FacebookTwitterLinkedIn

Oana Iliescu, Managing Director Cushman & Wakefield Echinox

Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate sau trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023, într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2023.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Creștere. Acesta este cuvântul care caracterizează anul 2022 pentru compania noastră. Am crescut ca cifră de afaceri, ca număr de angajați, din punct de vedere al portofoliului de clienți, într-un mediu de business local, regional și mondial care a stat sub semnul instabilității și al imprevizibilului. Am reușit astfel să depășim pentru al doilea an consecutiv cifra de afaceri bugetată cu peste 20%, o performanță remarcabilă pentru echipa pe care o conduc, dar și un indicator important al pieței de real estate, unde nevoia de servicii de consultanță de specialitate s-a accentuat, într-un context în care comportamentul clienților a fost în plin proces de schimbare.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Principalul motiv de îngrijorare a fost contextul geopolitic și economic, care ar fi putut duce la un blocaj al deciziilor de business și implicit al celor care vizează tranzacțiile imobiliare. Acest lucru nu s-a întâmplat, iar companiile și-au continuat planurile de dezvoltare, astfel încât activitatea tranzacțională a fost dinamica pe toate segmentele pietei imobiliare. Astfel, pe piața industrială cererea a consemnat un an nou record, de peste 1 milion de metri pătrați tranzacționați, pe sectorul de birouri suprafața închiriată a depășit 300.000 mp, apropiindu-se de nivelurile de dinainte de pandemie, iar pe retail, activitatea de dezvoltare a avut un ritm sustinut, ca urmare a unui interes constant din partea retailerilor de a se extinde la nivel național. Și piața de investiții a înregistrat un an record, cu proprietăți tranzacționate a căror valoare a depășit 1,2 miliarde de euro.    

În ceea ce privește rezultatele companiei noastre, încheiem anul 2022 cu o depășire de buget de aproximativ 20%, și cu o creștere cu 25% față de veniturile înregistrate în 2021.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

În urma închiderii biroului Cushman & Wakefield din Ucraina, o mare parte dintre angajați au fost preluați de celelalte birouri C&W din Europa, inclusiv din România. Astfel, pe parcursul anului am avut doi colegi din Ucraina care s-au alăturat departamentului de birouri al Cushman & Wakefield Echinox. Unul dintre ei a ajuns la biroul C&W Germania, iar celălalt este încă parte echipa noastră și are rezultate foarte bune.

Există o presiune pe care o resimțim încă la toate nivelurile, prin efectul de domino pe care acest război îl are asupra întregii lumi. Ne-am fi așteptat la un număr mai mare de companii care sa migreze din Ucraina și chiar din Rusia în România, însă cele mai multe au ales Serbia, Bulgaria sau Polonia, cel mai probabil datorită apropierii culturale de aceste țări. Bineînteles că există companii din Ucraina care analizează piața din România pentru a-și reloca sau extinde activitatea, însă nu putem spune că este un fenomen larg răspândit. 

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Mediul de afaceri din România este atractivă în primul rând pentru oportunitățile de business care pot fi încă exploatate, pentru forța de munca specializată, dar și pentru stabilitatea socială.   

Predictibilitatea legală și fiscală, infrastructura, acordarea autorităților publice cu mediul de afaceri, eficientizarea procedurilor administrative și promovarea brandului de țară reprezintă oportunități de exploatat pentru mediul de business din România.

Mediul de business privat îndeplinește cu succes rolul (neoficial) de promotor al României ca destinatie de investiții. Dacă și autoritățile și-ar uni eforturile cu mediul privat, am putea avea o poziție tot mai bună în competiția cu țările din regiune pentru investițiile străine.   

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Mediul de afaceri din România a găsit întotdeauna pârghiile necesare pentru a depăși momentele dificile din economie și pentru a deveni mai eficient, independent de acțiunile guvernului. Pandemia a fost un exercițiu bun în pregătirea pentru situații și criza, și de această dată, companiile au luat o serie de măsuri pentru a trece peste o criza generată de creșterea prețurilor la energie, astfel ca un eventual blocaj să poată fi depășit.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Schimbările fundamentale ale modului în care oamenii trăiesc, muncesc și consumă reprezintă principala provocare pentru industria noastră, în paralel bineînțeles presiunea generată de situația economică și geopolitică. 

Aceste schimbări determină mediul de afaceri să își modifice strategiile de business, ceea ce va influența și cererea de spații imobiliare de orice fel – birouri, spații industriale, comerciale sau de locuit.