FacebookTwitterLinkedIn

Ivan Vrhel, CEO Citibank România 

Oportunitatea pentru România

Ivan Vrhel: Ne confruntăm în mod clar cu un eveniment în urma căruia realitatea nu va mai fi aceeași și care va accelera unele tendințe. Poate fi o oportunitate să resetăm statu-quo-ul în multe domenii, de la modul în care trăim, călătorim și accesăm servicii, la obiceiurile noastre de muncă și conduită financiară. Cred că vom vedea schimbări profunde în comportamentele oamenilor, ce vor avea un impact important asupra companiilor și industriilor și asupra modului în care trăim, în calitate de cetățeni locali și globali. În ceea ce privește comportamentul consumatorilor, o tendință importantă este accelerarea digitalizării, iar acest lucru alimentează în prezent trecerea de la offline la online, stimulând sectoare precum telemedicina sau comerțul online.

Segmentul utilizatorilor de comerț electronic s-a extins de la consumatori mai tineri la vârsta mijlocie, iar trecerea de la offline la cumpărături online se întâmplă mai repede decât era de așteptat. Vedem o extindere în limita superioară a ratei de adoptare a comerțului electronic, deschizând noi posibilități pentru canalul online. Continuarea digitalizării sectorului public este, de asemenea, o mare oportunitate pentru România, care poate îmbunătăți competitivitatea, transparența și eficiența în administrație pe termen lung.

Domenii ce trebuie reformate

Ivan Vrhel: Această criză a evidențiat din nou vulnerabilitățile României în diferite sectoare, cum ar fi sistemul de sănătate, accesul la educație în special în comunitățile vulnerabile, investițiile în producția agroalimentară pentru a răspunde cererii interne. Pe măsură ce gestionăm aceste provocări, nu este prea devreme să începem să ne gândim la cum să ne pregătim pentru provocări similare în viitor, precum cele cauzate de poluare și schimbările climatice.

Speranța mea este că vor fi câteva lecții învățate și că acesta va fi începutul unei societăți mai responsabile, mai inclusive și mai ecologice. Iar transferul de avere dinspre generația X spre generația Z, care începe acum să ia propriile decizii de viață, poate reprezenta o oportunitate pentru o schimbare de abordare, care echilibrează mai bine acumularea de profit cu impactul social al deciziilor.

Măsuri urgente pentru relansare

Ivan Vrhel: Această pandemie ne-a amintit că cu cât o țară este mai îndatorată, cu atât are mai puțin spațiu de manevră în a gestiona șocurile economice. Din această perspectivă, România poate fi într-o poziție mai dificilă decât alte țări din regiune. În aceste momente se dovedește încă o dată cât de important este ca autoritățile să se concentreze pe bunăstarea unei țări pe termen lung și ca în perioadele de creștere să se pregătească pentru perioade de declin.

Un guvern predictibil și de încredere, un cadru legal și o politică fiscală cu viziune pe termen lung sunt esențiale pentru asigurarea unui ritm corect al repornirii economiei. În următoarea perioadă de timp, cel mai important este ca autoritățile să gestioneze această repornire într-un ritm și în anumite condiții care să asigure în primul rând siguranța cetățenilor. Apoi, cred că sprijinul financiar pentru relansarea economiei ar trebui să se acorde cu prioritate acelor sectoare care au potențialul de a se dezvolta la nivel local și chiar internațional: producție/ auto, industria agroalimentară, economie digitală – software, instrumente de productivitate, comerț online. Cheia aici este ca orice ajutor de stat să fie oferit în timp util și eficient și să nu creeze provocări suplimentare și lipsă de predictibilitate la nivelul unor companii deja vulnerabile.

Revenirea domeniului

Ivan Vrhel: Sectorul bancar este unul ciclic, sensibil la dinamica creșterii economice. Un mediu caracterizat prin rate scăzute ale dobânzii și un șoc al cererii, care depinde foarte mult de factori imprevizibili, este cu siguranță un context dificil pentru bănci. Cu diferite industrii afectate inegal și, prin urmare, cu perioade de revenire anticipat inegale, este dificil să ne așteptăm la o recuperare rapidă. Totuși, aceasta nu este o criză financiară – băncile și sistemul financiar sunt într-o formă solidă și suntem aici pentru a ajuta economia.

Pandemia a provocat băncile să-și accelereze transformările digitale și să-și consolideze parteneriatul cu clienții în moduri noi și creative. La Citi, acestea includ investiții suplimentare în soluțiile digitale care sprijină clienții noștri instituționali, inclusiv îmbunătățirea procesului de înrolare a clienților noi și a experienței de utilizare a platformelor online, flexibilizarea documentației, webinarii, rapoarte de cercetare și analize ale implicațiilor pandemiei la nivel de piață și pe diferite sectoare. În aceste perioade incerte, Citi rămâne bine poziționată din perspectiva capitalului și a lichidității. Avem un bilanț puternic și vom continua să ne sprijinim activ clienții în această perioadă dificilă, demonstrând stabilitatea instituției noastre globale.

Din perspectiva angajaților, în timp ce ne adaptăm la o nouă realitate, trebuie să fim atenți la implicațiile acestei pandemii asupra sănătății emoționale. Toată lumea trece prin incertitudine și presiune mentală fără precedent și noi, în calitate de angajatori, trebuie să facem toate eforturile pentru a-i susține. În acest context, noi, la Citi, credem că revenirea la muncă ar trebui să se producă lent și treptat, ținând cont de circumstanțele personale ale angajaților noștri.