Industria aviatică europeană se pregăteşte pentru întreruperi ale călătoriilor de Paşte, marcate de multiple greve și proteste în mai multe state europene şi anulări de zboruri.
Grevele din ultimele săptămâni care au avut loc în Franţa, Portugalia, Marea Britanie şi Germania ar putea cauza întreruperea zborurilor în anumite părţi ale Europei de sărbătorile de Paşte, au declarat oficiali ai companiilor aeriene, aeroporturilor şi autorităţilor de trafic aerian, citați de Reuters.
“Vor fi întârzieri. Nu există nicio îndoială”, a spus Steven Moore, responsabil cu operaţiunile de management al traficului aerian la Eurocontrol.
Detaliile privind întârzierile zborurilor rămân neclare, dar avertismentele ilustrează cât de vulnerabilă rămâne aviaţia la presiunile externe, în ciuda eforturilor de a evita repetarea cozilor şi anulărilor de anul trecut.
Companiile aeriene sunt frustrate după ce au lucrat luni de zile pentru a aborda problema presantă a penuriei de forţă de muncă printr-o mai bună coordonare şi prin recrutarea de personal pentru o potenţială revenire la nivelurile de trafic de dinainte de pandemie.
”Cred că este ceva pentru care trebuie să ne pregătim şi va trebui să facem tot posibilul să atenuăm acest lucru. Dar, desigur, este foarte dificil pentru că… uneori primim un preaviz de doar 24 de ore”, a spus CEO-ul easyJet, Johan Lundgren.
Companiile aeriene spun că trebuie să plătească despăgubiri fără a fi compensate pentru întârzierile din traficul aerian.
Grupurile pentru consumatori spun că grevele controlorilor traficului aerian nu sunt noi, iar companiile aeriene ar trebui să reacţioneze mai repede şi să plătească despăgubiri.
Lobby-ul european al consumatorilor BEUC a spus că plăţile anticipate ale consumatorilor pentru biletele de avion ar trebui eliminate treptat, în special în perioadele cu greve, deoarece companiile aeriene cheltuie adesea aceşti bani rapid, lăsând consumatorii să se lupte luni de zile să-şi recupereze banii.
Spectrul noilor întârzieri a apărut în momentul în care Franţa a fost zguduită joi de ultimul dintr-o serie de proteste la nivel naţional împotriva reformei pensiilor.
Numai grevele Franţei au cauzat până acum mii de ore de întârzieri, uneori de 70.000 de minute de întârzieri într-o singură zi, pe baza datelor Eurocontrol.
Din 13 martie, autoritatea de aviaţie civilă a Franţei, DGAC, a cerut aproape zilnic companiilor aeriene să-şi reducă zborurile cu 20% până la 30% la mai multe aeroporturi, inclusiv la al doilea cel mai mare hub din Paris, Orly.
CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, s-a plâns că aceste lovituri perturbă capacitatea companiilor aeriene de a traversa spaţiul aerian francez, unde survolurile reprezintă aproximativ 15% din traficul european, potrivit Eurocontrol.
El a cerut săptămâna trecută Comisiei Europene să facă mai mult pentru a opri astfel de greve prin introducerea unor reguli minime de serviciu, deşi experţii din industrie spun că grevele sunt o problemă naţională.
Perturbările coincid cu o redresare a cererii de călătorii.
Plecările din Marea Britanie în weekendul de Paşte catolic vor creşte cu 11% faţă de anul trecut şi cu 650% din 2021, deşi vor rămâne cu aproximativ 13% mai mici decât înainte de pandemie. Şi există puţine semne de reconciliere în Franţa.
Fabrice Criquet, secretarul general al sindicatului Force Ouvriere la operatorul aeroporturilor din Paris ADP, a declarat că singura modalitate prin care situaţia poate reveni la normal este ca guvernul preşedintelui Emmanuel Macron să retragă reforma pensiilor.
”Grevele urmăresc să perturbe operaţiunile prin definiţie, asta fac, protestăm de luni de zile faţă de această reformă a pensiilor şi vom continua să facem acest lucru”, a declarat el.
Grevele sindicatelor din diverse industrii au provocat întreruperi ale călătoriilor din Germania, în ultimele săptămâni, unii directori din industrie cerând o nouă abordare a disputelor pentru a minimiza tumultul în curs.
Numai pe aeroportul din Frankfurt, peste 300.000 de pasageri nu au putut zbura din cauza grevelor.
”Pentru noi, acest lucru a însemnat o o pierdere semnificativă, de milioane de euro”, a declarat şeful aeroportului din Frankfurt, Stefan Schulte.
“Trebuie să ne întrebăm dacă nu ar fi mai bine să avem un armistiţiu coordonat pentru infrastructura critică. Să nu avem greve diferite în momente diferite, care afectează întotdeauna atât de puternic întregul sistem”, a adăugat el.
În Portugalia, ofiţerii de control la frontieră urmează să facă grevă săptămâna aceasta, iar Asociaţia Hotelurilor şi Întreprinderilor de Turism din Algarve a cerut măsuri preventive, avertizând că grevele de control la frontieră ar putea avea un impact grav asupra reputaţiei regiunii în rândul turiştilor, un motor cheie al economiei Algarve.
Companiile aeriene şi aeroporturile, criticate în mass-media şi în parlament pentru gestionarea de anul trecut a creşterii traficului aerian, spun că sunt blocate de faptul că nu au aproape nicio influenţă asupra acestor tulburări din industrie.
“Cum preveniţi grevele? Nu este ceva ce puteţi preveni cu adevărat, pentru că nu puteţi oferi peste noapte o creştere salarială de 20%”, a spus Olivier Jankovec, șeful grupului ACI Europe.