Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Imobiliare |
|

Gala Forbes Best Office Buildings – LIVE TEXT

Ultimul an a adus schimbări majore pe piaţa imobiliară din România: investiţii reprezentative, tranzacţii uriașe, relocări notabile și transformarea radicală a spaţiului rezidenţial și de birou. Iar dincolo de toate acestea, tehnologia și munca la distanţă a schimbat atât felul în care se construiește, cât și felul în care funcţionează o clădire rezidenţială sau de birouri.
Forbes

Aflată la cea de-a șaptea ediție, Gala Forbes Best Office Buildings – The New Way of Life & Work 2021 reprezintă evenimentul dedicat celor mai relevante proiecte imobiliare din segmentul birourilor din România, la care participă actori de top de pe piața imobiliară locală.

Iată principalele declarații:

Ce a schimbat pandemia în strategia companiei/grupului? Ce a rămas la fel în strategia companiei/grupului în ciuda pandemiei?

 

Andreea Cotiga (Leasing Manager) IMMOFINANZ

România este una dintre piețele cheie pentru Immofinanz, iar creșterea la nivel local este de o importanță majoră. Immofinanz este un investitor care e foarte axat pe a crea valoare pe termen lung, pe piața locală. Avem o atenție extraordinară asupra consumatorului nostru și cred că cel mai bun indicator cu care se poate cuantifica asta este, de fapt, gradul ridicat de ocupare în portofoliul nostru și, implicit, veniturile constante. Deci, aș spune că nu avem modificări în strategie din punctul acesta de vedere, cum nu se va schimba nici focusul în ceea ce privește adaptarea continuă la cerințele chiriașilor noștri, ale consumatorilor noștri. Mai ales că, în contextul actual al pieței, flexibilitatea utilizării biroului câștigă din ce în ce mai mult teren și devine din ce în ce mai importantă.

Și pentru noi, ca un răspuns la această tendință a pieței, flexibilitatea a devenit esențială și, de fapt, un pilon central al conceptului nostru de birouri myhive. Această componentă aduce, de fapt, un upgrade conceptului nostru și ne propunem să permitem chiriașilor noștri să acceseze o gamă extrem de variată de opțiuni, să putem, de fapt, acomoda aproape orice tip de cerință ajunsă pe masa noastră, venită din partea unor companii care activează după orice tip sau model de business. Prin acest produs putem să oferim posibilitatea încheierii unor acorduri pe termen scurt sau lung; posibilitatea, dacă vrea, a relocării, oriunde în cadrul portofoliului nostru myhive, acolo unde există disponibil un astfel de produs; posibilitatea de a accesa o gamă extrem de variată de servicii pentru chiriașii noștri și chiar de a extinde sau restrânge suprafața închiriată în funcție de nevoia specifică și reală la un moment dat. Este un produs care a fost deja implementat cu mare succes în Viena, și recent în Varșovia, și primit cu foarte mare căldură și la care lucrăm să-l implementăm în prezent și în clădirile myhive din București. N-aș spune că este un produs creat de pandemie, pentru că, în realitate, am început să lucrăm la el încă din anul 2019, dar aș îndrăzni să spun că această perioadă a contribuit masiv la accelerarea implementării lui la nivel de grup.

 

Mihai Păduroiu (CEO Office Divisions) ONE UNITED PROPERTIES

Eu aș spune că din perspectiva companiilor cu care noi interacționăm, potențialii chiriași din portofoliul nostru de birouri, s-a schimbat lista de priorități pe agenda lor atunci când caută un spațiu nou de birouri. (…) Acum printre punctele cele mai importante regăsim flexibilitatea și nevoia de confort sanitar, de certificare GREEN, care azi a devenit un standard. (…) Asta s-a schimbat și evident că și noi suntem imediat obligați să ne adaptăm și să schimbăm propunerea cu care venim în fața partenerilor din aceste puncte de vedere.

Ce nu s-a schimbat? În primul rând nevoia oamenilor de a avea un mediu de lucru performant și de calitate. Această nevoie nu s-a schimbat și nu se va schimba. Nevoia fundamentală nu a dispărut.

Apetitul nostru de a dezvolta și de a crea proiecte care dau valoare orașului, comunității, proiecte mixte care conțin și funcțiuni de rezidențial, comercial și birouri cu siguranță nu s-a schimbat ci dimpotrivă.

 

Care este cel mai mare risc pentru domeniul în care activați?

 

Andreea Cotiga (Leasing Manager) IMMOFINANZ

Eu aș vrea să încep prin a spune că mie mi se pare că sectorul în care noi activăm, acesta de office, este un sector optimist, care, după părerea mea, va continua să atragă interesul investitorilor pe termen lung. Și am să vin în sprijinul acestei afirmații cu două mențiuni: în continuare, în cursul anului trecut, clădirile de birouri au ocupat ponderea cea mai mare în volumul total al investițiilor și că, deși au fost achiziții sau tranzacții care au fost stopate în perioada de lockdown, ele au fost totuși reluate aproape imediat și s-au finalizat cu succes, unele dintre ele până la finalul anului trecut. Altele sunt în curs de finalizare, în prezent. Deci, iată, este optimist. În plus, eu cred că acest Covid-19 nu va face decât să accelereze evoluția sectorului de birouri și întrevăd niște oportunități mai mult decât interesante. Asta, sigur, pe măsură ce forța de muncă se pregătește de revenire pentru că, până la urmă, în clădirile pe care le avem, le dezvoltăm, sau achiziționăm, lucrează oameni, iar biroul, după părerea mea, va rămâne în centrul activităților și al vieților de business. Misiunea noastră, ca proprietari de spații de birouri, este pur și simplu să ne susținem chiriașii, să-i ajutăm să se dezvolte în timp ce noi ne ocupăm de toate aspectele care sunt legate de spațiul în care ei activează. Ceea ce vreau să spun este că, atâta vreme cât suntem adaptabili acestor noi circumstanțe ale pieței, oricare ar fi ele, nu întrevăd riscuri majore. Adevăratul risc vine din lipsa noastră de reacție sau de acțiune.

Mai mult decât atât, deși anul trecut a fost plin de provocări și dominat de incertitudine la nivel economic, financiar, pentru noi a fost un an extrem de ocupat. Local am reușit să tranzacționăm peste 50.000 mp, atât în prelungirii ale contractelor cu chiriașii existenți, cât și în atragerea de chiriași noi, și chiar extinderi ale suprafețelor închiriate de către o parte din ei.

Mihai Păduroiu (CEO Office Divisions) ONE UNITED PROPERTIES

Singurul risc care poate apărea este tot generat de noi. Trebuie în această perioadă dificilă cu toții, în primul rând comunitatea de business, dar și administrația și mediul academic, să lucrăm împreună. Și trebuie să se asigure că economia merge mai departe și merge într-un mod eficient care nu numai că nu îi afectează pe niciunul dintre cei trei actori principali, ci îi încurajează să facă performanță.

(…) Cred că criza sanitară va fi depășită. Trebuie să învățăm să lucrăm mai bine împreună în așa fel încât să livrăm valoare și să facem performanță.

Care sunt/vor fi criteriile principale după care se vor ghida chiriașii? Ce facilități caută, ce tipuri de spații preferă? 

 

Cristian Secoșan (CEO & Director Smart Infrastructure) SIEMENS

O să avem nevoie de birouri mereu. Am început să lucrăm de acasă, nu acum, am început mai devreme să lucrăm de acasă. Sistemul acesta a existat la noi implementat de trei ani și acum, întrebare e: “Cât și cum o să lucrăm de acasă?”. În mijlocul pandemiei, unii au terminat unele clădiri de birouri, alții au închiriat. O să avem nevoie în continuare de spații de birouri. Planurile noastre reflectă un orizont de timp mult mai mare de 6 luni sau un an, sau doi. De obicei ne uităm de la trei ani în sus. Trei, patru, cinci ani. Avem nevoie de flexibilitate, evident. Cred că spațiile de birouri, de care spun încă o dată că avem nevoie, o să se transforme. O să arate un pic altfel. Poate o să avem niște hub-uri, o să avem niște birouri în mai multe orașe, în mai multe localități, unde colegii se vor întâlni și vor discuta în funcție de nevoile pe care le au. O să avem niște spații de lucru, poate, mai flexibile. Pe de o parte, flexibilitatea de care spuneam, care ar trebui să te ducă și la costuri mai scăzute în momente precum acestea, în care nu ne-am văzut deloc la birou, trebuia să consumăm foarte puțin, să ne reducem partea de utilități și așa mai departe. Și al doilea element e siguranța sau securitatea, care are și acest element sanitar. Facem termoscanare – avem la intrarea în clădire, sau facem aerul – îl curățăm. Cam astea sunt cele două cerințe principale: flexibilitate și siguranța.

 

Ștefan Tudos (Vicepreșendinte) GENESIS PROPERTY

(…) O să mai dureze până în toamnă o reîntoarcere în masă a chiriașilor la birouri. Cu siguranță această perioadă are un impact. (…) Chiriașii noștri își regândesc modelul de business. (…) Acest faimos model hibrid cu siguranță va fi accelerat. Se pune problema câte zile vor fi de acasă, câte vor fi de la birou. Noi ne pregătim de revenire.

(…) Toți chiriașii se întreabă: Dacă angajații se întorc, cum putem asigura siguranța?

 

Emma Toma (Head of Office Division) AFI Europe România

S-a creat o stare de panică îngrozitoare. Iar această stare reprezintă, de fapt cel mai mare pericol. Este datoria noastră să relaxăm puțin lucrurile. E drept că, în ultima perioadă lucrurile se mișcă mai greu, dar trebuie să recunoaștem că situația nu este atât de gravă și dificilă. Iar aici intervine puterea noastră de a ne adapta noului context. Este foarte important și trebuie să privim lucrurile pe termen lung, pentru că în astfel de situații dificile, există riscul să ne pripim și să luăm nu tocmai cele mai bune decizii.

(…) Având 7 proiecte în derulare, noi ne-am propus să le adaptăm noului context, în sensul să ofere toate măsurile de siguranță ce se impun. Nu cred că putem să ne continuăm activitatea total în online, așadar noi ne pregătim pentru o revenire la birouri. Și, ne-am propus ca atunci când angajații se vor întoarce în număr mare la birou, să se simtă în siguranță la locul de muncă.

Dacă ar fi să alegeți, care e cea mai importantă tendință în privința dezvoltării proiectelor office sau care este cel mai important atribut pe care ar trebui să îl aibă o clădire de birouri? 

 

Cristian Secoșan (CEO & Director Smart Infrastructure) SIEMENS

“Smart” arată (n.r. viitorul). Acesta este cuvântul cheie: smart. Ceea ce cred că este important de spus și am militat mereu eu, cu diverse ocazii, și compania pe care o reprezint, a fost integrarea acestor sisteme. Avem un sistem care gestionează sistemul de încălzire /răcire, avem un sistem care controlează accesul, avem altul care controlează iluminatul. Toate aceste sisteme pot și trebuie să funcționeze integrat și asta e ceea ce ne dorim și, din când în când, și reușim. Există câteva clădiri unde am reușit să facem acest lucru, având în felul acesta toate avantajele pe care ți le dă tehnologia, adică acea combinație dintre costuri reduse, mentenanță ușoară, mentenanță predictivă. Și asta e ceea ce cred că ar trebui să regăsim în clădiri; asta e ceea ce încercăm să oferim și să promovăm pe piață: integrarea tuturor sistemelor pe care le putem întâlni la o clădire.

 

Emma Toma (Head of Office Division) AFI Europe România

(…) Pandemia a accelerat unele tendințe – pe toate segmentele am observat o tendință de a îmbunătăți produsele, de a moderniza aceste produse, să le tehnologizeze. Iar această tendință va aduce numai lucruri bune. Pandemia ne-a forțat să accelerăm aceste tendințe, într-un cuvânt a fost un impuls pozitiv pe care această criză sanitară l-a adus în piața de real-estate.

Work vs home: online, offline sau mixt? Headquarter vs satellite hubs? 

 

Cristian Secoșan (CEO & Director Smart Infrastructure) SIEMENS

Toate aceste moduri de lucru se vor regăsi în viitor. (…) Tot timpul o să le amestecăm. Nu o să putem să ne oprim să lucrăm și de acasă. 

Toate trei lucrurile se vor amesteca cumva, în viața noastră, nu știu să vă spun cât la sută. O să vedem. Depinde de ce job ai, în ce domeniu lucrezi. (…)Vorbim de o realitate care este în schimbare. Dacă ne gândim la cum lucram acum 20 de ani, sau unii dintre noi acum 30 de ani, vă spun c[ este o diferență de la cer la pământ.  Nu se compară. 

 

Ștefan Tudos (Vicepreșendinte) GENESIS PROPERTY

În momentul de față se poate lucra cu 80% din stuff acasă. Pe termen scurt se va continua acest model, dar eu cred că economia și faptul că suntem oameni și vrem să interacționăm și să fim într-un mediu social va determina pe termen mediu și lung reîntoarcerea la birou într-o proporție covârșitoare.

 

Cum a evoluat piața imobiliară în ultimul an, în ansamblu și în mod particular în segmentul de rezidențial?

 

Alexandru Mihai (Managing Partner) NORDIS GROUP

Sunt foarte bucuros să mă văd într-un panel offline, fizic, alături de mulți prieteni. Pentru noi, nota este total optimistă. Pentru noi în 2019 multe lucruri s-au schimbat. Am început construcția Nordis Mamaia la începutul lunii mai 2019 și am intrat pe o nișă diferită: acea de second home combinată cu un produs financiar garantat cu o proprietate imobiliară. Deocamdată suntem singurii care fac asta în România, suntem într-un blue ocean și cifra noastră de afaceri în 2020 a fost dublată în ciuda pandemiei și în 2021 am pus iarăși targetul pe dublare și în ianuarie am depășit cu 30% targetul de vânzări. Lucrurile merg foarte bine la noi. Observăm o schimbare în tendința oamenilor vizavi de inflație. Din America au început să tipărească bani pe care i-au aruncat în economie și atunci valoarea lor efectivă scade. Noi am observat că oamenii preferă să investească în imobiliare și produsul nostru a fost fantastic. Am epuizat produsul la mare, peste 95% sunt pre-contractate, iar la produsul nostru Nordis Brașov, un hotel de 5 stele și un ansamblu rezidențial lângă el, de la lansare în primele 2 săptămâni și jumătate am epuizat 10% și nici măcar nu l-am început.

Investițiile în imobiliare sunt foarte căutate. Cei care caută luxul, acesta e dat în primul rând de locație. Nu ai ce să cauți cu un produs de lux în zone limitrofe.

Avem mulți investitori care cumpără produsul nostru financiar pentru că au un randament garantat, dar sunt și oameni care investesc în artă și în proprietăți de lux. Ni s-a spus de către doi cumpărături: „Noi facem un plasament financiar pentru generații.“ Ei știu că orice s-ar întâmpla, chiar dacă va veni o perioadă mai tulbure economică, valoarea proprietății va rămâne crescută. 

Un alt aspect este nevoia oamenilor pe parte rezidențială, de second home, de a avea suprafețe mai mari pentru că se gândesc să vină și să stea mai mult în această casă de vacanță. Aici se aplică inclusiv conceptul de work-from-home și chiar work-from-hotel.

Alex Skouras (Managing Partner ) ALESONOR 

Fiind un dezvoltator imobiliar în România de 20 de ani, ne-am focusat pe rezidențial. Acum 7 ani am văzut că 9% din cei care locuiesc în București trăiesc în afara orașului și 91% locuiesc în limitele orașului și am văzut că se prefigura un mare trend să se mute în afară. Asta a fost, evident înainte de COVID. Am vazut că e un mare apetit pre-covid privind construirea unei comunități.

Ne focusam pe nevoia de un ecosistem real, de un loc unde să fii acasă și să poți face tot ce vrei din perspectiva de angajat, angajator, tată și prieten – toate palariile pe care le purtăm. Am văzut această cerere în creștere pentru o comunitate care este despre familie. Nevoile românilor cu venituri medii spre mari se concentrează pe o casă, dar în același timp vrem să le oferim stilul de viață pe care-l doresc.

Ne-am focalizat pe românii care vor să-și crească copiii într-un comunitate așa cum au copilărit și ei acum 20-30 de ani. Să aibă în jurul lor o comunitate de copii care se joacă într-un parc, au în apropiere grădiniță și școală, un restaurant, o cafenea, un hub unde pot lucra, o sală de sport, tot ce îți dorești pentru familia ta. 

Pandemia de Covid a lucrat ca un catalizator, accelerând acest trend care a fost dintotdeauna acolo. Am fost în acest trend acum 7 ani și suntem aici și acum. Vrem să creăm o comunitate în care oamenii vor fi fericiți și mândri că locuiesc.

 

Eduard Uzonov (Președinte și Fondator) REGATTA REAL-ESTATE 

Sunt convins că, în curând ne vom întoarce la normal. Pe piața rezidențială de lux se caută lucruri extraordinare. Fie că sunt speciale prin locație, fie că vorbim despre terenuri bune, această tendință se va accentua. Oamenii vor case ca să scape de inflație.

(…)Trebuie să recunoaștem că în acest segment, nu mai există acea formă comunistă, unde tarifele trebuie să fie aceleași – prețurile sunt impuse de locație. Trebuie să înțelegem că niciodată piața nu se va opri din a absorbi un produs special, extraordinar. Când se vor mai liniști lucrurile și vom reintra cu adevărat în normalitate, vom fi mult mai maturi, noi toți cei care activăm, cel puțin în acest sector.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii