Ioana Arsenie, strateg financiar Trusted Advisor
Oportunitatea pentru România
Ioana Arsenie: Este foarte greu de concretizat un nou drum al României, la nivel unitar. Pentru că nu am avut și nu avem o strategie de țară, iar lucrurile se fac de pe o zi pe alta. Astfel, se irosesc resurse și oportunități de a crea sinergii. Dacă luăm pulsul sectoarelor cu potențial de a genera o valoare adăugată sporită (capitol la care suntem deficitari în ansamblu și la care este vital să lucrăm), se pot observa un avânt al jucătorilor vocali din piață și chiar decizii de a investi în perioada de contracție. Totuși, atât cât rămânem la acțiune individuală, fără susținerea unui ecosistem cu reglaje permanente, nu vom avea acel salt calitativ și cantitativ, care să se traducă în mai mulți bani pentru firme și acționari, angajați, buget. 90% dintre firmele românești funcționează la nivel de subzistență, din inerție, fără implementarea unor reguli de productivitate, a unui tabou de bord și management operațional și financiar minimal care să genereze creștere. Atunci când o masă mare din populația de firme rămâne în etapa de start-up ca nivel al maturității și rulajelor generate dupa anul 5-7, firesc este să urmeze niște decizii pe care antreprenorii români nu sunt încă foarte obișnuiți să le ia.
Ca să simplific, pot concluziona că, precum orice proiect, sunt două modalități de acțiune, macro și micro, care trebuie intregrate, ambele la fel de importante. Progresul ține de ambele.Este o etapa de evoluție, însă nu una decisivă.
Domenii ce trebuie reformate
- România are un potențial neexploatat pe partea de procesare agro-alimentară. Aș susține dezvoltarea de unități de producție cu granturi, pentru a echilibra balanța negativă dintre exportul de materii prime și importul produselor alimentare.
- România = hub logistic: o strategie macro pentru exploatarea acestui avantaj, cu un proiect de infrastructură
- România = hub de tehnologie: cred că avem mulți oameni valoroși care pot seta câteva axe astfel încât valoarea adăugată să nu plece afară și România să creeze “produse” prin afacerile românești.
În principiu, vorbim de aceleași domenii subdezvoltate (sănătate, educație, infrastructură) sau neexploatate suficient (agri, alimentar, turism), iar strategia nu se face după pandemie sau într-o altă criză economică. Acestea sunt etape inevitabile poate, în care suntem un jucător prea mic ca să avem o influență decisivă. Cum spuneam, un plan macro cu evaluări cu cifre: unde ne aflăm, potențial – obiectiv 5-10-20 ani și bugete implementate în plan de acțiune, realizat de autorități și mediul de afaceri.
Așa cum firmele utilizează tehnici de simulare, așa se poate face și la nivel macro, pentru a decide cea mai bună variantă, pentru că bugetele sunt limitate.
Măsuri urgente pentru relansare
- Analiza inițială: domenii cu valoare adăugată peste medie (agricultură, construcții, automotive, tehnologie, transporturi și logistică) și domenii strategice pentru țara noastră (turismul);
- Incentive pentru a crește accelerat aceste domenii-locomotivă pentru economia României – să oferim bonusuri pentru performanță, în mod transparent;
- Focus integrare pentru a crește valoarea adăugată – ghiduri de integrare și fonduri alocate cu criterii clare (ex: agri – ferme: vegetal – animal – alimentar/procesare, asocieri/cooperative);
- Focus creare capacități de producție în țară – medii, cu o bună structură elastică (sau flexibilă).
Revenirea domeniului
În consultanță, activitatea este proporțională cu activitatea clienților, poate intensificată într-o etapă de scădere, însă dacă sunt scăderi importante la clienți, le simțim și noi. Pentru o firmă de consultanță a fost vizibil în această perioadă cât este de important managementul riscurilor – diversitatea industriilor clienților. Conduc o firmă în care oferim servicii integrate de strategie financiară și contabilitate și acesta a fost de asemenea un atuu, pentru că unele scăderi din activitatea operațională-contabilă au fost compensate de solicitări pe finance – acei antreprenori care au simțit acut nevoia de suport specializat “acum” sau “ieri”. Și da, cum rezultă și din studiul Raportarea Financiară la Antreprenori realizat de noi, probabil că regulile jocului vor fi ajustate semnificativ și mă aștept ca în cel mult 5 ani să avem operatori de date și experți finance/controlling/taxe.
Meseria de contabil clasic este în risc și îmi doresc să putem ajuta tot mai mult în acest sens prin instrumentele dezvoltate, Simulatorul de Business și Aplicația Trusted App. Pe lângă instrumente și abilități de finance importante, implicarea în business, cunoașterea industriei și a operațiunilor trebuie asumate de profesioniștii din orice domeniu ca fiind obligatorii pentru a fi la masa strategică și a crea valoare prin contribuția lor în companiile pentru care lucrează.