FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Andreea și Marius Simion – fondatori Angeline Cake Boutique

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați. 

Teamă, îngrijorare. Am simțit în rândul partenerilor noștri o îngrijorare cu privire la evoluția anului 2022. Un sentiment extrem de întâlnit atât în rândul populației, cât și la nivelul companiilor care, până la urmă, sunt conduse tot de oameni.

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Îngrijorările au fost cauzate de incertitudinile politico-economice si de răspunsul populației la această stare de fapt. Din fericire, nu a fost o mare diferență între rezultatele înregistrate la final de an și estimarea făcută la începutul anului, înainte de declanșarea războiului. Acum, la finalul lui 2022, putem spune că am reușit să îndeplinim aproximativ 90% din estimare și suntem mândri de acest fapt.

Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Ai putea spune „ce are a face războiul cu prăjiturile?”, nu? Dar conflictul din Ucraina a afectat toate industriile prin creșterile de prețuri la energie. Acestea au generat creșteri de costuri în lanț – de exemplu, la materia primă, la ambalaje – care ne-au afectat planurile financiare. Totodată, aceste scumpiri ne-au pus în situația de a ne adapta rapid ca să putem menține calitatea produselor, un aspect extrem de important pentru afacerea noastră.

Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Fără îndoială, punctul slab cel mai evident al mediului de afaceri din România este incertitudinea, lipsa predictibilității, ceea ce îi face pe agenții economici să fie mereu tensionați, mereu în gardă, mereu preocupați de supraviețuirea pe piață. Însă, de aici derivă și principalul punct forte al acestui mediu de afaceri: îi face pe operatorii economici să-și dezvolte capacitatea de adaptare. 

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvențe, blocaje)?

Probabil ar trebui implementate o serie de măsuri care să sprijine industriile. Să ne folosim mai bine de bugetele alocate României din direcția UE cu ceva măsuri mai palpabile pentru orice afacere. Orice afacere a avut sau are de suferit ca urmare ultimilor trei ani, marcați de pandemie și război, indiferent de domeniul în care activează și de stadiul de dezvoltare în care se află. Bani de la UE tot vin, însă statul trebuie să se implice mai mult în cheltuirea lor în beneficiul economiei, pe de o parte, iar, pe de altă parte, ar trebui să facă mai multă educație agenților economici în direcția aplicării și obținerii de fonduri europene pentru dezvoltarea afacerii.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023? 

Principala provocare a lui 2023 va fi, sper, combaterea efectelor inflației și crizei financiare cauzate de războiul din Ucraina și de pandemie. Spun „sper” pentru că nu-și dorește nimeni ca acest an să aducă impedimente noi pentru mediul de afaceri, ne ajunge lupta cu crizele declanșate de pandemie și război. 

O altă provocare în industria în care activăm și în multe alte industrii este găsirea și retenția forței de muncă, însă noi putem spune că ne numărăm printre norocoșii care lucrează cu o echipă cât de cât stabilă, ceea ce aduce o mare contribuție la calitatea produselor noastre.