A lansat Cola Steaua, dar nu mai joacă pe stadionul din Ghencea. Ce s-a ales din planul de marketing gândit la Steaua? Gigi Becali face totul de capul lui sau mai ascultă şi de specialiştii pe care îi are în preajmă? Când spui George (Gigi) Becali, te gândești în primul rând la echipa de fotbal Steaua București și la terenuri în Pipera. Numele omului de afaceri și cel al echipei de fotbal au devenit sinonime în ultimii ani, în ciuda faptului că în acționariatul clubului apar Vasile Geambazi (37%), Constantin Geambazi (56%), Tomaida Bădescu (4%) și Marius Ianuli (3%).
Toată lumea știe însă că „latifundiarul din Pipera“, așa cum este supranumit omul de afaceri, taie și spânzură la Steaua. Lui Gigi Becali i se reproșează, de către o parte dintre suporterii Stelei, dar și de către unii dintre foștii mari jucători din Ghencea, că nu tratează clubul de fotbal ca pe un business, ci ca pe o „jucărie“ și o modalitate de a se promova. În același timp însă, este suficient să ne uităm la restul echipelor din fotbalul românesc și ne vom da seama că la niciuna dintre ele nu este implementat un plan de afaceri pe termen lung, care să cuprindă o strategie clară de dezvoltare, un plan de marketing serios, pe mai mulți ani.
La Steaua, încercări în acest sens au existat. Departamentul de marketing al clubului a lansat pe piață anul trecut o serie de produse sub marca Steaua, precum ciocolată, bere și cola. Paradoxal, primul pas concret în lansarea unor bunuri de larg consum sub marca Steaua nu a fost făcut de vreun oficial al clubului, ci de producătorul german de esenţe de băuturi răcoritoare Doehler – unul dintre cei mai mari jucători la nivel mondial –, care a fost nevoit, pe fondul scăderii consumului din ţările dezvoltate, să găsească noi oportunităţi de afaceri pe pieţele emergente.
Propunerea pe care reprezentanţii grupului german au făcut-o viza lansarea unui produs nou, cu care Bobby Durbac, directorul de marketing de la Steaua, a fost de acord. Astfel a apărut Cola Steaua. O mutare care a luat prin surprindere pe toată lumea. Mai ales pe analişti. „Coca-Cola şi Pepsi au monopolizat deja piaţa răcoritoarelor, astfel că nu consider că lansarea Cola Steaua a fost o alegere prea inspirată. Trebuie să se ţină cont de saturaţia fiecărei pieţe“, e de părere Andrei Creţu, asociat al firmei de consultanţă A.T. Kearney. Dar planurile Steaua nu au cum să vizeze detronarea vreunuia dintre liderii pieţei, ci, aşa cum cum spune şi Durbac, doar testarea într-o primă fază a afecţiunii pe care o poartă fanii.
Toate acestea sună foarte bine, însă afacerile lui Gigi Becali sunt amenințate în permanență de un factor neprevăzut: comportamentul schimbător și impulsiv al omului de afaceri. În urma unui conflict cu Ministerul Apărării Naționale, care reclama plata chiriei restante, în cuantum de 500.000 de euro, Gigi Becali a decis să plece din Ghencea, după cum și-au dorit suporterii. A luat însă și echipa cu el, iar planul de marketing s-a dus, cel puțin deocamdată, pe apa sâmbetei.
Principala sursă de venit a omului de afaceri este reprezentată, în continuare și în ciuda crizei imobiliare, de vânzarea de terenuri. La începutul acestui an, el a vândut către compania Portland Trust, unul dintre cei mai activi dezvoltatori imobiliari din România, un teren de două hectare situat în imediata apropiere a intersecției dintre Șoseaua Pipera și Bulevardul Barbu Văcărescu, o zonă văzută de analiștii imobiliari drept următorul pol de dezvoltare pe segmentul office. Tranzacția i-a adus suma de 9,3 milioane de euro, potrivit declarațieie sale de avere. Iar portofoliul de terenuri al lui George Becali este încă mare, el deținând în Voluntari o suprafață de peste 240 de hectare, în București – peste 40 de hectare și în Brăila și Pitești – peste 100 de hectare. În plus, potrivit declarației de avere, omul de afaceri a împrumutat diverse persoane fizice cu o sumă cumulată de peste 48 de milioane de euro.Despre celelalte afaceri ale lui George Becali, precum Avicola Iași sau Arcom, nici nu are rost să vorbim. Toate au înregistrat pierderi.