FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Impredictibilitatea este, din păcate, cuvântul care caracterizează cel mai bine anul 2022 în domeniul ospitalității din România. Au fost 12 luni greu de prezis atât din perspectiva reglementărilor, cât și în context macro, prin evoluția prețurilor și prin noile probleme de logistică.

Acum suntem bine cu toții, ca agenți economici din industria ospitalității, însă nu trebuie să uităm că anul 2022 a început cu două luni în care activitatea Horeca era redusă aproape la zero. Industria ospitalității era la începutul anului la fel de afectată precum în lockdown. Apoi, din primăvară până în prezent, a urmat o perioadă impredictibilă, caracterizată prin creșterea inflației și determinată de lipsa forței de muncă în raport cu noile nevoi ale operatorilor din Horeca, odată cu revenirea la normalitate post-pandemie.

Din punct de vedere al rezultatelor și al creșterii, 2022 nu poate să fie caracterizat drept un an rău. Au fost creșteri generale la nivelul încasărilor și al numărului de clienți, însă 2022 a fost un an atipic.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Estimările despre evoluția veniturilor au fost destul de sumbre la începutul anului întrucât eram încă afectați de pandemie și nu știam sigur dacă scenariul negativ se va încheia cu totul după valul 4 de Covid-19.

Prin urmare, rezultatele sunt, cu siguranță, peste estimările de la începutul anului. Motivele de îngrijorare au fost diferite, însă efectele inflației și impredictibilitatea generată de evoluția prețurilor ne-au afectat cel mai mult. Scopul nostru este să oferim oaspeților noștri un produs cât mai corect, iar asta înseamnă și un preț onest. Ori prețul pe care îl oferim noi este în strânsă legătură cu prețurile de achiziție. În ceea ce privește unul din cele mai importante segmente costuri, cel energetic, am înregistrat și creșteri foarte mari, însă nu am dublat prețurile serviciilor și produselor oferite de noi, pentru că acestea sunt în strânsă legătură cu cererea și oferta din piață. Ca atare, și nu cred că este doar cazul nostru, întreaga industrie a ospitalității a fost forțată să reducă din marja de profit anumite majorări de prețuri.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Efectele indirecte ale războiului din Ucraina asupra industriei ospitalității sunt cele cauzate de inflație și de lipsa predictibilității pentru disponibilitatea anumitor produse. Ca efecte directe, îmi amintesc că în momentul începerii războiului am avut cazat un grup de turiști străini pe o perioadă lungă de timp. Aceștia au plecat din țară imediat după ce au aflat veștile negative din Ucraina. Au decis să-și scurteze șederea cu câteva săptămâni.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Ca puncte tari ale mediului de afaceri din România, apreciez piața dinamică și emergentă, plus faptul că mulți tineri se întorc în țară cu o mentalitate îmbunătățită în urma experiențelor personale și profesionale acumulate în alte țări. Văd în fiecare zi dorința mediului privat de a avea în sfârșit o economie de piață funcțională după mai bine de 30 de ani de la Revoluție.

În ceea ce privește punctele slabe, remarc o mentalitate de business învechită și o inflexibilitate în rândul unor oameni din mediul de afaceri. Lipsa personalului calificat, cauzată de plecarea masivă spre alte țări, este una dintre cele mai grave probleme, care-i presantă acum și care, în opinia mea, se va simți din punct de vedere social mulți ani de acum înainte.

Văd, în același timp, o serie de oportunități în mediul de afaceri: multe companii care intenționează să investească în România în continuare, iar altele vor să vină cu investiții greenfield aici. Apartanența României la spațiul Schengen ar fi reprezentat o mare oportunitate pentru evoluția mediului de afaceri. Mă aștept ca afacerile din industria ospitalităţii să crească considerabil în primul an după momentul aderării. Principalele amenințări ale mediului de afaceri vor fi în 2023 lipsa resursei umane specializate, poziția geografică apropiată de multe conflicte și nesiguranța geopolitică din regiune.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Personal, statul nu ar trebui să “inventeze” soluții noi pentru susținerea mediului de afaceri românesc. Din păcate, nu au fost luate multe decizii în acest sens până acum, și cred că autoritățile au deja o imagine de ansamblu cu soluțiile propuse deja de alte țări. Cred că guvernul poate să ia în calcul soluțiile, programele și ideile care au funcționat în alte economii similare din Uniunea Europeană. Consider că orice măsură proactivă în sprijinul mediului de afaceri este bienevenită în următorul an mai ales dacă are ca scop încurajarea și siguranța agenților economici.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Marea provocare la nivel mondial va fi cu siguranță adaptarea la noua situație economică care este incertă. În ceea ce privește domeniul HoReCa, provocarea vine din faptul că întreaga industrie a ospitalității este strâns legată de macroeconomie. Dacă cele mai sumbre previziuni se adeveresc și economia globală va intra în recesiune, industria ospitalității va suferi enorm. Nu cred însă că poate să fie mai greu în 2023 decât cei doi  ani de pandemie prin care am trecut, indiferent de urmează să se întâmple în plan economic. Rămân optimist.