FacebookTwitterLinkedIn

În 2020, „Media Fact Book” estimează că bugetul total de publicitate pe cele cinci suporturi tradiționale (TV, internet, radio, outdoor și print) va depăși pragul de jumătate de miliard de euro, mai precis 514 milioane de euro. Astfel, piața de media se apropie de vârful investițional din 2008, când s-a atins bugetul de 540 milioane de euro. Criza economică din 2009 a lovit puternic piața de publicitate din România, drept dovadă că, nici după 11 ani aceasta nu și-a mai revenit, în ciuda creșterilor minore din ultimii opt ani (vezi graficul).

Televiziunea rămâne principalul suport pe care se concentrează bugetele de publicitate. În 2019, volumul consumat pe televiziune a fost estimat la 315 milioane de euro, reprezentând 64,6% din totalul banilor investiți în publicitatea românească. Bugetul a crescut cu 5% față de 2018.

Studiul „Media Fact Book” notează că, pe parcursul anului 2019, audiența TV a scăzut cu 7%. De asemenea, bugetul de puncte de audiență pe targetul comercial (GRP’30, urban, 18 – 49 de ani) s-a diminuat cu 5%, iar inflația pe piața TV a crescut cu 10%.

Pentru 2020, se estimează că volumul de audiență livrat de televiziuni pentru reclamele difuzate va scădea, dar bugetul total pe TV va crește cu 2,5%, fără a lua în calcul bugetele alocate Campionatului European de Fotbal.

Publicitatea digitală a crescut cu 17% față de 2018, ajungând la un volum de 99,1 milioane de euro, având o cotă de piață de 20,3%. În 2020, Google și Facebook își vor consolida pozițiile dominante, în timp ce publicitatea pe internetul local va scădea cu -20% până la 13,9 milioane de euro. Se anticipează dezvoltarea internetului în mediul rural.

Piața de radio a atras un volum de 28,3 milioane de euro, în creștere cu 10% față de anul precedent. Cota de piață din total investiții publicitare este de 5,8%. Principalele categorii de produse și servicii care investesc în publicitatea radio sunt: retail, pharma, telecomunicații, automobile și produsele cosmetice și de îngrijire personală.

Publicitatea exterioară (outdoor) a atins un buget de 32,2 milioane de euro, în creștere cu 4,8% față de 2018. Cota de piață a panotajului este de 6,6%.

Investițiile publicitare în print au fost la 12,1 milioane de euro, în scădere cu 5% față de 2018.