Cautare




, Contributor

Travel |
|

Între cine se dă bătălia pe palierul de cinci stele

shutterstock_105901463.jpg
Lupta pentru primul loc pe piața hotelieră de lux se dă în camere, săli de conferințe, restaurante și facilități. Dar și în stradă. 

“Is this yoghurt natural?” Cunosc prea bine vocea aceasta guturală. Mă întorc şi îl văd, la doar câţiva metri de mine, pe Leonard Cohen, care discută cu o angajată a hotelului JW Marriott. Este duminică, 23 septembrie 2012. Cu o seară înainte, Leonard Cohen a susţinut un concert în Piaţa Constituţiei. Mă aflu la etajul 8 al hotelului, la care se găsesc cele mai luxoase camere, precum şi un spaţiu de luat masa destinat exclusiv celor care stau la acest etaj, la invitaţia lui Gregor Aufhauser, directorul general al The Grand, compania care deţine în proprietate clădirea. Aufhauser a venit la conducerea The Grand în 2010, pe filiera Strabag, compania austriacă de construcţii fiind acţionarul majoritar al The Grand.

Austriacul observă că l-am remarcat pe cântăreţul american. „Multe staruri au ales deja hotelul nostru. Sharon Stone a stat recent aici, Jon Bon Jovi, Gerard Depardieu, mulţi politicieni – George Bush a stat aici într-unul dintre apartamentele prezidenţiale”, spune Gregor Aufhauser, nescăpând ocazia să facă reclamă hotelului. „Asta ne arată că oferim produsul bun pentru asemenea clienţi şi cred că ne aleg pentru că ştim nevoile lor, dintre care cea mai mare este intimitatea. Noi nu vom anunţa niciodată că stă cineva la noi.”

Coborâm la etajele inferioare, pentru a vedea unul dintre apartamentele destinate managerilor de top, cu dormitor, living şi sală de conferinţe. Gregor Aufhauser priveşte pe fereastră. Îi urmăresc privirea şi văd un banner care ocupă toată faţada clădirii de vizavi: „Simte diferenţa. Stai în centru”. Este o reclamă la Radisson BLU, hotelul de 5 stele de pe Calea Victoriei, concurentul direct al lui JW Marriott (de altfel, managerul Radisson avea să precizeze faptul că dispune de cel mai mare buget de marketing din sector, fără a oferi, însă, detalii).  „Nu am mai văzut nicăieri în lume o astfel de abordare”, spune Aufhauser. Probabil că managerul austriac nu a văzut reclama celor de la AFI Palace Ploieşti, centru comercial aflat în prezent în construcţie, amplasată exact în dreptul ieşirii din Ploieşti Shopping City, mall-ul concurenţilor de la NEPI. Mesajul este mult mai dur: „Lumea fashion vine în centru, nu pe centură”.

Revenind la hotelurile de cinci stele, când îl întrebi pe cine vede drept principal competitor, austriacul vorbeşte despre situaţia economică. „Din cauza instabilităţii economice, nu s-au mai dezvoltat proiecte de cinci stele în oraş de ceva vreme deja. Astfel, principalul competitor pe segmentul hotelier este Radisson, deşi există şi hoteluri-boutique de cinci stele”, spune Aufhauser.

Imediat, managerul austriac începe să înşire facilităţile complexului The Grand: 12.000 de metri pătraţi de spaţiu office, complet închiriat,  în jur de 5.000 de metri pătraţi de mall de lux, The Grand Avenue (cu mărci precum Roberto Cavalli, Valentino, Ermanno Scervino sau  Escada), casino, spaţiul de parcare pentru 500 de maşini, World Class (cu facilităţi precum spa, piscină, gym, squash, cycling studio).

Cea mai mare parte a complexului este reprezentată de hotel, cu 402 camere, şase restaurante, săli de întâlnire, conferinţe şi organizare de evenimente. The Grand este proprietarul clădirii şi a încheiat un contract de management cu JW Marriott pentru hotel. „Noi oferim spaţiul, echipamentele şi toată mobilă  şi ei le manageriază”, explică Gregor Aufhauser. 

Din centrul Capitalei, Radisson, unul dintre brandurile grupului hotelier Rezidor (proprietarul clădirii operate de Rezidor este București Turism, firmă controlată în proporție de peste 70% de Bea Hotels Eastern Europe – o subsidiară  a grupului israelian Elbit Medical Imaging) aruncă în joc unul dintre avantajele pe care le consideră esențiale: locația, locația, locația – mesajul din bannerul postat în fața hotelului Marriott începe să capete tot mai mult sens. „Suntem un hotel născut în criză”, spune  Yilmaz Yildirimlar, general managerul unității de pe Calea Victoriei, făcând referire la atuurile pe care unitatea a trebuit să le aducă pe piață pentru a face față unei duble provocări: ceilalți jucători din industrie și perioada dificilă din ultimii patru ani, care a redus considerabil din numărul clienților. În plus, este bine cunoscut faptul că hotelurile din București reușesc cu greu să atragă vizitatori pe segmentul de leisure (călătorii de plăcere), ponderea cea mai mare – circa 80% – fiind reprezentată de clienţii din zona de corporate. Iar cifrele încep să fie îngrijorătoare: media unei șederi începe să scadă sub 1,5 zile. Motivul? Mai puține conferințe, mai multe curse către și dinspre România și bugete mai mici pentru deplasări.

Ca într-o competiție care are rolul de a stabili cine e cel mai bun, repezentantul Radisson aduce în discuție elemente asemănătoare cu cele prezentate de managerul JW Marriott: cele 718 camere – cea mai mare capacitate de cazare pe palierul de cinci stele, spa, 12 săli de conferințe, centru de fitness ce se întinde pe 2.000 de metri pătrați, casino, o varietate de restaurante și baruri, o mică galerie comercială plină de branduri de lux.

„Criza aduce și oportunități. Încercăm să învățăm din ce se întâmplă pentru că astăzi, așteptările clienților sunt mult mai mari decât obișnuiau să fie.  Azi piața este a cumpărătorilor. Ei dictează mersul”, adaugă managerul Radisson. În ceea ce privește Radisson BLU, unitate care dispune în prezent de 718 camere, după includerea, în 2011, a complexului de apartamente Centre Ville în operațiunile acesteia,  piața a dictat necesitatea unor pachete promoționale care includ mai multe servicii (o noapte de cazare în plus, acces la sala de fitness, reduceri pentru mai multe nopți de cazare) la un preț care a rămăs cât de cât constant în toată această perioadă, mai ales că Yildirimlar se declară un dușman al politicilor de discount. Tot constantă a rămas și grija pentru calitate. Acesta este motivul pentru care managementul hotelului a decis organizarea unei școli pentru actualii și viitorii angajați ai unității, Radisson Training Academy. Noutatea vine din faptul că academia și-ar putea deschide în curând porțile tututor celor interesați de industria ospitalieră. „Calitatea nu trebuie compromisă. Va compromite și clienții”, afirmă Yildirimlar.

Și pentru că a adus vorba despre clienți, reprezentantul Radisson menționează faptul că 85% dintre aceștia sunt din zona de corporate – aceștia călătoresc pentru a participa la diverse evenimente și conferințe -, doar 15% fiind din segmentul de leisure (procent asemănător cu cel din anii trecuți). Uimitor sau nu, cei mai mulți turiști care aleg Bucureștiul pentru a se relaxa vin din Statele Unite și Israel. O pondere însemnată au și turiștii din Europa de Vest – Austria, Olanda, Franța sau Marea Britanie. În schimb, românii sunt printre ultimii care aleg să se cazeze într-una dintre camerele unității.

Managerul refuză să ofere date concrete despre gradul de ocupare, însă precizează faptul că în ultimii doi ani acesta s-a apreciat cu câteva procente (3-5% anual). La fel ca majoritatea jucătorilor de pe piața de profil, Radisson a fost lovit în plin în momentul declanșării crizei economice. De altfel, anul 2009 a fost unul dintre cele mai dificile pentru toată industria ospitalității (o analiză a cifrelor la nivel internațional evidențiază faptul că sosirile au scăzut cu 4,2% comparativ cu 2008, fiind situate la nivelul de 880 de milioane).Intrat în al patrulea an la cârma Radisson Blu, Yilmaz Yildirimlar observă și o tendință interesantă: dintre clienții care își petrec câteva ore pe zi luând prânzul în hotel, majoritatea sunt localnici. „În momentul în care am început brunch-urile, proporția era de 50/50 – expați și localnici.  Am observat că lumea combină brunch-ul cu activitățile de socializare sau cu evenimente pe care le sărbătoresc”, explică acesta. 

Dar cum încă 65% din venituri vin activitatea de închiriere a camerelor, hotelurile de business din Capitală mai au încă multe bătălii de dus în lupta pentru supraviețuire. Și în cea pentru supremație. Doi dintre cei mai puternici adversari și-au scos la atac cele mai bune arme. Restul e o chestiune de preferințe.

 

 

Cine sunt managerii celor mai mari două hoteluri de pe piața de cinci stele din România?

Gregor Aufhauser

De profesie inginer, Aufhauser a studiat Management și Finanțe în cadrul Universității de Studii Economice din Viena. Și-a început cariera în cadrul companiei de construcții deținute de familia sa, iar în 2008 a început să lucreze pentru Strabag. În urmă cu aproape trei ani, a preluat funcția de director general al Societății Companiilor Hoteliere Grand. 

 

Yilmaz Yildirimlar

Managerul Radisson BLU a studiat finanțe și management hotelier și, înainte de a prelua postul de la București, a ocupat funcția de general manager al Radisson SAS Manchester Airport. Lucrează în cadrul grupului hotelier Rezidor de 17 ani, coordonând activitățile unor hoteluri din Viena, Amsterdam sau Europa de Sud-Est.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii