FacebookTwitterLinkedIn

Ionuț Datcu, cu o experiență de peste 20 de ani în industria de publicitate, a fondat una dintre cele mai mari agenții independente de publicitate din România, WOPA, companie ce a înregistrat în 2019 o cifră de afaceri de 3,7 milioane de euro.

Deși au fost provocări și la nivelul WOPA în ultimele cinci luni, perspectiva de business a fost una extrem de bună, mai ales că Ionuț Datcu a reușit să adune o echipă “senzațională” în agenție.

“Practic, nu am simțit aproape deloc o scădere a eficienței, ba din contră, oamenii au reușit să se adune în jurul proiectelor împreună cu clienții astfel încât lucrurile să meargă înainte, pentru a putea deservi toate brandurile pentru care lucrăm. Sperăm cu siguranță, nu să revenim la o normalitate 100% ca înainte de pandemie, dar să găsim ponderea și balansul optim între work from home și interacțiunea de care avem nevoie”, punctează antreprenorul.

Însă, această criză a venit și cu elemente pozitive, precum integrarea zonei de BTL cu celelalte divizii de comunicare, ceea ce era important din punctul de vedere al fondatorului WOPA.

Mai mult decât atât, contextul actual a determinat și modificarea obiceiurilor de consum ale oamenilor, iar dacă înainte aceștia interacționau direct în activări, acum ei relaționează cu brandurile foarte mult în zona digitală. “În digital brandurile chiar pot să aibă o conversație cu consumatorii, conversație care vine să compenseze lipsa de legătură directă”, continuă el.

De asemenea și relația brandurilor cu consumatorii a suferit schimbări drastice, iar pentru companiile solide ar putea exista o oportunitate în piață de a-și maximiza expunerea față de consumatori. De ce? “Pentru că păstrând bugetele de comunicare pe o piață care se va dilua un pic la nivel de încărcare s-ar putea să îți crești share voice-ul, adică vei vorbi mai mult, și depinde de fiecare companie dacă și mai relevant cu consumatorii tăi”, mai subliniază Ionuț Datcu.

În plus, având în vedere contextul actual, acesta consideră că este important ca brandurile să rămână extrem de relevante pentru consumatorii lor. Mai exact, să fie autentice, să înțeleagă consumatorii, dar și să dezvolte un pic acea componentă emoțional umană în comunicarea cu aceștia.

Pe de altă parte, odată cu instaurarea stării de urgență, lumea efectiv s-a mutat în online, iar Ionuț Datcu susține că mediul digital este câștigătorul acestei crizei. “Nu este numai un trend. Este o tendință extrem de pronunțată, iar perioada asta a accelerat foarte mult dezvoltarea digitalului. Ce aduce digitalul în poveste? O comunicare în care consumatorul vine și el să vorbească cu brandul”.

Un alt trend accentuat în ultimele luni este și deschiderea marketerilor de a-și asuma rolul de dezvoltator de content prin care să îmbogățească comunicarea cu consumatorul. “Probabil că trendul ăsta în nici un caz nu va fi inversat în următoarea perioadă. El va rămâne. Nu va mai fi un trend, va rămâne o certitudine și o normalitate în piață”, afirmă el.

Dar, cu toate că digitalul este mult mai măsurabil decât orice alt canal, omul de afaceri nu crede că vor dispărea celelalte canale, ci consideră că digitalul ar trebui să coexiste împreună cu acestea, astfel încât să se asigure un ecosistem prin care brandurile pot ajunge către consumator. “Ce putem noi să facem în industrie și ce pot să facă marketerii este să fim foarte la curent cu viața consumatorilor, cu comportamentul lor”. 

Perioada aceasta a adus totodată dinamismul și nevoia oamenilor de a rămâne foarte conectați la piață mult mai mult decât perioada anterioară. De ce? “Pentru că e o incertitudine foarte mare. Eu din ce am văzut în piață sunt două cuvinte mari care guvernează ceea ce trăim acum: incertitudine și speranță. E aproape imposibil pentru oricine să prezică cu un grad de încredere semnificativ ce va fi anul viitor. Lumea încearcă, face proiecții, și este absolut normal”, mai susține Ionuț Datcu.

Totodată, mediul de business are o doză de incertitudine prin natura lui, astfel că, antreprenorii ar trebui să se obișnuiască cu astfel de situații. Însă, Ionuț Datcu este de părere că întreaga planetă va trebui să se adapteze la acest nou normal, pentru că virusul nu va dispărea ca prin minune. “Va exista cu noi și va trebui să trăim cu el pentru că problemele vor rămâne. În consecință nu se schimbă cu nimic paradigma. Important e să stăm deschiși, să stăm conectați la piață și să ne asumăm că viața merge înainte. Așadar și planurile noastre trebuie să continue”. 

În ceea ce privește rolul Guvernului în contextul actual, Ionuț Datcu spune: “Cred că Guvernul trebuie să își asume un rol de facilitator și de creator de cadru pentru industriile creative din România, dar trebuie să și-l asume un pic mai cu simț de răspundere. Și poate în contextul acestei pandemii și al fondurilor care vin de la Uniunea Europeana vom putea și noi în sfârșit să avem o strategie de țară. Eu cred sincer că dacă ratăm fondurile astea de la Uniunea Europeană suntem pur și simplu tâmpiți”.

Dar, în cele din urmă, ceea ce contează cel mai mult pentru ca un business să prospere sunt oamenii, pentru că “la finalul zilei când ieșim din birouri nu mai ești nici CEO de multinațională, nici antreprenor, nici șef, nici subaltern”.

“Toți suntem oameni. Trebuie să ne păstrăm dimensiunea umană și să încercăm să înțelegem toate perspectivele, fie că sunt ale consumatorului, ale colegilor angajați pe care-i avem, a partenerilor de business, pentru că momentul ăsta delicat nu-l putem depăși decât împreună și la finalul zilei umanitatea va fi cea care ne va salva”, a conchis Ionuț Datcu.