FacebookTwitterLinkedIn

În prezent sunt în construcție proiecte de birouri care se întind pe 200.000 mp, dintre care 140.000 mp vor fi livrate anul acesta. Vorbim de cele mai mici livrări din ultimii zece ani. Cu toate acestea, cu un grad de neocupare de 15% în București, potențialii clienți și-ar putea găsi locații disponibile pentru a-și desfășura activitatea.

O soluție temporară ar putea fi subînchirierea. În prezent, spațiile de subînchiriere ale birourilor din capitală au ajuns la 60.000 mp, potrivit informațiilor oferite de Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency la Cushman & Wakefield Echinox, în timpul unei discuții cu presa. 

“Nu este ușor să închiriezi niște spații personalizate, care au o identitate a companiei deja impregnată, dar aceasta poate fi și o oportunitate, deoarece oferă flexibilitatea care lipsea de pe piață. Vorbim de spații la cheie, mobilate, în care te poți muta rapid, plus flexibilitatea termenului contractual”, spune ea. Cu toate acestea, chiriașii se răzgândesc uneori, de teama că vor avea nevoie de ele, odată cu reîntoarcerea angajaților la birou. “Multe din spațiile acestea sunt scoase spre subînchiriere și pentru a lua pulsul pieței, dar în momentul în care apare o cerere mai serioasă, chiriașul bate în retragere, se gândește că va avea creșteri de personal și poate nu e momentul să meargă mai departe. Așadar, există o incertitudine pe zona asta.” (M.C.)

Dezvoltatorii de spații de birouri și-au continuat planurile de investiții asumate dinainte de criza sanitară și au finalizat în perioada 2020-2021 aproape 400.000 mp de proiecte de birouri. Ritmul de dezvoltare s-a menținut astfel la nivelurile din 2018 și 2019, anii anteriori pandemiei, când în total au fost finalizate 433.000 mp spații noi. Cererea totală a resimțit incertitudinile de pe piață în cei doi ani de pandemie, astfel că suprafața închiriată în total în 2020 și 2021, de 535.000 mp, a fost cu circa 26% sub nivelul tranzacționat din 2018 și 2019, de 729.000 mp.

Gradul de neocupare din București, de 15% în București, vine pe fondul noilor livrări de clădiri de birouri, al contractelor care au expirat și din cauza faptului că unele companii și-au păstrat mai puțin spațiu la reînnoire, plus spațiile rămase neocupate din trecut, mai ales în zona Pipera. “Când vorbim de stocul nou livrat în 2020-2021, de aproape 400.000 mp de spații de birouri, nu înseamnă neapărat că nu a fost ocupat, ci că locurile de unde au plecat chiriașii respectivi au rămas vacante. Pe clădirile noi, gradul de ocupare e ridicat. Cred că în momentul de față sunt în jur de 25 de clienți care scanează spații de birouri între 5.000 mp și 10.000 mp, dintre care cinci sunt nume noi”, punctează Mădălina Cojocaru.

Ea consideră că cererea se va menține la fel de ridicată ca anul trecut, însă blocarea autorizațiilor de construcție, lipsa terenurilor și creșterea costurilor de construcție va mai tempera puțin lansarea de proiecte noi. 

“Chiar dacă avem un stoc vacant, acesta se va absorbi. Bani există, eu nu cunosc dezvoltatori care să aibă dificultăți, iar dacă ar avea un planning coerent și terenuri disponibile, sunt convins că ar demara proiectele. Problema nu este costul mare al terenurilor, ci instabilitatea, faptul că nu-ți poți face un business plan”, a adăugat și Mihnea Șerbănescu, directorul agenției Cushman & Wakefield Echinox. 

Așadar, angajații încep să se întoarcă la birou în mod voluntar, ceea ce are implicații asupra spațiilor de birouri. Acestea trebuie reamenajate pentru a răspunde nevoilor de socializare, dar și de distanțare fizică, de aici investiții în zona de fit-out și reamenajare.

Reconfigurarea spațiilor existente astfel încât să ofere zone colaborative, dar și asigurarea de birouri mai aerisite, sunt printre cele mai des întâlnite măsuri implementate, ceea ce înseamnă o creștere a suprafeței alocate unui angajat de la o medie de 8-10 mp/persoană la 12-15 mp/persoană. 

“De asemenea, vedem interes pentru spații de birouri care pot fi ocupate imediat, de tip plug and play, cereri care pot fi acomodate în primul rând de operatorii de Flex Office, dar si de spațiile disponibile la subînchiriere”, concluzionează Mădălina Cojocaru.