Cautare




, Contributor

Modă |
|

Sustainable fashion: Omra – militantul autohton al acestei mișcări

În ultimul timp, auzim tot mai des despre importanța sustenabilității chiar și în domeniul modei. De ce? Pentru că moda este a doua (!) cea mai poluantă industrie din lume, după cea petrolieră. Așadar, nu este doar un trend, ci un semnal de alarmă menit să trezească conștiința și simțul responsabilității în toți cei care activează în această aparent inofensivă industrie.
IMG_9546

Ce este, de fapt, moda sustenabilă?

Moda sustenabilă reprezintă un cumul de valori etice, aplicate tuturor ramurilor modei: modul în care produci textile, folosirea materialelor ecologice în detrimentul tratamentelor cu substanțe și tehnici dăunătoare mediului înconjurător, reciclare și diminuarea deșeurilor din textile, condiții de lucru și remunerație, până la transport și distribuție.

Subiectul a captat lumina tuturor reflectoarelor atunci când branduri de lux notorii, precum Stella McCartney, Vivienne Westwood, Edun, Gucci sau Tom Ford, s-au alăturat acestei mișcări de protecție a mediului înconjurător și au dat startul unei reale revoluții ecologice.

Care este soluția cea mai la îndemână și cum putem să contribuim la acest bine universal?

În dinamicul București am descoperit și m-am îndrăgostit iremediabil de un brand foarte cool, dar – mult mai important – un real promotor al sustenabilității! OMRA, fondat de Chrisa Dobreanu, are o estetică impecabilă, definită prin linii simple, designuri actuale, finisaje premium și, evident, materiale naturale, eco-friendly.

Creative Directorul are un aer șic și o evidentă expunere la cultură și experiențe la scară internațională. Am stat la o delicioasă cafea împreună cu ea și am sorbit informații valoroase despre acest subiect ce ne macină tot mai intens.

Tu ai urmat cursurile uneia dintre cele mai prestigioase universități de design vestimentar din lume – Central Saint Martins. În urma acestei experiențe, ai decis să încurajezi moda sustenabilă sau este o alegere personală?

Cursurile de sustainable fashion pe care le-am urmat în anul 2011 în cadrul universității Central Saint Martins, din Londra, au jucat un rol foarte important în evoluția mea profesională, dar nu a fost singura experiență care m-a direcționat către moda sustenabilă.

La fel de importantă a fost perioada 2009-2011, când am lucrat pentru brandurile Stella McCartney și Alexander McQueen, în Dubai, UAE, perioadă în care am participat la foarte multe traininguri susținute de reprezentanții de elită ai brandului Stella McCartney, unde am primit toate informațiile necesare pentru a înțelege conceptul de sustenabilitate, rolul și importanța acestui concept în industria textilă și în viața noastră.

În cadrul acestor traininguri, am învățat despre procesele tehnice de producție ale produselor semnate Stella McCartney și impactul lor pozitiv asupra mediului înconjurător.

De asemenea, foarte important pentru dezvoltarea mea educațională și profesională a fost Masterul în Modă, absolvit în 2015, în cadrul Universității de Arte din București, având ca lucrare de dizertație o cercetare științifică privind impactul materialelor textile asupra fizicului, psihicului și spiritului uman.

CITEȘTE ȘI Tablourile Louis Vuitton

Acest concept mi s-a potrivit, într-adevăr, și din punct de vedere personal, fiind o persoană care promovează un stil de viață sănătos.

Ce înseamnă pentru tine moda sustenabilă? Crezi că este doar un trend sau mai degrabă o alegere ce ține de etică?

Moda sustenabilă este o necesitate, este modalitatea prin care începem să înclinăm balanța în favoarea umanității. Nivelul poluării cu care se confruntă planeta este un subiect de maximă importanță, fiind o realitate tristă cu care ne confruntăm indiferent că ne convine sau nu.

Da, poate ține și de etică profesională, însă, din păcate, pentru majoritatea persoanelor, „business is about money, not ethics“.

Prin ce anume este brandul OMRA sustenabil, concret?

Brandul OMRA este un brand vestimentar sustenabil în primul rând prin calitatea materialelor pe care le folosește. Noi lucrăm cu producători de materiale din Italia, Franța, Turcia și România care respectă atât normele de protecție ale mediului înconjurător, cât și drepturile angajaților.

De asemenea, 90% din articolele vestimentare semnate de OMRA sunt realizate din materiale 100% naturale. Putem să ne laudăm cu aceeași calitate a materialelor precum cea a unor branduri internaționale ca Max Mara, Stella McCartney, Dior, Lanvin ș.a.m.d.

Produsele noastre sunt realizate intern, dar și în alte două ateliere colaboratoare, unde sunt respectate drepturile angajaților.

Care sunt valorile și estetica ce stau la baza brandului OMRA, pe lângă sustenabilitate?

OMRA promovează o estetică minimalistă, cu linii simple, care dau o notă de eleganță și rafinament, având un croi similar cu cele ale marilor case de modă italienești. Ne focusăm pe realizarea unor piese vestimentare versatile, astfel, produsele noastre pot fi purtate atât pe parcursul zilei, la birou sau seara, în cadrul unor evenimente festive, glam, iar diferența se face doar prin schimbarea accesoriilor. Scopul nostru este să creăm piese vestimentare care să transcendă trendurile, să fie confortabile și să pună în evidență personalitatea clientelor noastre.

Cât de informați, cu privire la gradul de poluare al industriei textile la scară mondială, crezi că sunt consumatorii români? Și cât de dispuși crezi că sunt ei să accepte acest nou curent sau chiar să ia măsuri în consecință?

Din păcate, nivelul de educație estetică este destul de scăzut în România. Oamenii nu conștientizează cât de puternic afectează mediul înconjurător deciziile pe care le iau.

Aceștia sunt manipulați de marketingul agresiv implementat de companiile de fashion mass-market, care promovează un consumerism exagerat.

Noi încercăm să educăm clientela să adopte un stil de viață bazat pe calitate, și nu pe cantitate. Procesul de promovare a conceptului de sustenabilitate este destul de greu în România, dar oamenii sunt curioși să afle ce presupune acesta, și, ulterior, își doresc să își schimbe obiceiurile de cumpărare.

Sustenabilitatea nu vizează doar moda, ci și alte domenii precum designul de interior și obiect, arhitectura, construcțiile imobiliare etc.

Ce trebuie să știm atunci când ne compunem o garderobă din piese vestimentare sustenabile?

Articolele vestimentare OMRA au numeroase beneficii. Din punct de vedere al materialelor, lucrăm cu țesături naturale precum satin, chiffon, tafta din 100% mătase, stofă din 100% lână virgină și 100% cașmir, bumbac și in. Astfel, articolele vestimentare se vor menține foarte bine ca aspect de-a lungul timpului.

De asemenea, foarte important de știut este că fibrele naturale protejează pielea de radiațiile solare și de particulele de praf din aer, precum și de poluarea realizată de autoturismele care funcționează pe combustibil.

Singurul aspect „deranjant“ ar fi că materialele din mătase sunt ușor șifonabile și sunt foarte puțin sau deloc elastice.

Cel mai arzător subiect la momentul actual este înlocuirea articolelor realizate din blană sau piele naturală cu alternative ecologice. Cum crezi că vor primi această schimbare consumatorii și mai ales cei din segmentul de lux?

Personal, sunt foarte fericită cu decizia luată de branduri internaționale, precum Gucci, de a nu mai realiza haine din blană naturală, întrucât acest gigant este un promotor foarte important pe piața de lux. În timp, oamenii vor înțelege și vor accepta această schimbare.

În cât timp crezi că se pot diminua efectele nocive ale consumului de resurse nesustenabile și care sunt cele mai urgente acțiuni pe care brandurile de fashion trebuie să le urmeze?

Industria textilă este a treia industrie generatoare de profit din lume, interesele financiare sunt foarte mari, deci lucrurile nu se vor schimba de pe o zi pe alta, dar cred că suntem pe drumul cel bun.

Plănuiești să menții aceste caracteristici sustenabile exclusiv sau vei introduce și elemente/materiale/tehnici care nu sunt neapărat aliniate cu acest curent?

Brandul OMRA este un brand care promovează sustenabilitatea. În viitor, poate vom adopta noi tehnici de realizare a produselor, dar care se vor încadra în același concept și aceleași norme de protejare a mediului înconjurător.

În prezent, sunt în discuții pentru a dezvolta un nou proiect creativ care promovează o altă estetică vestimentară. Vă țin la curent 😉

Cine te inspiră dintre persoanele, celebritățile sau brandurile promotoare ale acestui curent?

Stella McCartney este unul dintre brandurile mele de suflet și unul dintre designerii mei preferați, cu care am rezonat foarte mult de-a lungul timpului.

Ce părere ai despre educarea maselor prin social media, în acest sens, și care crezi că sunt tipul de endorsers cu gradul de eficiență promițătoare?

Consider că orice modalitate sau formă de promovare a conceptului de sustenabilitate este foarte bine-venită.

Aparița blogurilor de modă și beauty au produs schimbări în această industrie care avea un mecanism foarte bine pus la punct și aproape de neclintit.

Cu siguranță, social media este un instrument important în promovarea conceptului de sustenabilitate.

CITEȘTE ȘI Straturile frumuseții

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii