FacebookTwitterLinkedIn

Fady Chreih, CEO Rețeaua de Sănătate Regina Maria

Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate sau trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023, într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2023.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Dacă ar fi să aleg un singur cuvânt al anului 2022 acesta ar fi agilitate, care rezumă perfect domeniul nostru de activitate, pentru că la fel ca în pandemie, a fost necesar să regândim felul în care ne raportăm la munca noastră și să ne adaptăm rapid tuturor schimbărilor  care au avut loc la nivel mondial, nu doar local. De asemenea, aș adăuga digitalizarea, unul dintre pilonii noştri strategici, datorită nevoii de acces facil și rapid la servicii, astfel încât să le oferim pacienţilor control deplin cu privire la modul în care pot avea grijă de sănătatea lor. Pacientul Rețelei de Sănătate Regina Maria are acum posibilitatea să facă totul online: de la programare în clinică şi la medicul dorit, până la consultaţie, plata şi salvarea rezultatelor investigaţiilor în dosarul medical electronic. În plus, am lansat secțiunea „Abonamentele mele”, care le permite abonaților să vadă sumele economisite în baza abonamentului medical activ, cu detalii despre valoarea serviciilor pe care le-au consumat, precum și toate categoriile de servicii la care au acces.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

2022 a fost provocator pentru companii, însă dacă ar fi să tragem linie, pot spune cu certitudine că am trecut cu bine peste încercările anului și ne-am adaptat la noile condiţii de pe piaţă. Pandemia a fost primul test pe care l-am trecut cu brio; în 2022 doar am continuat să optimizăm și să aplicăm lecțiile învățate în anii anteriori – lecții bazate în primul rând pe agilitate, pe capacitatea organizației de a ”pivota” și a se adapta rapid într-o realitate volatilă, complexă și în continuă schimbare.

Estimările pe care le-am avut pe final de 2021, mai exact creșterea business-ului de circa 20% față de 2020 și o cifră de afaceri de peste 280 milioane de euro, au fost atinse. De asemenea, am depășit pragul de 6 milioane de pacienți și 8.000 de angajați, gestionăm un portofoliu de peste 751.000 de abonamente.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Perioada de criză pe care am traversat-o la începutului anului, din cauza războiului din Ucraina, a cerut adaptare din partea noastră, așa cum am reacționat și în alte momente dificile, în pandemie, de exemplu, atunci când a trebuit să luăm decizii la minut. A trebuit să căutăm acele soluţii dinamice, care să-i ajute pe cei care aveau nevoie de noi. REGINA MARIA a fost primul furnizor de servicii medicale care și-a arătat solidaritatea, oferind refugiaților din Ucraina acces gratuit la investigații, consultații și alte servicii medicale. Am ajutat mii de refugiați, de la copii până la pacienți oncologici care au necesitat intervenții chirurgicale sau continuarea tratamentului în România, în Ucraina nemaifiind posibil acest lucru. De asemenea, sute de femei din Ucraina au devenit mame la REGINA MARIA, primind asistență medicală gratuită la naștere.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Vedem schimbări în bine care se produc la nivelul întregii societăți – uneori mai lent decât ne-am dori, însă observăm tot mai multe inițiative care se cristalizează atât din partea mediului de afaceri, cât și a societății civile, și care contribuie la modernizarea României, la creșterea calității vieții și, pe termen lung, la cultivarea unei mentalități mai sănătoase.

În sistemul sanitar se simt cele mai mari diferențe, în condițiile în care bugetele publice alocate domeniului sănătății reprezintă sub 5% din produsul intern brut al țării. Regina Maria a investit peste 200 de milioane de euro doar în ultimii 10 ani, prin modernizarea sau deschiderea de locații noi, achiziționarea de aparatură performantă și pregătirea echipelor medicale. În plus, conform studiului EY „Piața abonamentelor medicale: analiza impactului economic și social în România”, sistemul privat de servicii medicale a investit peste 2,8 miliarde de euro în infrastructură medicală. 

M-aș bucura să văd aceeași dezvoltare și în sistemul de educație, care reprezintă baza oricărei societăți. 

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Mediul de afaceri din România contribuie la dezvoltarea durabilă a României, fiind coloana vertebrală a economiei, iar statul trebuie să înțeleagă că este esențial lucrul în echipă, colaborarea și consultările pe marginea măsurilor celor mai potrivite. Așa cum am precizat de multe ori de-a lungul timpului, este indispensabil un echilibru în reglementare pentru a ne dezvolta, ca să nu vorbim despre blocaje în economie, în condițiile în care cheltuielile s-au dublat, poate triplat, pe fondul creșterii prețurilor, în special la energie, și a inflației galopante. 

Dialogul între toate părțile co-interesate este prima măsură care ar trebui implementată și baza unei bune colaborări care poate contribui la menținerea unei stabilități economice.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Cred că suntem în fața unei realități cu care generația noastră nu s-a mai confruntat până acum. De aceea e important și provocator în același timp să continuăm să rămânem deschiși, flexibili și agili, pentru a avea capacitatea de a integra orice schimbare mai mult sau mai puțin predictibilă. La fel de important este să învățăm reziliența și să ne exersăm curajul de a lua decizii strategice în contexte volatile și ambigue.

Vechile lecții nu se mai aplică, pentru că deja intrăm în al patrulea an de criză și instabilitate: am trecut printr-o pandemie, un război, și pare că cel mai frecvent cuvânt este „criză”: criza prețurilor, criza alimentelor, criza energiei, criza generată de inflație.

Personal, în asemenea situații, eu mă ghidez întotdeauna după un set de principii și valori umane universale. Principii care sunt atemporale și care ne pot servi drept ancoră în orice situație dificilă din viața personală sau profesională, ajutându-ne să ne păstrăm direcția și focusul într-o realitate care este în aparență mereu incertă.