FacebookTwitterLinkedIn

După doi ani de pandemie, restricții, multe efecte și trenduri apărute în urma „noului normal”, mediul de afaceri local a primit o nouă provocare: conflictul de la granițele țării, cu toate implicațiile sale economice.

În acest neașteptat context, Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.

Pentru MIZAR, anul 2022 este definit de consolidare, pe toate planurile. Suntem alături de clienții noștri prin întărirea modelului omnichannel (rețea de 17 magazine în 14 orașe ale țării și magazinul online mizar.ro), consolidarea echipelor prin accesul la un mediu de lucru sănătos, în care stimulăm creativitatea și investim constant în oameni prin programe de dezvoltare personală și profesională. Nu în ultimul rând, consolidarea parteneriatelor cu alte afaceri locale, ca parte din strategia noastră de business to business.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Preconizăm, pentru finalul acestui an, o creștere a vânzărilor totale de 40% față de anul anterior, în magazinele fizice, cât și online, pe site-ul mizar.ro. Ceea ce înseamnă că vom atinge 90% din obiectivul de creștere a cifrei de afaceri, comparativ cu estimările de la început de an. Ne propunem ca, în 2023, să menținem un ritm accelerat de creștere, cu accent pe sporirea notorietății brand-ului în piață și consolidarea profitabilității. Țintim o cifră de afaceri estimată la aproximativ 40 milioane de lei pentru anul următor. Însă rămânem atenți la evoluția pieței și suntem pregătiți să ne adaptăm, în funcție de nevoile clienților noștri actuali și potențiali, așa cum am făcut-o în toți acești ani.

2022 a fost anul în care MIZAR, mai mult ca niciodată și în pofida unui context socio-politic și economic incert, în care oamenii sunt mult mai atenți la finanțele lor, și-a demonstrat maturitatea pe o piață extrem de competitivă. Avem o istorie de peste 25 de ani pe piața locală, timp în care ne-am menținut stabilitatea și am crescut organic, de la an la an. Această maturitate este dată și de forța modelului de business omnichannel, despre care aminteam mai sus, prin care oferim o experiență de shopping unică și personalizată clienților noștri.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Provocările cu care ne confruntăm cu toții în ultimii ani derivă din criza economică generată de pandemie și sunt amplificate, în ultimul an, de războiul din Ucraina, implicit creșterea inflației și o creștere generală a prețurilor, care vine odată cu aceasta. Însă nu ne îndepărtăm de la misiunea noastră, avem o datorie față de clienții și angajați MIZAR și continuăm să îmbunătățim și să diversificăm colecțiile (colecțiile actuale numără peste 1.000 de modele anual), astfel încât să oferim produsele de cea mai bună calitate cu care ne-am obișnuit consumatorii. Mai mult, mizăm, în perioada următoare, pe adoptarea unor strategii de marketing centrate pe client și pe extinderea rețelei de retail în toate orașele importante din România, astfel încât, la finalul anului 2023, aceasta să ajungă la 20 de magazine.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Dacă ne uităm la anul precedent, 2021, un an încă sub semnul pandemiei, observăm un optimism al mediului de afaceri românesc, dat de o creștere a performanțelor financiare ale multor companii din țară, deși afectate de pandemie. Mai mult, studiile arată că multe companii și-au bugetat investiții pentru anul 2022, ceea ce traduce încrederea acestora în oportunitățile de afaceri. În continuare, punctele slabe sunt date de factori cunoscuți, precum dificultățile întâmpinate în procesele de recrutare și retenție a forței de muncă, dublate de creșterea costurilor energiei, carburanților și gazelor, a inflației, pe fondul conflictului de la granița noastră.

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

În primul rând, cred cu tărie că, în situații de criză, trebuie să existe un dialog deschis și un parteneriat public-privat, cooperare, care să asigure bunăstarea locuitorilor țării. Mediul de afaceri trebuie văzut ca un partener de către guvernanți și, prin urmare, între parteneri trebuie să existe încrederea că menținerea stabilității economice este în interesul ambelor părți. Astfel, este nevoie de politici fiscale predictibile, menite să susțină mediul de afaceri și să-l ajute să se adapteze provocărilor date de contextul actual.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Marea provocare este să menținem un ritm de creștere sănătos pe fondul incertitudinii date de situația actuală. Mergând în detaliu și uitându-ne la industria de retail, prețurile și disponibilitatea produselor, asigurarea materiei prime, se numără printre principalele provocări. De asemenea, creșterea generalizată de prețuri și, prin urmare, a costului vieții, poate determina o schimbare a obiceiului de consum și utilizarea resurselor financiare ale consumatorilor pentru asigurarea nevoilor de bază și mai puțin pentru achiziția de bunuri cu folosință îndelungată.