Piața apei din România este într-o continuă dinamică, în fiecare an apărând noi produse, pe lângă cele deja consacrate pe piață, care să ofere consumatorului calitate superioară și siguranță. Apa naturală Aur’a este un produs de nișă, o apă îmbuteliată la sursă, alcalină, care conține coloizi de aur și argint stabilizați în mod natural, recunoscută în special datorită extinderii în industria HoReCa din țările arabe.
Investiția în dezvoltarea acestui brand, de la înființarea business-ului și până în prezent se ridică la aproximativ 4 – 4,5 milioane de euro, iar pe măsură ce vor crește comenzile, se va trece la etapa a doua de investiții, potrivit reprezentanților Aur`a Mineral Water.
”România are un potențial fantastic de resurse naturale de apă, atât de izvor, cât și subterane. Încercăm să punem în valoare această resursă, ca și produse românești care trebuie să ajungă la consumator și la piața externă. Credem că România are nevoie ca produsele ei să fie promovate la export. Avem produse, oameni, valori și trebuie să facem pașii în direcția corectă”, consideră Horațiu Rada, CEO Aur`a Mineral Water.
Potrivit lui Horațiu Rada, invitat în emisiunea Forbes Forward, în condițiile în care piața românească de îmbuteliere a apei este reglementată de două legi, una mai restrictivă, cealaltă mai permisivă, respectiv legea apelor minerale și legea apelor potabile, consumatorul are tendința să se îndrepte spre piața mai permisivă. ”Consumatorul are nevoie de siguranță, de siguranța produsului, de o verificare a ciclului de îmbuteliere. Toate elementele puse la un loc bulversează consumatorul, campaniile de marketing sunt agresive, iar lumea nu mai are timp să analizeze, să ia o decizie corectă. Există și produse de nișă, cum am încercat noi, cu acest brand să determinăm consumatorul român să conștientizeze un produs românesc, un produs sustenabil, care are proprietăți bine definite”.
Aur`a Mineral Water a avut o ascensiune semnificativă pe piața arabă și continuă să se extindă datorită recunoașterii valorii și calității produsului, dar și identificării corecte a partenerilor și a publicului-țintă căruia i se adresează, după cum explică CEO-ul companiei.
”La o gală de excelență, în care am primit una dintre distincțiile pentru antreprenorul anului, mi-a fost pusă întrebarea ”care piață este cea mai grea” și am răspuns ”piața din România”, pentru că noi nu știm să ne apreciem și să ne punem în valoare produsele. Oamenii care vor calitate, caută calitate. Nu ai cum să ajungi pe astfel de piețe dacă nu ai o recunoaștere a produsului tău. Recunoaștere pentru gust, pentru calitate, sustenabilitate, parte estetică și siguranță alimentară, adică implementarea anumitor standarde internaționale. Pe piețele arabe trebuie să ai produse de calitate, să identifici distribuitori care cred în produs și sunt dispuși să intre pe această nișă. Trebuie să identifici partenerul corect și zona-țintă”.
O contribuție importantă la extinderea pe piețele externe o au și participările la târguri și evenimente de profil, unde consumatorii pot cunoaște produsele și povestea din spatele lor. ”România are valorile ei, oamenii ei, recunoașterile ei internaționale. Tot ce am făcut noi până în prezent, nu am simțit că un produs românesc ar fi pus deoparte. La târguri, au fost captivați de ideea produsului nostru, de poveste. Un rol esențial pentru piața arabă l-a avut Expoziția din Dubai, care a fost anul trecut. Aici, România pot să spun că a avut o idee extraordinară de a ieși în față cu potențialul și resursele noastre. Tema standului României a fost H2RO, adică să ne punem în valoare bogățiile naturale. Aur`a a fost prezentă ca vârf de lance. În momentul în care au gustat apa s-au îndrăgostit de ea”.
În 2022, compania a exportat aproximativ 45-46% din totalul de producție, în condițiile unui an dificil, al reconstrucției, reconștientizării, investițiilor și consolidării prezenței pe piață. Pentru anul în curs, strategia Aur`a Mineral Water include dublarea cifrelor de export.
Și în industria apei au apărut trenduri noi în urma ultimilor trei ani mai puțini predictibili. Pandemia a dus la o reticență, la o lipsă de aprovizionare și o scădere a produselor care se îmbuteliază în sticlă. Una dintre tendințele remarcate în pandemie este decizia multor firme de a îmbutelia în recipiente mai mari, pentru ca apa să fie la dispoziția clientului în cantitate mai mare. În plus, tot mai mulți producători au început să livreze apă acasă, pentru a satisface nevoia consumatorului de a avea produsul în permanență la îndemână. De asemenea, în supermarketuri se observă trendul îmbutelierii în recipiente cât mai mari.
CEO-ul Aur`a Mineral Water subliniază și problemele generate de criza de materie primă din cauza războiului, în contextul în care în Ucraina sunt trei mari fabrici de sticlă, iar blocarea lor a pus o presiune enormă pe producția de sticlă din Europa.
Aceste vremuri dificile și-au pus amprenta asupra profilului consumatorului român, care și-a schimbat obiceiurile de consum și face tot mai mult alegeri mai sigure pentru sănătate. ”Piața din România s-a schimbat mult, sunt două aspecte: cei care consumă pentru sănătate, care sunt în continuă creștere, după cum arată comenzile, și hotelurile de lux, restaurantele, care vor să aibă un produs deosebit pentru cei care le trec pragul”, explică Horațiu Rada, care remarcă stimularea pieței românești de prezența pe piața arabă. Consumatorii români au conștientizat importanța alegerii unor produse sănătoase și s-au pliat pe profilul consumatorului extern.
În ceea ce privește investițiile, în ultimii trei ani, Aur`a Mineral Water și-a diversificat gama de produse, lansând sticlele de 0,33, 0,50 și 0,75, care au presupus investiții tehnologice importante. Totodată, s-a investit pentru profilul consumatorului care dorea apă acasă, într-un produs îmbuteliat la bag-in-box de 5 litri, într-o folie multistrat care să nu îi afecteze proprietățile. ”Am investit foarte mult în oameni, în siguranță alimentară, în conștientizări, cursuri, specializări, în așa fel încât echipa să știe oricând ce are de făcut. Se vede pasul înainte pe care l-am făcut în retehnologizare, în siguranță alimentară, în sustenabilitate și în oameni”.
Compania mizează și anul acesta pe o piață de export în care consumul și nevoia de apă sunt foarte mari, zona arabă. ”Anul acesta ne concentrăm mult pe zona Qatarului și pe creșterea nivelului de vânzări pe Arabia Saudită, fiindcă cele două țări au un potențial fantastic. În Emiratele Arabe Unite se comercializează, în Arabia se comercializează, doar că investițiile de marketare și promovare a produselor trebuie făcute constant și cu susținerea noastră”, subliniază Horațiu Rada.
Compania vizează o dublare a cifrelor de export pe piețele din Arabia și Europa. Astfel, pentru 2023, focusul va fi pe promovarea pe piețele externe vizate, prin prezența la evenimente de profil. ”Vom fi prezenți la târguri internaționale, în 15-19 martie suntem în Doha, Qatar, apoi la alte evenimente, în Italia, în zona Veneției, la târgurile de specialitate din zona apei și industria ospitalității, săptămâna viitoare suntem la o întâlnire importantă în România. Ne concentrăm pe zona de HoReCa, pe România unde vom fi prezenți la toate evenimentele și pe piața externă, pe târguri, evenimente și zone unde suntem căutați și doriți”.
My way forward:
”Nu avem dreptul să uităm cine suntem, de unde venim și care ne este menirea. Dacă de-a lungul timpului am constatat că investițiile cele mai sigure și bune sunt în oameni, în perioada pandemică am constatat că de fapt să crezi în oameni, să fii alături de ei, să le generezi siguranță, să le generezi confort prin asigurarea unui job, prezența ta, nu doar în zona profesională, au făcut ca echipa să fie compactă și unită”.