FacebookTwitterLinkedIn
  1. Ce decizii de business a luat compania dvs de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Deși societatea trece prin momente dificile în această perioadă și trebuie să fim precauți, sunt de părere că nu putem scurtcircuita totul. Mai ales, luând în seamă faptul că specialiștii ne spun că această pandemie nu are de gând să plece prea curând, orice companie trebuie să își creeze, peste noapte, planuri de continuitate. Altfel, va ajunge în faliment. Unele meserii vor dispărea în această perioadă, altele se vor transforma. Recunosc că nici eu personal, cât nici oamenii din echipa de conducere a Academiei, nu am luat foarte în serios semnalele de alarmă trimise din China la sfârșit de 2019, început de 2020. Pentru viitor, este o lecție pe care am învățat-o însă. De la momentul panicii cauzată de izbucnirea epidemiei în Italia, am început să creăm un plan de continuitate al Academiei pe timp de criză.

Aproape integral, activitatea noastră se baza pe întâlniri “offline”, la locațiile partenere din țară, unde atât trainerul, cât și cursanții noștri interacționau câteva ore bune pe săptămână. În perioada aceasta, toate cursurile s-au mutat în format video-conferință, exact cum se întâmplă și cu mare parte din facultăți, cele care încă au activitate.

Totodată, un proiect la care lucram în paralel, înainte de epidemie, și pe care alocasem resurse de implementare până la începutul lunii iunie, a trebuit să fie reprioritizat intern și, cu eforturi susținute, a fost implementat și lansat în mai puțin de o săptămână. Este vorba de o platformă internă  de cursuri a academiei, în care am mutat toate materialele de curs (prezentări, exerciții de casă, materiale video), am migrat totodată și cataloagele, cât și am pregătit și susținut în ultima lună examenele. Nevoia ne-a împins și, așadar, am acționat repede. Cred că antreprenorii care perioada aceasta sunt cei mai creativi și agili vor ieși mai puternici din această situație de criză.

  1. Care sunt măsurile pe care compania dvs le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Oamenii, în marea lor majoritate, sunt încântați de acest concept “work from home”. Îmi place să fiu cel mai optimist din camera în care mă aflu,  așadar să privim și partea pozitivă a acestei calamități temporare: atât angajații, cât și angajatorii, experimentează vrând-nevrând (pentru afacerile care chiar pot face asta) lucrul de acasă. Iar asta în mare parte din companii era un concept tabu.

Totodată, rata de digitalizare a proceselor în cadrul firmelor a explodat în ultima lună. Știm și noi că suntem eficienți și ne mișcăm repede atunci când avem cuțitul la os. Așadar, per total, partea pozitivă este că digitalizarea în sectorul public, cât și privat, a fost accelerată probabil cu câteva luni bune, dacă nu chiar ani, prin pandemia COVID-19. Din perspectiva Academiei, angajații noștri nu au simțit vreun impact, având în vedere că, încă de la începutul proiectului, nu am pus constrângeri legate de locația de unde lucrează. Din punct de vedere financiar, totodată, nu au fost afectați și nici nu vor fi în perioada următoare. Academia “Te Fac Programator” este un proiect care a fost finanțat printr-un grant european, securizat în acest moment, iar parte din acest grant ne permite încă asigurarea cheltuielilor de bază pentru următoarele luni.

Colaboratorii noștri, trainerii, sunt oameni care lucrează în domeniul IT, specialiști pe zona lor, iar impactul în cadrul companiilor în care lucrează este, în prezent, minor. Pe partea colaborării dintre noi, momentan nu luăm în calcul vreo diminuare a ratei contractelor stabilite cu ei.

Cât despre cursanții noștri, care sunt foarte diverși, din toate domeniile, știm, discutând zi de zi cu ei, problemele pe care le întâmpină și suntem deschiși și flexibili cu situația fiecăruia. Totodată, costul modulelor de cursuri care au început de la 1 aprilie 2020, au fost deja micșorate cu 20-25%, pentru a ne susține atât cursanți actuali, cât și potențialii cursanți. Pentru viitor, am planificat beneficii extra pentru cursanți, cât și organizarea de sesiuni de educare pe diverse zone din programare, sesiuni deschise tuturor celor interesați.

  1. Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioada de timp pentru atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați.

Acum, mai mult ca niciodată în ultimele decenii, trebuie să fim uniți și solidari. Cu toții tragem la aceeași barcă și contează implicarea fiecăruia dintre noi, cum și cât poate, să putem ieși din acest impas. Consider că, strict din punct de vedere al sistemului educațional, această criză are mai multe părți bune decât rele. Criza COVID-19 ne scoate la suprafață probleme care sunt în sistem, dar care stăteau ascunse în “offline”. Cred că sistemul educational realizează că are nevoie de digitalizare, că oamenii trebuie să fie mai mult ca niciodată conectați la informația globală, profesorii trebuie să fie la zi cu informația de nivel “state-of-the-art” asupra a ceea ce predau, iar elevii și studenții că există și metode alternative de învățare. În acest dans forțat, neașteptat, e normal să fie stângăcii, însă cred că la final vom avea de cules multe roade.

Sunt de părere că la finalul acestei crize, întregul sistem educational va realiza ca parte din lucruri vor trebui să se schimbe. Cred totodată că domeniul educației va fi unul din cele mai impactate de digitalizare în următorii 30 ani. Acum facem primii pași, un pic mai grăbit decât în mod natural. Vom învăța primele lecții din această experiență. Cursurile tradiționale, cât și cursurile alternative, trebuie să îmbine mai mult stilul personalizat, unic, de învățare al fiecărui elev, student, cu comunitățile din care fac parte, într-o curriculă care să fie dinamică, atrăgătoare, și adaptată ritmlului actual.

  1. Care sunt scenariile posibile pe care le vedeti pentru business-ul dvs daca epidemia continuă și/sau ia amploare? Dar pentru intreaga economie romaneasca?

Greu de anticipat. Dacă mi-ar fi spus cineva în luna februarie că țara se va închide în mai puțin de o lună, i-aș fi spus să meargă la un consult. Simt doar că vremurile grele pe care le trăim acum sunt abia începutul. Cum nu le-am anticipat acum mai puțin de două luni, e greu de spus ce va fi două luni de aici înainte. Avem multe variante pe foaie, însă variabilele sunt atât de multe și diverse, încât este tare greu de anticipat ce va fi. Ce pot spune cu siguranță este că Academia Te Fac Programator va face tot ce va ține de noi, la fiecare moment, să ajutăm oamenii, și vom acționa cu cât de multă creativitate și rapiditate posibilă provocărilor momentului. În vremurile acestea, pentru noi, cei care de regulă facem lucrurile să se întâmple, nu rămâne timp de seriale sau jocuri pe consolă, ci de muncă în cantitate dublă. Munca ne înnobilează, de acasă sau de oriunde ne-am afla.

  1. Cum credeti ca ati putea ajuta comunitatea – sociala si/sau de business?

Avem multe lecții învățate în anii de activitate. Personal, aș vrea să ajut liceele și școlile în procesul acesta de studiu la distanță. Prin  platformele dezvoltate intern de către noi, cred că în următoarele luni vom avea mijloacele disponibile de a digitaliza activitățile unei instituții școlare în doar câteva zile. Evident, trebuie să căutăm o deschidere și din partea lor. Dar aș vedea să ajut în direcția aceasta, dacă criza va fi de lungă durată și nevoia anunțată de partea lor.

Totodată, în ultimele două săptămâni, am început lucrul la un proiect intern în Academie, alături de cursanții noștri, și anume o platformă mobilă de sport pentru acasă. Știm cu toții că sedentarismul este una din primele cauze ale decesului înainte de vreme, iar perioada aceasta este de mare încercare pentru sănătatea noastră. Traineri, alături de cursanți, lucrăm după program la acest produs care să ajute oamenii să aibă un context atractiv, prietenos, social de a face sport acasă, alături de antrenori de sport, în timp real. Pe estimările noastre, în partea a doua a lunii mai vom lansa o primă versiune de aplicație, așadar așteptarea nu este așa de lungă. Suntem deschiși totodată să ajutăm firmele care întâmpină dificultăți, blocaje în procesele de digitalizare în acest moment, așadar oricine are nevoie de un sfat, poate apela la noi cu încredere.