ar putea sprijini crearea unui astfel de cadru ar fi dialogul cu mediul de afaceri și dezbaterile publice.

De asemenea, într-un context economic deja dificil, este foarte important ca autoritățile să urmărească diminuarea presiunii fiscale prin programe de finanțare, măsuri fiscale și legislative eficiente.

Forbes: Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Dana Sîntejudean: În 2024, ne propunem să ne păstrăm poziția de lider al industriei de beneficii extrasalariale. Trei direcții pe care ne vom concentra anul viitor sunt: inițiative cu impact la nivelul comunităților locale, precum programele sociale dedicate categoriilor vulnerabile (Sprijin pentru România, Sprijin Educațional și Sprijin pentru nou-născuți), extinderea portofoliului și a rețelei de parteneri și, nu în ultimul rând, îmbunătățirea experienței utilizatorilor prin noi tehnologii.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2024?

Dana Sîntejudean: La scară globală, una dintre cele mai importante provocări este legată de gestionarea consecințelor contextului geopolitic incert: inflație, presiuni economice, reorganizări ale sferelor de putere.

La nivelul industriei în care activez, miza noastră este să răspundem cu promptitudine nevoilor clienților și, în același timp, să venim cu inovații care să contribuie la bunăstarea angajaților și la dezvoltarea industriei de beneficii extrasalariale.

Misiunea noastră este aceea de a contribui la vitalizarea pieței muncii și la digitalizarea mediului antreprenorial românesc, prin soluții inteligente atât pentru economie, cât și pentru creșterea nivelului de trai la nivel individual.

(noiembrie 2023)