FacebookTwitterLinkedIn

Arjen Wijnands, project manager: ”Dacă Furban funcționează pentru Rotterdam, o să funcționeze pentru toate orașele.”

Furban este o platformă 3D care ajută primăriile în procesul de design participativ. Aceasta facilitează implicarea cetățenilor în modelarea spațiilor publice și oferă transparență în procesul decizional. Compania olandeză Centric, cu sediul la Iași, dezvoltă Furban pentru piața din Olanda, având ca principal client orașul Rotterdam. “Tehnologia va juca un rol substanțial în transformarea orașelor în orașe smart, sustenabile care să se adapteze la schimbările climatice și să devină mai locuibile. În Rotterdam, folosim o replică digitală a orașului pentru a ajuta la planificarea scenariilor și implicarea cetățenilor” spune Arjen Wijnands, project manager in primăria Rotterdam.

Furban a reușit să ofere o voce și cetățenilor din București într-un proiect realizat în colaborare cu Urbanize Hub. “În viitor, orașele vor fi cu siguranță diferite de cele pe care le cunoaștem astăzi, iar tehnologia va juca un rol crucial în această schimbare. Ea ne va permite să facem orașele mai inteligente și mai eficiente, să monitorizăm poluarea și să o reducem, să îmbunătățim transportul și mobilitatea, să creștem siguranța și securitatea locuitorilor. Cu toate acestea, este important să ne amintim că tehnologia nu ar trebui să fie singura forță care conduce planificarea urbană. Orașele viitorului trebuie să ia în considerare importanța participării cetățenilor în procesul de planificare urbană și să găsească modalități prin care să încurajeze această implicare prin intermediul tehnologiei.” declară Samuel Stancu, UrbanizeHub.

Este participarea cetățenilor importantă în regenerarea urbană?

”Participarea cetățenilor este esențială în procesul de regenerare urbană, deoarece aceștia sunt cei mai bine poziționați pentru a identifica problemele și nevoile comunității. Participarea activă a cetățenilor poate duce la dezvoltarea de soluții mai bune și mai adecvate pentru nevoile comunității, ceea ce poate ajuta la îmbunătățirea calității vieții și a relațiilor sociale. Prin implicarea activă a cetățenilor, se poate ajunge la un consens cu privire la deciziile de regenerare urbană și se poate crea un sentiment de apartenență față de oraș. Nu poți să proiectezi ceva pentru utilizator fără să implici utilizatorul în acest proces. Acest lucru se poate face, așa cum am demonstrat la Proiectul Liniei, prin metode simple și inovative, ca Furban.” explică Samuel.

Regenerare urbană cu ajutorul Furban

“În cazul Proiectului Liniei, proiectul de regenerare urbană din București, platforma Furban a fost integrată ca o modalitate de a implica activ cetățenii în procesul de dezvoltare a primului parc liniar din România. Prin intermediul platformei, membrii comunității au avut posibilitatea de a posta, evalua sau comenta alte soluții și să propună soluții inovatoare pentru viitorul parcului liniar. Prin Furban am reușit să vedem exact ce-și doresc oameni. Acest lucru ne-a ajutat foarte mult pentru că am extras concluzii nu doar pentru zona pilot pe care am propus-o pentru design, ci pentru întreaga amenajare a zonei. Astfel, am fost siguri că ne concentrăm asupra nevoilor și preferințelor lor.” – Samuel

În Rotterdam, cetățeni au avut parte și de întâlniri live pentru a vedea propunerile. “Primul pas a fost să contactăm responsabilii de proiect, iar apoi să implicăm cetățenii. Am facut o adunare publică în care am discutat propunerile cetățenilor, dar și propunerile realizate de municipalitate. În pasul final, am folosit aplicația de realitate augmentată pentru a vizualiza mai bine cum va arăta proiectul final.” povestește Arjen Wijnands.

Scopul utilizării platformei Furban în Rotterdam a fost creșterea nivelul de implicare a cetățenilor în dezvoltarea proiectelor de regenerare urbană. Arjan spune: “Când organizam întâlniri publice cu cetățenii, observam de multe ori aceleași fețe. Folosind o astfel de aplicație, oferim majorității tăcute o oportunitate și o invitație să participe într-o manieră mult mai accesibilă. Locuitorii consideră Furban foarte interesant și sunt cu adevărat deschiși în a-l folosi.” 

Utilizarea platformei pentru Sectorul 2 a fost cu atât mai utilă întrucât Proiectul Liniei s-a desfășurat în plină pandemie de COVID-19. ” Membrii comunității au reușit să propună soluții inovatoare pentru viitorul parcului liniar într-un format 100% online, iar numărul utilizatorilor a crescut semnificativ de la primul anunț al utilizării platformei, ceea ce a demonstrat un interes crescut din partea comunității în procesul de dezvoltare a orașului.” concluzionează Samuel Stancu, UrbanizeHub.