Cautare




, Editor Coordonator

Explorator. De vocație, om. De profesie, povestitor. www.georgianaciofoaia.ro

Lifestyle |
|

La cafea cu…Ioana Păun și Alma Rusu

Vorbitoare de limba germană, cu afinități în zona lifestyle-ului sănătos și îndrăgostite de ingrediente ecologice, Alma Rusu (stânga) și Ioana Păun (dreapta) sunt două femei care și-au transformat pasiunea într-un business dedicat cosmeticelor organice. MioBio este, așadar, nu doar un butic șic de branduri alese, cosmetice bio şi 100% naturale, ci și refugiul celor care caută frumosul.
DSC_6942

Ioana, Alma, știu că tocmai ați ajuns în România de la un târg dedicat produselor bio. Ce ați descoperit acolo?

Ioana: Într-adevăr, am participat de curând la Biofach – World´s Leading Trade Fair for Organic Food în Nuremberg, unde a fost minunat. Noi am mers și în anii trecuți la acest eveniment deoarece este cel mai mare târg bio, iar în cadrul lui există o secțiune dedicată cosmeticelor bio – Vivaness. Am găsit acolo un spațiu expozițional foarte mare și o mulțime de producători și branduri noi, așa că ne-am întors foarte entuziasmate. Iar în martie mergem la un alt târg, Cosmoprof – The international beauty fair, găzduit în Bologna și dedicat exclusiv cosmeticelor.

Povestiți-ne puțin despre businessul și istoria MioBio, despre cum ați ajuns de la idee la fapte.

Ioana: Anul acesta împlinim nouă ani, deci am crescut destul de mult. Noi două ne-am întâlnit în 2002, la fostul nostru job din domeniul bancar, atunci când Alma a venit în companie. Cu toate astea, niciuna dintre noi nu era prea „bancară“; eu lucram în marketing, iar Alma în HR.

Alma: Ne-am împrietenit în timp și mi-am dat seama că, dintre toate prietenele pe care le aveam, nu aș fi putut să fac business decât cu Ioana. Și reciproca era valabilă. Aveam încredere una în cealaltă și ne înțelegeam foarte bine. Eu am făcut prima pasul de a pleca din corporație, mi-am luat un an sabatic pentru a mă ocupa de un proiect personal, iar Ioana a rămas însărcinată. Se întâmpla în 2008, așa că am ajuns amândouă într-un „an sabatic“ (râde).

Ioana: Mi-am pus întrebarea: ce fac de acum încolo? Mă întorc în corporație sau încep un business? Pe cont propriu nu cred că aș fi început vreodată, așa că trebuia să-mi găsesc o jumătate. E foarte important să te sfătuiești, să aibă cine să te înlocuiască atunci  când nu ești. Ne completăm foarte bine și în business, dar și în ceea ce privește gusturile.

MioBio a fost prima idee sau ați explorat și altele până ați ajuns la concluzia că vreți să vă implicați într-un business dedicat cosmeticelor organice?

Ioana: Au fost două idei, dacă e să fim sincere. Inițial, ne-am gândit unde ne-ar plăcea să ne petrecem timpul: într-o librărie, așa că ne-ar fi plăcut să dăm startul unui proiect de papetărie. A doua idee a fost cea a cosmeticelor organice deoarece, fiind consumatoare de astfel de produse, aveam opțiunea de a ne deschide un mic butic. După cum se vede, am rămas la varianta bio.

Alma: Am fost la Târgul de la Nuremberg și ne-am îndrăgostit de ceea ce am descoperit acolo, iar de la idee până la implementare a durat cam un an. Găsirea unui spațiu care să ne placă a fost o provocare: voiam să ne simțim acasă, pentru că urma să ne petrecem mult timp acolo. Am găsit cu greu pe Str. Jules Michelet nr. 9 o casă veche în care fusese găzduit demult un restaurant; când am intrat pentru prima oară, am știut amândouă că acesta va fi magazinul MioBio. Și astăzi tot acolo suntem.

Am început cu șase branduri fie descoperite la târg, fie dintre cele pe care le foloseam deja. La început, businessul se baza mult pe consiliere, pentru că, la vremea aceea, aproximativ 50% din clienți voiau să știe diferențele dintre bio și convențional, lucru pe care nu-l mai facem acum pentru că nu mai e nevoie.

În prezent, chiar dacă majoritatea produselor sunt importate din zone cu tradiție în cosmeticele bio, din 40 de branduri pe care le comercializăm, aproape un sfert, mai exact șapte, sunt branduri românești care ne-au plăcut.

Nu toate sunt certificate, însă sunt organice (de cele mai multe ori, certificarea bio este un proces costisitor pe care românii nu și-l permit). Avem și un brand pe care ne-am dorit mult să îl ajutăm și ale cărui produse le vindem non-profit; este vorba despre Atelierele Spheric, care plătesc salariile persoanelor cu dizabilități din veniturile obținute în urma producerii săpunurilor și a savonierelor.

Aveți cosmetice pe bază de cafea?

Ioana: Da, avem cosmetice pe bază de cafea. Avem săpunuri, avem și creme pentru corp care conțin cafea. Și acum, la târg, mi-a atras atenția un exfoliant pe bază de cafea.

Ce cumpără românii, ce se vinde cel mai bine?

Alma: Noi am pornit dorindu-ne să avem un mix pentru toate buzunarele. În momentul de față, avem și săpunuri cu 5 lei și balsam de buze cu 50 de lei. Ca urmare, publicul nostru este destul de eterogen: avem și studenți, și pensionari, și persoane din corporații. Îi primim cu aceeași bucurie și pe domnii care vin să-și cumpere săpunuri din Provence, și pe doamnele dishisite cărora le place să stea la povești.

Ioana: Produsele de larg consum, clar, au un tiraj mai mare. Însă există branduri care au fidelizat foarte puternic, în timp. De exemplu, Susanne Kaufmann. Atelierul unde se produc aceste cosmetice naturale se află într-un orășel idilic din Alpii Austrieci. Povestea brandului e foarte frumoasă: la 23 ani, Susanne Kaufmann a preluat la a cincea generație hotelul familiei, Hotel Post din Bezau, Austria. La scurt timp a început să producă tratamente și produse de îngrijire din plante pentru Spa-ul din propriul hotel, în colaborare cu dermatologi renumiți. Iar dacă acum câțiva ani își vindea produsele doar în patru capitale, acum, businessul s-a dezvoltat foarte mult.

Un alt brand iubit este Rampal Latour, producătorul de săpunuri care se realizează în regiunea Provence încă din 1828, după reţete tradiţionale bine păstrate. Iubite mai sunt și produsele Florascent Parfumeurs – o colecție de parfumuri naturale, unde fiecare flacon e umplut manual, închis și ambalat în cutii rotunde. Recunoaștem, procesul de selecție a brandurilor pe care le avem în portofoliu a fost unul extrem de frumos.

Voi aveți produse preferate sau branduri „coup de coeur“?

Ioana: Oh, da! Folosim Susanne Kaufmann, folosim MÁDARA (un brand de cosmetice bio care utilizează flora nordică, unde extractele din plante sunt foarte concentrate, investind foarte mult în cercetare; în plus, folosesc în multe creme seva de mesteacăn în locul apei). Și produsele românești sunt foarte bune: exemple minunate sunt NN și Sabio.

 

Vorbiți cu atât de multă pasiune despre cosmeticele bio, încât trebuie să vă întreb care este rutina voastră de frumusețe?

Alma: E destul de simplă în ceea ce ne privește. La noi în baie nu se găsesc prea multe produse, excepție făcând, evident, perioadele când testăm branduri noi. Acum, venind de la târg, suntem ceva mai aglomerate (râde).

Așadar, seara aplicăm un demachiant, iar dimineața un ser, o cremă, o cremă de ochi și nelipsita cremă de mâini. Ne machiem foarte rar, așa că pentru noi cea mai importantă este curățarea tenului. În general, schimbăm mereu cremele, însă avem întotdeauna în casele noastre produse de la Susanne Kaufmann și MÁDARA.

Știu că în rutina voastră de dimineață nu lipsește cafeaua, așa că spuneți-ne care este cea mai frumoasă amintire a poveștii MioBio însoțită de cafea?

Ioana: Când mă gândesc la cafea, îmi vin în minte două lucruri. Pe de o parte, momentul când s-a deschis o minunată cafenea vizavi de magazinul nostru, iar pe de altă parte, o întâmplare petrecută acum recent, la târg.

Mergeam spre zona de cosmetice și trebuia să parcurgem mai întâi zona dedicată alimentelor bio, când două doamne simpatice care aveau un business cu și despre cafea organică ne-au invitat să degustăm o cafea absolut extraordinară la care ne fuge și acum gândul. În rest, dacă stăm să ne gândim la cât de multe cafele am băut împreună pentru a pune la cale strategia noastră de business, avem o „colecție“ impresionantă de amintiri.

Dacă scoatem din ecuație cafeaua și cosmeticele, ce altceva vă place să faceți în timpul liber?

Ioana: Mie îmi place să călătoresc, să descopăr locuri noi, tot timpul. Și îmi place peste tot, nu am ajuns undeva unde să nu fiu fascinată, deși, vara, recunosc, prefer Grecia, unde merg cu mare plăcere. Iar de când am copiii (Tudor și Matei de șapte și, respectiv, nouă ani), am călătorit destul de mult prin țară.

Alma: Eu am doi motani luați de pe stradă: cel mare este Ivan și cel mic este Franz (și în timp ce îmi povestește ghidușiile motanilor, Alma mi-i arată pe telefon). Când prind momente libere, prefer să citesc sau să ascult muzică clasică și jazz.

Mai nou, de vreo doi ani, m-am reapucat de desen, după o pauză de 35 de ani (râde). Când apuc, fac exerciții de desen și „un pic de“ acuarelă, iar acum sunt în stadiul desenelor care implică plante sau păsări. De citit, îmi plac eseurile, iar zilele astea citesc o carte foarte frumoasă: „Ciudată e lumea, până la urmă!“, de Jean D’ormesson.

Ce vă doriți pentru MioBio în viitor?

Ioana: Dacă magazinul a constituit businessul inițial, în ultimii ani ne-am orientat mai mult către zona distribuției. În completarea magazinului am creat shopul on-line, care a venit organic, natural. La un an de când am deschis magazinul, am început să distribuim și către clineți B2B, iar spre asta ne-am axat pentru a crește portofoliul de clienți și rețeaua de distribuție.

Acum câțiva ani am deschis un al doilea magazin MioBio, pe strada Paris, pentru a vedea cum funcționează, însă cei mai mulți clienți veneau tot pe strada Jules Michelet; acolo s-a creat o legătură, acolo eram mereu noi care discutam despre produse, povesteam despre noutăți, așa că deschiderea celui de-al doilea magazin nu s-a justificat și am renunțat la idee, păstrând lecțiile pe care le-am învățat din această acțiune.

Alma: Suntem o mână de oameni care întrețin un business ce a crescut încet, dar sigur. Am fost mai precaute la început pentru că am deschis în plină criză, în 2009, și ne-am investit economiile cu gândul că e posibil să le pierdem, drept urmare, deciziile au fost asumate și relaxate.

Dar ceea ce ne dorim este să creștem în continuare. Suntem în faza de optimizare și dezvoltare. În toții acești nouă ani ne-am dat seama ce merge și ce nu merge. Am ajuns aici și pentru că am renunțat la unele idei. Dacă la început ne-am ghidat după intuiție, acum avem experiența care să ne servească drept „manual de dezvoltare“.

Alma, Ioana, vă mulțumesc și abia aștept să vă trec pragul!

Parteneriatul dintre Forbes și Nespresso, denumit sugestiv ‘La cafea cu…’ se bazează pe legătura inepuizabilă dintre inspirație și frumos, dintre emoție și sensibilitate. Nespresso este prin definiție un brand inspirațional ce caută în permanență să îmbogățească calitativ timpul pe care ni-l dedicăm, clipele de liniște și evadare din cotidian. De aceea, savurarea unei cafele Nespresso este o experiență inegalabilă, iar textura bogată și aromele inconfundabile ale cafelei Nespresso sunt alegerea perfectă pentru aceste momente speciale care ne aduc idei și inspirație. Nespresso și Forbes vă invită să savurați o cafea excepțională în compania unor povești extraordinare, pline de inspirație și frumos.

Locație: Petit Bistro, strada Andrei Mureșanu, nr.28, București

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii