FacebookTwitterLinkedIn

Unul dintre lucrurile care mi-au lipsit cel mai mult în perioada relativ recentă și foarte dificilă pe care nu o voi numi aici a fost călătoria mea anuală (sau bianuală) la Paris, în fiecare ianuarie și/sau iulie, pentru a vedea creațiile haute joaillerie ale unor branduri precum Cartier, Piaget, Chopard, Chanel, Chaumet sau Boucheron. Publicul nu apucă aproape niciodată să vadă aceste creații, adesea unicat, pentru că, de regulă, ele se vând înainte să ajungă într-un boutique; așadar, sunt perfect conștientă că am privilegiul de a vedea opere de artă precum ceasurile secrete Piaget sau colierele Cartier.

Astfel, la începutul lunii iulie, am mers la Paris pentru a vedea cele mai recente creații ale acestor venerabile Case, începând, de această dată, cu Chanel – pentru cel de-al doilea episod Tweed. Întâmplarea face că tweedul este una dintre țesăturile pe care le-am preferat întotdeauna, pentru versatilitatea sa și – firește – pentru că este atât de… englezesc.

Mademoiselle a descoperit tweedul în urmă cu 100 de ani, în timpul relației sale cu Ducele de Westminster, când a făcut cunoștință cu stilul de viață și cu preocupările rurale ale aristocrației britanice. A luat cu împrumut jachetele din tweed ale Ducelui, le-a reinterpretat și a început să folosească acest material în colecția sa. Iar restul este istorie, pentru că noi toți cunoaștem și râvnim la hainele din tweed pe care Casa le lansează în fiecare an (eu încă mă gândesc la salopeta pe care am văzut-o în boutique-ul Chanel de pe Rue St. Honoré).

În 2020, tweedul a inspirat una dintre cele mai spectaculoase colecții Chanel de haute joaillerie, Tweed de Chanel, cu 45 de piese care au folosit tehnici speciale pentru a reproduce textura tweedului. Iar acum, trei ani mai târziu, alte 63 de piese prezintă măiestria Casei în ceea ce privește îndemânarea, frumusețea și accesul la pietre prețioase incredibile.

Acest al doilea capitol îmbie ochiul fascinat al privitorului cu cinci noi țesături de bijuterii din tweed, în cinci culori diferite și împodobite cu cinci simboluri atât de dragi pentru Mademoiselle: panglica albă, camelia roz, cometa pe fond albastru, soarele galben și leul evidențiat cu sclipiri de roșu. Plastron, brățări, broșe, cercei, inele, coliere scurte și lungi – așa-numitele sautoirs – toate conspiră pentru a recrea farmecul tweedului.

Colierul Tweed Royal, de pildă, este rezultatul a 2.400 de ore de muncă – este incredibil de flexibil și îmbină aurul galben cu rubine și diamante excepționale. În centrul colierului găsim un cap de leu – simbolul haute joaillerie Chanel. Este detașabil și poate fi purtat și singur, ca broșă. Diamantul central, tăiat în formă de pară, poate fi, la rândul lui, detașat și montat într-un inel. Apreciez această nouă tendință de a prezenta bijuteriile de lux ca pe niște puzzle-uri ergonomice, multe dintre piesele lor fiind, de fapt, detașabile și putând fi purtate singure sau într-o altă montură. Cele 37 de rubine cu tăietură ovală însumează 41,42 carate. Inelul Tweed Pétale este un inel de tip toi et moi, care aduce laolaltă o camelie și un safir roz intens de 4 carate, înconjurat cu diamante albe.

Îmi place foarte mult colierul Tweed Camélia – de fapt, o cascadă de safire roz, în centrul căreia se află o camelie detașabilă din aur alb. Cele 33 de safire roz însumează 50,22 carate. Și preferatul meu, care sunt sigură că i-ar fi plăcut lui Coco Chanel – colierul Tweed Mademoiselle, cu cele cinci rânduri de diamante, inclusiv un rând central din 22 de pietre cu tăietură ovală. Pe partea laterală a colierului, o panglică tip tweed este un alt element caracteristic Chanel. Voi încheia într-o notă exotică, orientală, cu brățara Tweed Byzance – un model tweed din beril și diamante îi conferă intensitate și strălucire, în timp ce aurul galben este responsabil pentru închizătoarea în formă de soare. Broșa Tweed Byzance reprezintă, de asemenea, soarele – steaua din aur galben incrustată cu pietre prețioase se sprijină pe un tweed de beril și diamante.

Întotdeauna îmi face plăcere să vizitez boutique-ul Piaget din Place Vendôme, unde oamenii sunt foarte amabili, iar bijuteriile sunt impresionante prin eleganța și luminozitatea lor – în maniera specifică Piaget. De data aceasta, am văzut și probat prima parte a noii lor colecții haute joaillerie – Metaphoria. Ideea de a duce lucrurile mai departe, de a nu se limita la simpla reprezentare a anotimpurilor în continuă schimbare, stă la baza colecției Metaphoria de Piaget – o odă adusă lumii naturale și stărilor sale permanent statice.

„Piaget își revarsă cunoștințele sale de neegalat într-o lume a bijuteriilor de lux, în care natura este venerată, dar nu copiată, contemplată, dar nu citată. Aceasta este Metaphoria de Piaget, o distilare metafizică a celor mai frumoase și complicate stări ale naturii, permanentizate prin know-how-ul inegalabil al Piaget.” Deși n-aș fi putut să mă exprim în termeni atât de alchimici, am fost încântată să constat că, departe de a fi doar un discurs de PR, este exact ce s-a întâmplat cu această colecție extraordinară. Nu sunt multe piese, dar toate sunt absolut fermecătoare. De fapt, mai mult decât fermecătoare: sunt impregnate cu elementele minunate, permanent schimbătoare și, în același timp, eterne ale naturii.

Prima parte a colecției, pe care am văzut-o în Place Vendôme, se numește Azureia, iar cea de-a doua parte poartă numele Beautanica. „Experimentul, inovația și bucuria fac parte din ADN-ul Casei. Încă din anii ,60, Piaget a îndrăznit să introducă pietre precum coralul, turcoazul și lapis lazuli atât în orologerie, cât și în bijuterii, creând piese unice. Această dorință de a utiliza materiale surprinzătoare în piese create la cele mai înalte standarde ale industriei bijuteriilor de lux reprezintă în continuare nucleul identității noastre”, spune Benjamin Comar, CEO al Piaget. Stéphanie Sivrière, director de creație la Piaget, spune că brandul și-a dorit să ofere interpretări figurative ale naturii, „precum curgerea unei cascade sau razele soarelui, inspirând, în același timp, o emoție anume”. 

Colecția este alcătuită din 52 de piese, toate redând într-un mod artistic și inovator curgerea apei, texturi și culori îndrăznețe întâlnite în natură. Seria cuprinde 11 ceasuri și 41 de bijuterii, iar favoritul meu absolut este Foliatura, un superb ceas-brățară din aur alb, diamante și smaralde ce imită frunzișul verde și luxuriant al grădinilor. Această capodoperă în miniatură este incrustată cu diamante și crisopraz pe post de frunze, în timp ce un smarald columbian de 6,59 carate cu tăietură în formă de pernă este în centrul atenției, fiind principalul punct de atracție pe una din jumătățile brățării. Pe cealaltă parte, găsim un cadran de ceas împodobit cu diamante, permițându-i purtătoarei să etaleze ambele părți ale brățării, care s-ar putea transforma cu ușurință într-o piesă statement ostentativă – în schimb, este perfect potrivită pentru a fi purtată chiar și cu blugi sau la orice oră din zi sau din noapte, strălucirea sa fiind suficient de puternică pentru a ieși în evidență, dar nu în mod exagerat.

Am admirat, de asemenea, ceasul-brățară sculptat – parte din setul Alata –, o revărsare de frunze din aur și sidef, combinate cu frunze bătute cu diamante, rezultatul fiind o spectaculoasă brățară având în centru un cadran împodobit cu diamante. N-am putut să nu remarc faptul că aurul a fost prelucrat manual pentru a crea toate striațiile de pe frunze. Nu în ultimul rând, m-am îndrăgostit de un inel extrem de neobișnuit – o creație asimetrică, un joc de forme, încununată de un superb safir în nuanța albastru de Sri Lanka, cu tăietură în formă de pernă (4,01 carate).

Voi încheia acest compte rendu al scurtei, dar încântătoarei mele incursiuni prin lumea miraculos reînsuflețită a bijuteriilor de lux cu Cartier și noua lor colecție, Le Voyage Recommencé. Într-o continuare a colecției Beautés du Monde de anul trecut, Cartier s-a inspirat din arhitectură pentru Le Voyage Recommencé. Casa a căutat inspirație în vastele sale arhive, inclusiv în emblematica panteră și în arta islamică, pentru a crea o colecție atemporală. Louis Cartier, afacerist francez și moștenitor al Casei Cartier, a fost fascinat de arta islamică, în contextul în care Imperiul Otoman se apropia de sfârșit, iar în artele occidentale se contura o tendință către orientalism.

În arta islamică, nuanțele de verde și albastru sunt adesea folosite împreună, însă în arta occidentală acestea erau considerate ca fiind în conflict; astfel, Louis Cartier a fost primul bijutier care a creat „motivul păunului”, devenit mai târziu o emblemă Cartier. Colierul transformabil Girih exemplifică această influență îndelungată, deoarece turcoazele, smaraldele și diamantele se completează reciproc, în armonie deplină. Ca parte a tendinței pe care o menționam mai devreme, pandantivul poate fi detașat și purtat de unul singur, ca broșă.

Pantera a fost, la rândul ei, o emblemă a Casei, încă de când Louis Cartier a folosit pentru prima dată acest design pentru a decora un ceas din platină și diamante și de când Jeanne Toussaint, legendarul director artistic al Cartier, a împodobit unele dintre cele mai frumoase femei din lume cu modelele sale cu panteră. Colierul Panthère Givrée îmbină stilizarea cu reprezentarea. Realismul capului creează un dialog cu abstractul blănii „stropite” cu pietre de onix. În centru se află trei acvamarine cu o greutate totală de 20,33 carate.

Una dintre piesele mele preferate este colierul Claustra, conceput în îndrăgitul stil Art Deco. Piesa se remarcă prin extraordinarele sale diamante, printre care și un diamant de 4,02 carate, situat în centrul unei structuri complexe alcătuite din linii frânte. Onixul este dispus alternativ, într-un stil contrastant, pe toată suprafața piesei. Și încă un detaliu cu adevărat unic pentru haute joaillerie: colierul poate fi împărțit în două.

Nu prea există nimic romantic sau suav în reprezentarea naturii de către Cartier – o tensiune creativă care variază de la hiperrealism la stilizare, pe alocuri mergând chiar până la abstractizare. Acest lucru se poate vedea cât se poate de clar în colierul Distrysia: un diamant fantezie galben-maroniu de 13,78 carate într-o formă hexagonală modificată îi conferă colierului structura sa asimetrică, alcătuită din diamante albe, roz și maro, lapis lazuli, obsidiane, safire și ametiste, toate tăiate la dimensiune. Realismul este, de asemenea, în centrul atenției în „Pineas”, în care plantele sunt modelate din aur roz pavé, presărat cu smaralde și corali. Iar lumina este forța hipnotizantă în „Eximis”, unde un diamant fantezie galben-maroniu care domnește peste alte diamante, de această dată albe, cu tăietură triunghiulară, creează refracții strălucitoare.

Pe lângă aceste piese unicat, Cartier a creat mai multe seturi de bijuterii, alcătuite din cercei, inele și coliere. Setul Unda include 67 de smaralde cu tăietură caboșon pe colier, în timp ce setul Voltea îmbină culorile clasice Cartier – roșu și negru – cu mărgele din coral înconjurate de o ramă de onix, piesa fiind incrustată cu diamante.

Ceea ce admir cel mai mult la Cartier este forța brută a brandului, impulsul creativ care te prinde și te atrage într-un univers unic, un teritoriu în același timp familiar și necunoscut, încă neexplorat. Art Deco, Art Nouveau, arhitectura islamică sau arhitectura Manhattan – toate acestea sunt elemente bine-cunoscute și îndrăgite, fiind ușor de recunoscut în bijuteriile Cartier. Cu toate acestea, brandul nu are rival când vine vorba despre latura fantastică, de basm, a creațiilor sale, menite să o transporte pe persoana care le poartă într-o altă dimensiune – universul Cartier.