Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Media şi entertainment |
|

Imola Zoltan, Managing Director McCann PR: “Da, o să fie o piață micuță și tristă din păcate”

În perioada iunie – iulie, Valoria a făcut un sondaj despre percepția a 440 de manageri de companii cu cifre de afaceri de peste două milioane de euro din România vizavi de perioada prin care trecem și care urmează. 55% dintre respondenți au spus că situația generată de pandemia COVID-19 în România este critică și foarte critică, iar 41% că în următoarele luni din acest an lucrurile vor evolua extrem de defavorabil.
 aboneaza-te
Imola Zoltan

Pentru 29% dintre companiile respondente, perioada de recuperare estimată este de 9-12 luni, iar 37% dintre ele estimează că va fi de 12-24 de luni. A fost și va fi în continuare un timp marcat de incertitudini și teamă în care companiile, clienții, consumatorii stau în expectativă, iar banii vor circula încet și puțin. Ce a circulat totuși destul de bine în această perioadă sunt cuvintele.

La McCann PR, cuvintele au circulat online în perioada stării de urgență, apoi, după ridicarea restricțiilor, lucrurile din agenție au reintrat într-un fel de normal. Sunt proiecte care necesită prezența la birou, ne spune Imola Zoltan, Managing Director McCann PR, dar se poate lucra și de acasă. Oamenii și-au dat seama că muncind de acasă sunt aproape la fel de eficienți ca de la birou, spune Imola, și atunci „lumea nu pare neapărat dornică să se întoarcă la birou”. Așa că de acum înainte sistemul de lucru va fi unul hibrid, chiar dacă de la distanță cuvintele nu circulă la fel de ușor și eficient ca atunci când oamenii sunt față în față.

Pe piață, chiar dacă s-a comunicat „strictul necesar”, „PR-iștii au scris multe comunicate, și nu vorbim doar de comunicate oficiale de presă, a fost comunicarea în online care a explodat în această perioadă, comunicarea în social media” ne spune Imola Zoltan, Managing Director McCann PR. Astfel că piața agențiilor de PR a funcționat, fără tot ce era „fancy și glamorous” și fără „o felie foarte importantă din munca agențiilor”, cea de evenimente offline. Șansele ca aceste evenimente să revină în forma lor clasică sunt destul de mici în acest an, crede Imola Zoltan. „Sperăm ca după ridicarea restricțiilor să putem organiza conferințele de presă sau întâlnirile cu un număr redus de oameni – dar nu se întrevede niciun orizont – lumea preferă să facă evenimentele online.” Acesta este încă un motiv pentru care directorul McCann PR se așteaptă la o scădere a pieței de comunicare de 30-40% în acest an.

A fost o perioadă propice comunicării „de bine”, iar companiile nu au ezitat să o facă, nu puteau altfel și era necesar să o facă, este de părere Imola Zoltan. Unele companii au încercat să fie aproape de oameni și „au făcut foarte bine”. Altele nu au comunicat deloc. „Eu cred că e important să comunici implicarea, pentru că s-a creat și un efect de domino, de a participa la această mare strângere de fonduri, la acest act colectiv de solidaritate față de sistemul medical – deci a fost important să se comunice – iar comunitatea de business s-a mobilizat” spune Imola. Cum criza nu a trecut, este de așteptat ca aceste mesaje de apropiere de oameni în momente grele să rămână, dar „clienții trebuie în continuare să-și vândă produsele și trebuie cumva să ne întoarcem la vechea dinamică.” Așa că poate mai mult decât oricând vom vedea în aceste luni tot ce se poate comunica în materie de reduceri și promoții, pentru ca clienții agențiilor de PR să-și poată accelera vânzările, mai ales de produse neesențiale. Dacă din partea clienților s-a comunicat „de bine”, din partea autorităților s-a comunicat articulat. „Mi s-a părut o comunicare pentru prima dată destul de bine organizată și structurată, și cumva au reușit să facă o comunicare în interesul public – puteai să accesezi o informație reală, verificată, utilă” care a oferit încredere.

Imola Zoltan crede că pe fondul crizei sanitare și al recesiunii la care toată lumea se așteaptă, piața de comunicare se va reconfigura în acest an, dinamica relațiilor cu clienții se va schimba. „E foarte clar că bugetele vor scădea, va fi o presiune foarte mare pe fee-uri, agențiile vor trebui să livreze mai multe servicii în aceleași fee-uri, care nu erau foarte mari, pentru că piața de PR nu este o piața foarte mare”. Pe de altă parte, agențiile mici de PR care au apărut în ultimi 10 ani nu prea vor avea cum să supraviețuiască, din păcate, nefiind destul de bine „echipate financiar ca să reziste 1 an, 1 an și jumătate”. Aceste agenții de comunicare care dețin aproximativ 30, 40% din piață aveau mulți clienți din zona afectată acum de criză, HoReCa, turism, buiness-uri mai mici. Bugetele lor de comunicare erau mici, iar acum Imola se așteaptă să nu mai comunice deloc. „Da, o să fie o piață micuță și tristă, din păcate”, spune Imola Zoltan, care crede că orice competiție e benefică pentru dezvoltarea pieței. Aceste reașezări vor influența și viitorul vloggerilor, bloggerilor, al influencerilor, care atrăgeau bugete semnificative din bugetele de marketing ale clienților, mai spune Imola. Chiar dacă importanța acestor medii nu va scădea, agențiile și clienții vor fi mult mai atenți atunci când vor apela la influenceri, pentru că „nu e suficient doar să ai un telefon și să-ți setezi un canal de Youtube ca să devii influencer – chiar trebuie să oferi mai mult decât o trăncăneală fără valoare”. Indicatorii de evaluare sunt cei care contează, spune Imola, iar agențiile și clienții vor măsura mai pragmatic decât până acum influența acestor canale de comunicare.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii