FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Detaliați!

Valer Hancaș: Adaptabilitate. Odată cu ridicarea restricțiilor, ne-am trezit într-o piață exuberantă, de așteptat după doi ani de pandemie. Însă a venit la pachet cu un conflict armat la granița UE, cu provocări pe lanțul de aprovizionare și cu o creștere a inflației.

Toate aceste aspecte au avut un ritm neașteptat și a trebuit să ne adaptăm iar din mers.

Ni s-a reconfirmat cât de importantă este capacitatea unei țări de a-și asigura necesarul din producție proprie, așa că am consolidat parteneriatele existente cu furnizorii locali și am pus bazele altora noi.

Un exemplu recent este Green Hub Kaufland by Ultragreens, prima macroseră din România. Ne mândrim cu faptul că, alături de partenerii noștri, am reușit să setăm un nou standard de inovație și sustenabilitate în agricultură.

Pe de altă parte, clienții noștri au revenit în magazinele fizice la cumpărături din online, iar timpul a devenit o resursă tot mai prețioasă.

Pentru a le oferi o experiență cât mai eficientă și mai plăcută la cumpărături, am prioritizat digitalizarea magazinelor. Mă refer aici la casele express, de tip self-scan și serviciul K-Scan, pentru că oferă o opțiune rapidă și sigură de a achita cumpărăturile.

K-Scan a fost gândit ca o soluție pentru nevoia de autonomie. Clienții își scanează singuri produsele în magazin, iar la casele express doar finalizează plata, astfel că timpul petrecut pentru încasare se reduce cu 80%.

În ciuda contextului, am incercat să identificăm soluții și tehnologii moderne, care asigură standarde înalte de eficiență energetică. Printre acestea se numără sisteme de iluminat LED, cu senzor de mișcare, sistemele de recuperare a căldurii integrate în instalațiile de climatizare, montarea de panouri fotovoltaice și folosirea energiei versi, din surese regenerabile.

În plus, ne-am dezvoltat infrastructurile și proiectele dedicate colectării separate în vederea reciclării și valorificării resurselor prin reutilizare. Ne dorim nu doar să fim locul în care clienții își fac cumpărăturile dintr-o singură oprire, ci și locul în care pot recicla cât mai multe tipuri de deșeuri.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Valer Hancaș: Întreg contextul dificil de la începutul acestui an ne-a determinat să fixăm pe primul loc în preocupările noastre posibilitatea de a oferi în continuare consumatorilor cel mai bun raport calitate-preț.

Și am înțeles nu doar că furnizorii noștri au presiuni uriașe pe costuri, generate de creșterea tarifelor la energie, combustibil sau materie primă, ci și consumatorii au simțit impactul și au devenit mai cumpătați.

A trebuit să facem un efort comun cu producătorii și furnizorii noștri pentru a menține ofertele noastre la fel de atractive. Am derulat campanii succesive de staționare a prețurilor pentru peste 1000 de produse, atât marcă proprie, cât și de brand.

Recent, cu prilejul deschiderii magazinului 1.500 din Europa, am demarat o campanie amplă, care, pe lângă numeroase promoții, include și acțiunea „15% se întorc la tine”, adresând astfel mulțumirea către clienții care fac parte din povestea Kaufland. 

Mecanismul campaniei presupune ca, în urma achiziției de produse din categorii selectate săptămânal, în perioada 23 noiembrie 2022 – 3 ianuarie 2023, 15% din valoarea acestor cumpărături să se întoarcă în contul Kaufland Card al clienților, sub formă de voucher. Acesta poate fi activat și utilizat până la finele lunii ianuarie. Voucherul nu poate depăși valoarea săptămânală de 150 lei.

Lista categoriilor este disponibilă în revista săptămânală și pe kaufland.ro/1500magazine, unde poate fi regăsit, de asemenea, și regulamentul campaniei.

Kaufland are unul dintre cele mai ample parteneriate cu producătorii locali, care reprezintă 80% din numărul total de furnizori. Vom continua să susținem producătorii locali, iar comercializarea produselor românești sub marcă proprie ne va permite să oferim clienților produse la prețuri competitive.

În ceea ce privește performanța financiară, avem o evoluție mulțumitoare, în linie cu așteptările și obiective planificate.

Forbes: Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Valer Hancaș: Războiul a pus o presiune în plus asupra unor fenomene preexistente, cum este această creștere generalizată a prețurilor. Dar preocuparea noastră, din această perspectivă, a fost mai mult pe zona de atenuare a efectelor negative simțite de populație.

Am fost nevoiți să ne repliem rapid și să regândim bugetul de CSR, pentru a întinde o mână de ajutor acolo unde era nevoie.

Ne-am implicat activ în inițiativele adresate ucrainenilor, alături de voluntarii din ONG-uri și am avut donații directe, chiar de la nivelul grupului Schwarz.

Pentru refugiați, cel mai important ne-am gândit că este să se simtă integrați în societatea în care au ajuns. Am decis, astfel, să creăm 300 de locuri de muncă destinate exclusiv refugiaților.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Valer Hancaș: Alegem să privim fiecare provocare ca pe o oportunitate. Am gândit deja de pe acum campaniile de prețuri fixe pe care Kaufland le va derula în ianuarie și februarie, când va exista un vârf de plată a facturilor pentru populație.

De aceea, cred că anul viitor cea mai mare provocare va fi să asigurăm disponibilitatea unei game cât mai largi de produse la raft.

Noi vom susține cât de mult putem partenerii din piața locală, pe care ne bazăm să ne livreze marfa comercializată în cele 158 de hypermarketuri Kaufland din România.

Poate una dintre cele mai mari provocări pentru întreg mediul de afaceri va fi lipsa de predictibilitate în contextul actual. Avem în schimb și o certitudine, vom continua eforturile noastre în direcția dezvoltării unui business sustenabil.

Kaufland și-a asumat să susțină și să contribuie la atingerea celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD-uri) lansate de Organizația Națiunilor Unite (ONU), pentru a aborda cele mai presante probleme sociale la nivel global.

Prin specificul activității noastre, ariile în care avem impact major sunt asociate cu 5 dintre cele 17: „zero” foamete, sănătate și bunăstare, educație, creștere economică, producție și consum sustenabil.

Ne aplecăm asupra tuturor aspectelor care ne fac relevanți în calitate de  actor socio-economic. Începem cu investițiile în portofoliul de produse, dezvoltat cu responsabilitate și grijă pentru nevoile consumatorilor, în mediul de lucru și politica de resurse umane, preocuparea față de mediu, lanțul de aprovizionare și, nu în ultimul rând, proiectele cu impact în comunitate, unde am alocat cel mai mare buget de până acum și care va continua să crească și să aducă o schimbare în bine pentru tot mai mulți beneficiari.

Avem setate obiective de sustenabilitate clare, măsurabile, în strategia de business. Le monitorizăm an de an și le ajustăm în mod constant atât la nivel de România cât și la nivel de grup.

(24 noiembrie 2022)