Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.
Adrian Rășoiu – reprezentant FlixBus România
Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022?
Adrian Rășoiu: Revenire este cu siguranță cuvântul anului pentru noi. După o perioadă de restricții și limitări, oamenii și-au dorit să călătorească din nou și să fie aproape de cei dragi. Tocmai datorită revenirii puternice a cererii de călătorie după pandemia COVID-19 am reușit să înregistrăm rezultate record pentru vara anului 2022. La nivel global, în perioada 1 aprilie – 30 septembrie, Flix a transportat 34 de milioane de pasageri, de două ori mai mult comparativ cu aceeși perioadă a anului trecut. Mai mult, Flix a operat peste 1.600 de linii în întreaga lume, spre peste 3.000 de destinații prin intermediul serviciilor sale: FlixBus, FlixTrain, Greyhound și Kamil Koc. Suntem încrezători în viitor după acești doi ani dificili și ne bucurăm că tot mai multe persoane optează pentru mijloace de transport colective și sustenabile.
Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Adrian Rășoiu: La începutul anului, nu am avut predictibilitate, existau multe întrebări în privința modului în care pandemia va evolua. Mai ales în acest context, rezultatele pe care le-am înregistrat, în special în lunile de vară, ne-au depășit așteptările. Compania a continuat planurile de extindere în timpul pandemiei în piețe noi precum Brazilia, SUA, Canada, Portugalia și Țările Baltice – un pas ambițios care a susținut viziunea companiei de a oferi acces la servicii de mobilitate accesibile și sustenabile pentru cât mai mulți oameni. În România, cererea pentru călătoriile cu autocarul a urmat tendința de creștere observată la nivel global, numărul călătoriilor FlixBus s-a dublat comparativ cu vara anului 2021. În plus, ne-am dorit să continuăm să oferim destinații noi pasagerilor din România și am lansat linii spre Istanbul, în colaborare cu partenerul nostru turc Kamil Koc. În perioada verii, am mizat pe curse spre litoralul bulgăresc și am mărit toate frecvențele pentru a răspunde cererii. Parteneriatele cu doi operatori locali consacrați precum Comati și Tabita Tour ne-au permis să ne extindem oferta spre Țările Nordice și spre Spania.
Forbes: Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?
Adrian Rășoiu: În perioada imediat următoare izbucnirii războiului, Flix s-a angajat să asigure mobilitatea esențială pentru toți cei care aveau nevoie să călătorească în zone sigure, spre familie sau rudele din străinătate. Astfel, în România am oferit bilete gratuite pentru persoanele din Ucraina, cu plecare din București și din orașele din apropiere de graniță, precum Suceava și Tulcea. Continuăm să susținem Ucraina și tocmai din acest motiv am reluat cursele spre Ucraina pentru a susține cererea în această perioadă, mai ales în contextul în care celelalte mijloace de transport nu au reușit să acopere nevoia oamenilor. Din 24 februarie, până la finalul lunii octombrie, FlixBus a transportat peste 130 de mii de persoane din Ucraina spre diferite destinații din Europa.
Accesul la transport colectiv la prețuri accesibile, pentru a-i sprijini pe cei care au fost afectați de război, este și mai important în contextul actual în care ne confruntăm cu creșterea prețurilor la energie și a inflației în Europa, dar și la nivel global. Pe viitor, este necesar să luăm în calcul toate lecțiile învățate în urma crizelor externe din transport atunci când ne gândim la viitorul mobilității, mai ales necesitatea de a asigura flexibilitate sectorului.
Forbes: Care credeți că sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?
Adrian Rășoiu: În România există un potențial ridicat pentru servicii de mobilitate, dublat de o cerere de mobilitate la prețuri accesibile. Piața de transport de persoane este una foarte dinamică, cu peste 4000 de operatori locali înregistrați. FlixBus operează în colaborare cu operatori locali, iar dezvoltarea noastră nu ar fi fost niciodată posibilă fără partenerii nostri. Faptul ca am crescut în această perioadă este dovada unei colaborări de succes la nivel local și internațional.
Deși autocarul este folosit la scară largă, în România, nivelurile de calitate și de siguranță sunt sub standardele Uniunii Europene și există mult loc pentru îmbunătățiri, mai ales în ceea ce privește stimularea investițiilor și îmbunătățirea serviciilor în beneficiul pasagerilor.
În acest moment avem oportunitatea de a regândi modul în care funcționează lucrurile și cum putem îmbunătăți acest sistem în viitor. Considerăm că industria aceasta are nevoie de flexibilitate pentru a se adapta și pentru a răspunde la provocările globale externe. Ceea ce înseamnă că, pe o piață închisă cum este cea din România, există dificultăți suplimentare în depășirea unor crize și situații neprevăzute (cum a fost și cazul pandemiei COVID-19).
Forbes: Care credeți că sunt măsurile pe care Guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?
Adrian Rășoiu: Pentru a face față crizei actuale este necesară o deschidere mai mare spre idei inovatoare, spre potențialul încă neexplorat al anumitor sectoare, cum este și cazul transportului de pasageri. Mobilitatea este un element esențial pentru viața de zi cu zi a oamenilor și nu ar trebuie să fi un privilegiu. Persoanele din regiunile rurale și îndepărtate, chiar și cele din zonele urbane mai puțin conectate, depind de autocarele pe distanțe lungi ca fiind adesea singura lor opțiune de mobilitate. O mai bună conectivitate este esențială pentru a deservi cât mai multe categorii sociale, un element cheie pentru a atrage atrage investiții în economie.
Pentru a răspunde nevoilor de mobilitate a oamenilor, dar și pentru a contribui la redresarea economică este necesar să regândim modul în care este organizat transportul de pasageri, avem oportunitatea de a „reconstrui mai bine” acest sector.
Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?
Adrian Rășoiu: Experiența ultimilor doi ani și jumătate ne-a arătat că sectorul transporturilor trebuie să fie flexibil și să fie capabil să se adapteze rapid pentru a putea face față provocărilor externe. În ciuda șocurilor pe termen scurt, credem că viitorul mobilității nu poate fi scris fără a lua în calcul rolul important pe care îl are transportul colectiv.
Credem că autocarul poate fi o alternativă de călătorie pentru tot mai multe persoane și poate sprijini tranziția spre un transport mai sustenabil și tocmai de aceea ar trebui inclus în planurile autorităților, la nivel mondial, cât și la nivel regional, inclusiv în România.