FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Arman Sutbayev, General Manager Mars România

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022?

Arman Sutbayev: Aș descrie anul 2022 folosind cuvântul „Permacrisis”, un termen nou introdus de Collins Dictionary în acest an.

Reprezintă o perioadă extinsă de instabilitate și insecuritate, caracterizată de impactul crizelor de la nivel global cu care lumea s-a confruntat și continuă să se confrunte, incluzând instabilitatea politică, războiul din Ucraina, schimbările climatice și criza privind costurile de trai.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Arman Sutbayev: Aș dori să răspund acestor întrebări simultan.

2022 este un an caracterizat de provocări fără precedent în lanțul global de aprovizionare al industriei CPG (bunurilor de larg consum ambalate).

Inițial, pandemia Covid-19, și apoi războiul din Ucraina, au afectat disponibilitatea și costurile materiilor prime pentru ambalare, producția și livrarea, și au condus ulterior la modificarea prețurilor finale pentru consumatori.

Acestea au avut un impact indirect asupra activității Mars în România și au influențat stabilitatea lanțului de aprovizionare și costurile produselor în categorii precum Gumă, Ciocolată sau Hrană pentru animalele de companie.

Cu toate acestea, alături de partenerii și clienții noștri, am reușit să adresăm cu succes principalele provocări și să le oferim consumatorilor posibilitatea să se bucure în continuare de brandurile preferate de milioane de români.

De la începutul războiului din Ucraina, Mars Inc. a contribuit cu donații la nivel global în valoare de 12 milioane de dolari pentru cauze umanitare, reprezentând atât donații în bani, cât și sub alte forme.

De asemenea, asociații noștri din Europa (așa îi numim pe angajații noștri) s-au implicat activ în diferite activități de voluntariat pentru sprijinirea refugiaților ucraineni.

Aș dori să îi amintesc pe toți asociații din țările vecine Ucrainei care au petrecut zile și nopți la granița dintre România și Ucraina ajutând colegii ucraineni să ajungă acolo unde aveau nevoie.

Forbes: Care credeți că sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Arman Sutbayev: România a înregistrat o creștere și o prosperitate impresionante în ultimele două decenii. Cu toate acestea, șocul cauzat de pandemia de Covid-19 și războiul din Ucraina au dus la o vulnerabilitate sporită a mediului de afaceri.

Pe termen lung, piața din România reprezintă o oportunitate excelentă de business pentru industria CPG ca urmare a consumului pe cap de locuitor relativ scăzut pentru numeroase categorii, dar și a oportunităților în ceea ce privește consumul de hrană specializată pentru animale de companie susținut de numărul mare de animale de companie deținute de români.

În prezent, 55% dintre gospodăriile din România au un cățel sau o pisică, însă rată de conversie calorică este de doar 34%, aceasta fiind cea mai scăzută rată din rândul țărilor din Europa de Est.

De asemenea, consumul de ciocolată pe cap de locuitor de 3,3 kg este considerat scăzut comparativ cu media de 7,2 kg per cap de locuitor la nivel european sau cu cea înregistrată de țări vecine precum Ungaria sau Bulgaria, care au un consum pe cap de locuitor de 5,1 kg, respectiv 4,6 kg.

Pe de altă parte, disparitatea dintre veniturile înregistrate în mediul urban și rural și ponderea relativ mare a persoanelor aflate în risc de sărăcie rămân un motiv de îngrijorare.

Forbes: Care credeți că sunt măsurile pe care Guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Arman Sutbayev: Rolul Guvernului este crucial pentru crearea unui mediu în care companiile să poată avea afaceri de succes pe termen lung în România și să continue să investească în angajații din țară.

Când vine vorba despre măsuri importante, ne dorim să facem parte dintr-un dialog reciproc avantajos în care vocea afacerilor este auzită și impactul asupra companiilor este luat în considerare.

Ca orice altă afacere, ne dorim ca mediul extern din țară să fie stabil deoarece creează astfel spațiu pentru investițiile viitoare în economia românească.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Arman Sutbayev: Schimbarea semnificativă a economiei globale în 2022 va avea un impact prelungit în anul 2023.

Presiunile asupra lanțului de aprovizionare privind disponibilitatea materiilor prime pentru ambalare și implicațiile mediului inflaționist vor influența industria CPG în mod direct.

Posibilele schimbări ale comportamentului consumatorilor ar putea, de asemenea, să influențeze încrederea și optimismul acestora, ca urmare a creșterii costurilor.

Cu toate acestea, anumite segmente au o reziliență mai mare în fața inflației comparativ cu altele – putem observa că anumite categorii precum Gumă, Ciocolată sau Hrană pentru animalele de companie sunt mai reziliente deoarece reprezintă fie o doză mică de răsfăț zilnic, fie implică o loialitate puternică a consumatorilor și o anumită reticență de a schimba obiceiurile de hrănire ale animalelor de companie.

Credem că acest lucru se bazează pe dorința consumatorilor noștri de a achiziționa pentru ei sau pentru animalele lor de companie produse în care au încredere.

(22 noiembrie 2022)