Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Leadership |
|

Iulian Stanciu: În zona de business trebuie să ne uităm înainte, la oportunități, poate că un an sau doi vom munci mai mult și vom câștiga mai puțin sau poate că va trebui sa ne re-inventăm

Iulian Stanciu, CEO eMAG, a discutat în cadrul ediției cu numărul trei a evenimentului ForbesForward despre soluțiile pe care le pot adopta antreprenorii români în această perioadă pentru a-și proteja business-ul și despre reinventarea businessurilor.
 aboneaza-te
Iulian Stanciu_Director General eMAG

Antreprenorul a declarat în cadrul ForbesForward că platforma eMAG a resimțit semnele crizei, înainte ca ea să apară în România deoarece compania are legături strânse cu mulți producători din China. „Am studiat ce s-a întâmplat acolo și am trecut prin etape de negare – este o prostie, apoi ne-am dat seama că este ceva serios. Ne-am uitat ce s-a întâmplat în China, am studiat toate lucrurile și am început să le implementăm, ne-am uitat și la impactul SARS asupra economiei Chinei care a schimbat foarte mult și a dat un boost mare digitalizării și a statului și a companiei.”

El spune că productivitatea angajaților, care lucrează de acasă, este mult mai ridicată față de cum era atunci când mergeau la birou, fiind foarte încântat de această schimbare, pe care vrea să o păstreze și după criza sanitară. De asemenea, angajații eMAG care erau considerați vulnerabili și ar fi putut contacta virusul mai ușor, au fost trimiși acasă dar cu același salariu.

A fost încurajată plata cu cardul, iar dacă înainte aceasta reprezenta sub 40% din totalul tranzacțiilor, acum a ajuns la peste 60% și crește în fiecare zi. CEO-ul afirmă că în această perioadă sunt foarte multe oportunități de business. „Ne uităm la client, el vrea să cumpere orice de la distanță. De asemenea ne uităm la transformarea cererii, avem categorii cu creștere, venite de la cele trei mari schimbări: lucratul de acasă, studiul la distanță și zona de prevenție-izolare, și aici avem categorii cu creștere mare, tot ce înseamnă IT (laptop imprimate) a explodat, lăzile frigorifice, echipamentele de fitness, și tot felul de produse de sănătate (dezinfectat mănuși) care nu prea se vindeau,  acum sunt extrem de căutate. Sunt și categorii de produse unde vânzările au scăzut, tot ce înseamnă produse auto: anvelope, uleiuri, accesorii, fashion, îmbrăcăminte pentru birou, smartwatch, brățări fitness.”

Iulian Stanciu a vorbit și despre o campanie care urma să fie lansată, care își propune să îi ajute pe cei din „prima linie” și instituțiile din stat. „Cred că este nevoie de o campanie coordonată cap-coadă, cei din prima linie au nevoie de materiale utile, iar acestea trebuie să fie distribuite într-un mod coordonat, într-un mod transparent. Ne dorim ca această campanie și mesajul ei să ne unească deoarece sunt foarte multe subiecte care ne pot divizia din punct de vedere social dar sunt multe lucruri care ne pot uni, sunt mulți oameni care nu lucrează pentru bani și putere, lucrează pentru că își doresc să îi ajute pe ceilalți, ar trebui scoși în față, ar trebui să fie niște modele pentru noi iar noi sa ne așezăm în spatele lor și să îi ajutăm.”

Cu toate acestea ce ar trebui antreprenorii din România să facă pentru a supraviețui în timpul acestei crize? „Deși trecem prin momente foarte grele și teama poate fi ceva foarte normal acum, este foarte important să acționăm rațional deoarece deciziile emoționale nu sunt benefice. Ar trebui totul lichidat foarte repede, tot ce înseamnă bunuri blocate, care nu mai produc, care nu merg, chiar dacă pe termen scurt înseamnă pierdere chiar dacă înseamnă riscuri. În mediul antreprenorial vorbim de riscuri, țin minte un citat a lui Senna care spunea că pe vreme bună nu poți să depășești, dar pe vreme rea poți să depășești toate mașinile din cursă, deci e important să ne putem gestiona bine cash-ul deoarece el devine principal, după începem să ne uităm la oportunități, criza actuală are niște elemente care favorizează foarte mult instrumentele digitale și tot ce înseamnă echipament de productivitate prin munca de la distanță, pentru toate tipurile de business. Eu aștept să se transforme tot ce înseamnă real-estate, din fire sunt optimist dar mă pregătesc pentru ce e mai rău și sper să fie mai bine decât atât dar cred că nu va fi o mișcare în V ci într-un L spre U deci o revenire lentă și o transformare profundă a economiei și a societății.”

Vorbind despre industriile care ar putea fi dezvoltate acum, Iulian Stanciu afirmă că în România sunt foarte multe oportunități în agricultură. „În momentul de față exportăm materii prime brute (nutrețuri, cereale, animale vii) și importăm produse cu valoare adăugată mare, lucru destul de ciudat, ar fi o oportunitate și o transformare mare pentru business, dar pentru a face asta avem nevoie și de un cadru general, fonduri europene, ajutoare de stat și fonduri de garantare.”

Antreprenorul atrage atenția că este nevoie de o aplecare mai mare a instituțiilor statului către problema economică, este de acord că inițial trebuie rezolvată criza sanitară și apoi cea economică. „În general avem nevoie ca toate autoritățile să înțeleagă că prosperitatea țării înseamnă de fapt prin economie, prosperitatea oamenilor și asta poate fi adusă prin măsuri corecte din punct de vedere economic. Suntem într-un sistem capitalist, capitalul contează, iar prosperitatea este dată de PIB per capital și eventual este nevoie ca distribuția acestui PIB per capital să nu fie o acumulare doar de la câțiva, ci să se distribuie cât mai mult și această prosperitate.”

Antreprenorul a dezvoltat în cadrul emisiunii concluziile unui studiu realizat de cercetătorii de la Imperial College din Londra, despre pandemia de coronavirus. „Ei spun că deși în iulie numărul de cazuri noi va fi foarte mic, atâta timp cât populația nu este imunizată și nu există un vaccin riscul ca virusul să reapară este foarte mare, așa că nu este realist din punct de vedere epidemiologic să luăm în calcul o revenire în formă de V, foarte rapidă (din iulie toate lucrurile revin la normal) astfel că niciun guvern nu-și va asuma acest risc, va păstra măsurile adoptate. De asemenea, studiul calculează impactul măsurilor, și deși arată că închiderea totală a avut cel mai bun efect, impactul economic este dezastruos, astfel ei spun că această închidere va fi înlocuită cu o serie de măsuri. Probabil vor apărea multe alte măsuri care să înlocuiască această închidere, dar cu siguranță vom avea o distanțare socială, ceea ce va transforma modul în care ne comportăm. Nu cred că mai devreme de un an, lucrurile vor reveni la normal, astfel că multe domenii vor fi afectate si altele vor crește, acum depinde de la țară la țară, eu cred că noi în zona de business trebuie să ne uitam înainte trebuie sa ne uitam la oportunități, poate că un an sau doi vom munci mai mult să câștigăm mai puțin sau poate că va trebui sa ne re-inventăm.”

Privind spre viitor, antreprenorul este de părere că această criză va produce efectul (mult dorit) al digitalizării anumitor servicii oferite de companii sau de statul român. „Sperăm să nu ratăm această criză și s-o amânăm din nou, deoarece nu se mai pot colecta bani, nu mai putem interacționa cu instituțiile statului și nu ne mai putem întoarce la ghișee, deci este o oportunitatea fantastică să se întâmple acest lucru, și să avem o transformare digitală care va duce la debirocratizare, la transparentizare la o productivitate mai bună, la toate lucrurile pe care ni le doream, deci să ne uităm pozitiv la viitor.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii