Cautare




, Editor Coordonator

Auto |
|

Gentleman pentru o zi

SUV-ul Bentayga este cea mai vândută mașină a producătorului auto britanic de lux Bentley. Noua generație Bentayga va fi disponibilă în curând, iar revista Forbes Life a avut ocazia să o testeze timp de o zi.
New Bentayga - Hallmark - 1 - Hero

Motorul V8 al noului Bentley Bentayga are un sunet inconfundabil. Îmi place cum își drege vocea la pornire – ca un bariton care a ațipit la repetiții, dar își revine degrabă după câteva vocalize; apreciez că e „săritor” în depășiri și mă amuz atunci când, blocat fiind în vreo coloană, îl aud cum mormăie nemulțumit, încercând să țină în frâu cei 550 de cai-putere cu o forță de tracțiune de 770 Nm.

 

Dacă ar fi să stăm strâmb și să judecăm drept, conducătorul unui automobil care costă peste 100.000 de euro ar trebui să fie un om relaxat și să aibă o atitudine generoasă sau măcar tolerantă față de ceilalți participanți la trafic. Însă nu poți fi relaxat în fiecare zi, după cum nu poți fi bun și generos sau inspirat și deștept în fiecare zi. Dar poți fi așa pentru o zi și am decis ca pentru mine azi să fie acea zi: am la dispoziție un Bentley Bentayga nou-nouț și mi-am propus să fiu un gentleman.

Traficul din București îți oferă în fiecare minut o ocazie să fii generos: de pildă, să-i dau o mână de ajutor domnului cu Logan căruia probabil i-au expirat RCA-ul, ITP-ul și viza de flotant de când așteaptă să se milostivească cineva de el și să-l lase să depășească autobuzul în dosul căruia s-a înțepenit. Când opresc și îi fac semn cu farurile să treacă, nu-i vine să creadă ce vede în oglindă, așa că deschide geamul, scoate capul și privește îndelung îndărăt. Abia după ce turma din spatele meu începe să dea cu copitele în claxoane, omul se dumirește și reușește să pornească mai departe.

În 2015, Bentayga a fost primul SUV pus pe piață de un producător auto de lux, în urma unei investiții de 840 de milioane de lire sterline, care a dat de lucru la 1.500 de oameni în Marea Britanie. Anul trecut, modelul reprezenta 45% din vânzările Bentley, până acum fiind produse peste 20.000 de exemplare. Deosebirile dintre vechiul și noul Bentayga sunt cel mai vizibile la exterior, unde lămpile spate sunt complet redesenate, iar grila față este mai lată și mai înaltă.

 

Tocmai mă gândeam să scot mașina la „șosea” – autostradă, pe numele ei modern –, când mă sună instalatorul: l-am chemat să monteze o baterie instant în baie. Știu, acum conduc un Bentley, dar diseară mă retrag în apartamentul meu de la bloc și m-aș bucura să am apă caldă. Omul are nevoie de un racord cu reducție, cum zic intelectualii – un furtun, pe limbajul muritorilor de rând.

Cum astăzi sunt un gentleman, mă duc cu Bentley-ul la Dedeman. În parcare, impunătorul SUV trezește în privitori atitudini diverse, de la un capăt la celălalt al spectrului sentimental. Zece minute mai târziu, când ies victorios din magazin cu furtunul, îmi dau seama că aș arăta penibil urcând în Bentley cu racordul de cinci lei în mână, așa că îl ascund în buzunar și urc cât pot eu de aristocratic în superbul vehicul.

Când, în sfârșit, ieșim „la șosea”, V8-ul de 4 litri cu două turbine face o zgomotoasă declarație de dragoste pentru autostrada surprinzător de liberă. Mașina zburdă în voie, până când un mesaj de pe display-ul central de 10,9 inchi mă avertizează că merg „prea repede pentru presiunea din roți”. Bentayga Speed (cu motor W12 de 6,0 litri) a atins acum doi ani viteza de 305 km/h, ceea ce îl face să fie cel mai rapid SUV din lume. Cum nu intenționez să pun la încercare acest record (mașina pe care o conduc poate atinge 290 km/h și prinde suta în 4,4 secunde), trec pe banda întâi ca să arunc o privire în jur. Adică în habitaclu.


Deci acesta este noul Bentley Bentayga First Edition, după cum spune inscripția brodată pe scaunele din față, care au un design complet nou față de generația precedentă. Interiorul mașinii este îmbrăcat în două nuanțe de piele, crem și gri închis. Display-ul central are un afișaj edge-to-edge de o rezoluție excepțională, Apple CarPlay este standard, la fel și încărcătorul wireless pentru telefon. Volanul, în două nuanțe de piele, cu o cusătură contrastantă gri în zigzag, este încălzit – la fel și ștergătoarele de parbriz: fiecare braț are 22 de orificii prin care apa ajunge cu presiune pe geam. Când pornești sistemul de ventilație, pe display-ul central apar temporar imaginea zonei unde acționează aerul condiționat (postul de conducere sau locul pasagerului) și temperatura – aceasta fiind afișată și pe comutatorul zonei respective. Ceasul Breitling din bord, cu al său cadran din sidef fumuriu, este o dotare tradițională pe automobilele Bentley și valorează 3.100 de euro.
Zona din spate a mașinii poate fi amenajată pentru două locuri individuale, trei sau cinci, spațiul pentru pasageri fiind cu 10 cm mai mare comparativ cu generația anterioară. Temperatura, încălzirea în scaune sau funcția de masaj, sistemul media, audio și de navigație pot fi controlate de pe un display care poate fi detașat și manevrat ca o tabletă.

Din autostradă ies spre o localitate căreia îi zice Gheorghița. Drumul are o porțiune denivelată și de aceea, probabil, e liber – cei mai mulți șoferi o evită. Pentru Bentayga nu e o problemă: suspensia nici nu clipește, merg cu 120 la oră prin zone pe unde cu mașina proprie nu am îndrăznit să trec de 80 km/h de teamă să nu ies cu capul prin tavan. Însă Bentayga are roți uriașe, de 21 de inchi și cauciucuri cu talonul de cel puțin 60; în plus, modelul pe care îl conduc (preț de listă 210.260 de euro, din care opțiuni de 53.360 euro) este dotat cu pachetul opțional All-Terrain Specification (3.610 euro), care permite selectarea a opt moduri de conducere, patru on road și patru off road.

Prin sate e ceva agitație și încetinesc. Oamenii își văd de-ale lor, merg absorbiți de griji sau prinși în conversații care îi fac să uite că se află chiar pe carosabil. Două femei, cu un copil între ele, nu se feresc din calea mea și, cum din sensul opus vine foarte horărât un tir, trebuie să opresc de-a binelea. Doamnele trec agale pe lângă mine, aruncându-mi o privire gen „Ce-ai cu noi, mă? Pentru ce să dăm cu var?”, după care își văd de drum continuându-și liniștite sporovăiala.

După ce ies dintr-o localitate care se numește Bărbulești, apuc spre Urziceni. O turmă de oi placide ar vrea să traverseze șoseaua, dar mai zăbovește puțin, să treacă Bentley-ul. Drumul se întinde frumos înainte și peste câmpul de o culoare nedefinită a ieșit soarele.

Conduc un Bentley. Pot să fiu recunoscător? Pot. Și sunt. Cu atât mai mult în perioada aceasta, când existența multora dintre noi a fost redusă la simpla luptă pentru supraviețuire. Mă aflu într-o capodoperă a tehnologiei britanice (și germane…), un simbol a ceea ce pot face nu doar inginerii, ci și tâmplarii, pielarii, ceasornicarii și toți ceilalți meșteșugari sau artizani care duc mai departe tradiția lucrului bine făcut, care își cunosc meseria atât de bine încât o execută cu rafinamentul unor artiști. Felul în care acești oameni se raportează la ceea ce fac, dedicarea lor și dorința de a contribui la realizarea unui produs ieșit din comun – toate acestea sunt lucruri pe care le-am admirat din momentul în care le-am conștientizat importanța.

La sfârșitul zilei, în timp ce mașina alunecă elegant spre casă pe ieșirea de pe A3, îmi dau seama că n-am studiat cu atenție sistemul audio furnizat de Naim (unul dintre cei mai reputați producători audio high-end britanici), care are nu mai puțin de 20 de boxe, cu două difuzoare active pentru bass amplasate sub scaunele din față, și o putere totală de 1.780 de wați. De fapt, am oprit radioul, am decuplat Spotify-ul, dornic să aud exclusiv motorul cu opt cilindri respirând în evacuări. Cum Bentley își propune să facă numai mașini electrice din 2030, sunetul sănătos al V8-ului e pe cale de dispariție. Dar astăzi a fost unul dintre motivele pentru care am savurat intens ziua în care mi-am propus să fiu un gentleman.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii