FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group

Forbes: Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2022?

Călin Ionescu: Cuvântul care descrie cel mai bine anul acesta este „impredictibilitate”, mai ales dacă ne gândim la conflictului neașteptat izbucnit în Ucraina la începutul anului. A determinat perturbarea lanțurilor de aprovizionare, creșterea masivă a prețurilor principalelor produse de bază, ale combustibililor și energiei, precum și accelerea inflației.

Pentru companii, acestea au însemnat necunoscute legate de disponibilitatea stocurilor, de costurile materiilor prime, de facturile la energie etc. Impredictibilitate indusă de factorii externi a fost amplificată pe plan local, mai ales prin foarte multele modificări legislative din zona energiei, care reprezintă și în prezent cea mai mare necunoscută la nivel de costuri.

La acestea se adaugă schimbări în cadrul de impozitare, cum a fost cazul contractelor part time, dar și reglementări suplimentare, specifice industriei.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Călin Ionescu: Provocările au fost multiple, iar unele dintre ele se vor menține și în viitorul apropiat. În primul rând, explozia costurilor cu materiile prime, energia și combustibilii și contextul general inflaționist, care pun presiune pe consumatori și companii în egală măsură.

A fost nevoie să eficientizăm și să găsim soluții la creșterea costurilor, astfel încât impactul asupra clientului să fie cât mai redus.

O altă problemă cu ne-am confruntat anul acesta a fost cea a crizei de personal, mai ales ca urmare a pandemiei, când mulți angajați au decis să se îndrepte către alte industrii, care funcționau la capacitate maximă. În această zonă, o presiune în plus a venit din modificarea legislației privind impozitarea contractelor de muncă part-time.

Flexibilitatea normelor de lucru reprezintă unul dintre avantajele competitive ale industriei pe piața muncii, iar prin această modificare fiscală riscăm să pierdem acest avantaj.

Recent, a apărut o nouă provocare, în urma ordonanței de urgență referitoare la plafonarea prețului energiei, care exclude mulți agenți economici, între care și Grupul Sphera.

Dincolo de creșterile masive de costuri cu energia pe care le va aduce această schimbare, ea este simptomatică pentru modul în care companiile locale operează – cu impredictibilitate a cadrului legislativ și, deci, cu puțină vizibilitate, în ceea ce privește costuri, cerințe noi cărora trebuie să ne conformăm, reglementări etc.

Acest lucru determină un managament bazat pe decizii pe termen scurt, ceea ce nu susține dezvoltarea companiei și, implicit, a mediului de afaceri, ci dimpotrivă.

Cu toate acestea, suntem încrezători că în perioada următoare va reconfirma capacitatea noastră de a naviga în cele mai dificile contexte.

De altfel, rezultatele noastre din acest an reflectă acest lucru. Am încheiat cel mai bun trimestru din istoria Sphera Group, cu vânzări consolidate de 347,6 milioane lei în trimestrul III, cu 22% mai mari față de T3 2021.

În primele nouă luni, toate companiile din Grup au avut creșteri de două cifre ale vânzărilor, iar la nivel de Grup am înregistrat o profitabilitate sănătoasă.  

Forbes: Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Călin Ionescu: Impactul razboiului nu este unul direct, pentru că nu avem operațiuni și furnizori în țările implicate în conflict. Vorbim de un efect domino care afectează toată economia Europei, cauzat de creșterea prețurilor la materiile prime și de problemele de distribuție de pe lanțul valoric.

Forbes: Care credeți că sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Călin Ionescu: Mediul de afaceri din România trece printr-o perioadă de volatilitate, însă, în pofida acestui lucru, în primele nouă luni, economia României a înregistrat o creștere.

Această evoluție oferă antreprenorilor și investitorilor români și străini un plus de încredere și demonstrează capacitatea noastră de ne adapta businessurile la condițiile actuale din piață.

Pe de altă parte, mediul de afaceri local s-a confruntat istoric cu impredictibilitate, ceea ce a făcut dificilă realizarea unor planuri pe termen lung.

În plus, perioada pandemiei a slăbit, în general, mediul de afaceri și a fost urmată de șocurile induse de conflictul de la graniță la nivelul lanțurilor de aprovizionare și a costurilor cu materiile prime, energia și combustibilii.

Aș spune, deci, că obișnuința mediului de afaceri de a lucra cu planuri pe termen scurt reprezintă un punct slab, pentru că frânează anvergura dezvoltării, dar, pe de altă parte, poate fi un atuu în condițiile actuale, pentru că implică un grad mai ridicat de adaptabilitate a businessurilor, care în perioada aceasta de volatilitate este absolut esențială.  

În plus, mediul de afaceri local a mai trecut printr-o criză și a învățat câteva lecții importante, astfel că acum este mai bine pregătit să facă față unui contex de decelerare a creșterii economice sau de recesiune.

Forbes: Care credeți că sunt măsurile pe care Guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore (falimente, insolvente, blocaje)?

Călin Ionescu: Pentru ca mediul de afaceri să rămână puternic, astfel încât să continue să investească și să asigure locuri de muncă, este nevoie de predictibilitate și transparență.

De aceea, în perioade de instabilitate generate de factori externi, modul în care Guvernul abordează situația este critic. Măsurile pe care acesta le ia trebuie să nu adauge la această instabilitate, ci să o contrabalanseze.

În general, orice modificare a politicilor publice ar trebui să se facă prin consultarea tuturor părțile interesate, însă în astfel de perioade este esențial ca acest lucru să fie respectat, pentru ca măsurile luate să susțină populația și mediul de afaceri, și nu să pună presiuni suplimentare.

Ne dorim un astfel de dialog în ceea ce privește susținerea companiilor în gestionarea prețurilor în creștere la energie, dar și cu privire la alte măsuri cu impact în costuri, precum modificări în cadul de taxare și impozitare sau impunerea unor reglementări suplimentare la nivel de industrie.

Spre exemplu, creșterea salariului minim, deși pare o măsură utilă pentru consumatori în această perioadă inflaționistă, va antrena majorări la nivelul tuturor salariilor, pentru aliniere. Iar o parte dintre acestea se vor reflecta în prețurile finale plătite de consumatori, întrucât nu vor putea fi susținute în totalitate de companii, căci, la rândul lor, se confruntă cu presiunea costurilor în creștere la materii prime și energie. Astfel, măsura nu va avea efectul scontat, ci îi va afecta chiar pe presupușii beneficiari.

Soluția este reducerea taxării muncii, care înseamnă tot o creștere a salariilor, dar fără aceste efecte indirecte.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Călin Ionescu: Anul 2023 stă, de asemenea, sub semnul incertitudinii, plecând de la riscurile geopolitice induse de războiul din Ucraina, la contextul general inflaționist.

Recesiunea este o amenințare reală pentru multe economii mari. Economia României nu este decuplată de la aceste trenduri, iar HoReCa este un barometru al stării de bine al economiei, deci aceste riscuri sunt luate în calcul și de noi.

Pe de altă parte, Sphera este un business solid, cu o experiență de peste 25 ani, iar în istoria noastră am depășit multe crize și sunt încrezător că lecțiile învățate ne vor ajuta să depășim orice provocări ne va aduce perioada următoare.

(21 noiembrie 2022)