FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Lorand Soares Szasz, CEO Upriserz

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022?

Lorand Soares Szasz: Reconfigurare. Îmi place mult analogia între un GPS și antreprenoriatul. GPS-ul pentru a funcționa optim are nevoie de câteva elemente: punct de plecare, destinație, hartă și capacitate de calcul a cele mai bune rute. De fiecare dată când apare un blocaj pe rută, GPS-ul reconfigurează traseul.

2022 am fost un an cu multe reconfigurări, pentru că au fost multe „blocaje” pe drum. Război, provocări în supply chain, lipsă de claritate între work from home sau work from office, inflație la cote istorice și semne tot mai dese și clare a unei iminente crize economice.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Lorand Soares Szasz: Primul motiv a fost adaptarea rapidă și eficientă la noul context creat de războiul din Ucraina.

Noi, fiind o afacere care vinde serivicii neesențiale, a trebuit să fim foarte atenți la felul în care se schimbă comportamentul clienților într-un context cu totul nou pentru noi. Nu ne-am pregătit pentru un eventual conflict armat la 250 de km de biroul nostru.

Al doilea a constat în adaptarea abonamentelor noastre la noua realitate a clienților noștri, a căror putere de cumpărare scade în fiecare lună.

Un alt motiv a fost gestionarea eficientă a resurselor umane, într-un context de lucru hibrid.

De asemenea, ne-am concentrat pe adaptarea limbajului în comunicarea cu clienții în așa fel încât să nu ignorăm ce se întâmplă și să fim conectați la evenimentele care au loc în jurul nostru.

Menținerea motivației echipei în momentele în care mulți calculau care e cel mai rapid și ușor traseu de ieșire din România.

Chiar și așa, în acest context nou pentru noi, rezultatele pe 2022 sunt peste 2021 și asta ne bucură.

În același timp, ne-am dorit să ne implicăm în ajutorarea refugiaților din Ucraina, reușind să organizăm transport și cazare în Portugalia, pentru câteva sute de persoane.

Forbes: Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Lorand Soares Szasz: Am văzut o scădere în cerere imediat după izbucnirea războiului. Oamenii erau speriați. Mulți erau mai preocupați să-și facă pașaport decât să investească în educația lor.

Când însăși existența ta este pusă în preicol, creierul se concentrează pe nevoile de bază și pe supraviețuire.

Dezvoltarea personală și profesională nu intră printre aceste nevoie de bază. De aceea, a trebuit să muncim de două ori mai mult să putem obține rezultatele pe care le-am obținut anii trecuți.

Forbes: Care credeți că sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Lorand Soares Szasz: Este o piață tânără. O piață în dezvoltare. Există încă mult haos, care creează și multe breșe și oportunități. Totodată, fiecare face cum consideră mai bine, dar nici nu avem multe firme cu tradiție de zeci sau sute de ani care să fie greu de depășit.

Există birocrație, dar în același timp, e foarte ușor să începi o afacere.

Există criză de resurse umane, dar e mult mai ușor să găsești oameni buni în România, decât în țările dezvoltate din Europa.

Mulți angajați nu au educație profesională, dar sunt și mulți tineri cu dorință fantastică de creștere.

Este greu să concurezi cu multinaționalele de afară, dar în același timp este destul de ușor să te internaționalizezi.

Suntem săraci și avem puțini bani pentru a începe o afacere, dar avem extrem de multe programe europene și guvernamentale de finanțare pentru afaceri (în comparație cu alte țări europene).

Avem printre cele mai mici taxe și impozite pentru firme din Europa. Nu avem stabilitatea fiscală și politică, dar asta ne face să fim mai antrenați în a ne adapta rapid la schimbări.

Avem o mare lipsă de educație antreprenorială, dar nu am văzut în nicio altă țară din Europa o foame atât de mare la tineri pentru a învăța să facă o afacere.

În concluzie, România are și avantaje și dezavantaje, fiecare să decidă în dreptul lui dacă avantajele sunt mai mari decât dezavantajele sau invers.

Forbes: Care credeți că sunt măsurile pe care Guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Lorand Soares Szasz: În primul rând, ar fi important să înțeleagă provocările antreprenorilor. Să fie aproape de ei. Să îi asculte și să empatizeze. Atenție, nu să simpatizeze, ci să empatizeze, cu provocările lor!

În al doilea rând, ar trebui să facă un plan fiscal și economic pe 20-30 de ani, nu pe 4-5 ani. Noi, antreprenorii, ne putem adapta la orice, dar prea multe schimbări și fără preaviz, pot omorâ multe firme.

În al treilea rând, ar trebui să identifice acele industrii care au nevoie de susținere în acoperirea costurilor ridicate la energie.

În al patrulea rând, ar putea gândi pachete de beneficii fiscale, de exemplu, taxe reduse sau zero pentru bonusuri oferite de firme angajaților. Pentru a încuraja acest tip de comportament la firme, care pot ajuta firma prin reducerea de taxe și impozite și angajații prin a încasa mai mulți bani.

Să reducă taxele pe combustibil, al cărui preț e în mare parte constituit din taxe și accize.

În ultimul rând, să investească masiv în educarea antreprenorilor și în programe de educație financiară pentru populație. Educația unui popor este direct proporțională cu prosperitatea acestuia.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Lorand Soares Szasz: La nivel macro, cred că 2023 va fi anul în care vom vedea cine sunt cu adevărat buni. Până în 2022, aproape oricine putea să facă bani. În 2023, vom vedea multe falimente și mulți oameni care rămân fără loc de muncă. Se va face cernerea.

În industria noastră, mai ales în România, o fie nevoie să aratăm cât mai multor persoane legătura directă între educație și o stare financiară bună.

Când este criză și inflația foarte mare, puterea de cumpărare scade semnificativ și oamenii renunță la costurile asociate cu educația. Ceea ce este fundamental greșit. Iar România este deja codașă în ceea ce privește educația adulților.

Cei care rămân fără loc de muncă au nevoie de creșterea stimei de sine și de recalificare profesională. Ambele se obțin prin dezvoltare personală.

Cei care vor să evite falimentul au nevoie de cunoștințe antreprenoriale și strategii actualizate la anul 2023. Ambele se obține prin educație.

Cei care vor să își crească venitul au nevoie să aducă mai multă valoare în firma în care lucrează și să-și crească stima de sine. Ambele se obțin prin educație.

Cei care vor să își garanteze locul de muncă trebuie să înțeleagă tredurile din viitor și să dezvolte abilități care să le garanteze un loc de muncă sigur în viitor. Ambele se obțin prin educație.

Majoritatea vrea să reducă costul cu educația, când de fapt ar trebui să facă exact inversul! Asta ne va ajuta să trecem de provocările care urmează să vină.

(23 noiembrie 2022)