SAF – combustibilul sustenabil pentru aviație este disponbil, în prezent, în 125 de aeroporturi din lume și este produs în 330 de unități de profil.
Viitorul transportului aerian este direct legat de combustibilul sustenabil – SAF – care reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu peste 80% pe parcursul întregului său ciclu de viață, comparativ cu kerosenul convențional, potrivit KazMunayGas (KMG), operatorul național de petrol și gaze din Kazahstan.
În acest sens, KazMunayGas plănuiește să demareze producția de combustibil sustenabil pentru aviație, în contextul urmăririi agendei și obiectivelor sale de sustenabilitate.
La finalul lunii septembrie, CEO-ul KazMunayGas Askhat Khassenov s-a întâlnit, la Astana, cu vicepreședintele regional al IATA (Asociația Internațională de Transport Aerian) pentru Europa, Raphael Schwartzman. Cei doi au discutat despre cooperarea în domeniul aprovizionării cu combustibil de aviație și al decarbonizării.
Unul dintre subiectele cheie a fost Schema de Compensare și Reducere a Carbonului pentru Aviația Internațională, la care Kazahstanul s-a alăturat. Khassenov a vorbit despre progresul Programului de dezvoltare cu emisii reduse de carbon (LCDP) KMG 2022-2031 și și-a exprimat disponibilitatea de a discuta toate schemele posibile de compensare și reducere a emisiilor de carbon. În plus, părțile au discutat despre posibilitatea producției durabile de combustibil pentru aviație (SAF) în Kazahstan.
Kazahstanul a adoptat o strategie de neutralitate a carbonului până în 2060 și urmărește să reducă emisiile de gaze cu efect de seră în sectorul aviației, după ce a ratificat Acordul de la Paris. La nivelul Uniunii Europene, Regulamentul RefuelEU Aviation introduce cerința utilizării SAF în proporție de 2% începând cu 2025 și un parcurs de creștere graduală până la 70% până în 2050 (6% in 2030).
Istoria combustibilului sustenabil pentru aviație (sustainable aviation fuel, SAF) a început cu înțelegerea necesității de a reduce emisiile de dioxid de carbon în aviație. La începutul anilor 2000, oamenii de știință și inginerii au început să caute alternative la combustibilul tradițional de aviație bazat pe resurse fosile.
SAF este un combustibil de aviație ecologic produs din resurse regenerabile (nu petrol) conform uneia dintre tehnologiile aprobate de Societatea Americană pentru Testare și Materiale (ASTM International).
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.