FacebookTwitterLinkedIn

Forbes Woman Summit 2022 reunește cele mai reprezentative voci din lumea afacerilor, educației, diplomației și ONG, în jurul unor teme precum leadership feminin, antreprenoriat, educație și filantropie.

Iată principalele declarații din cadrul Forbes Woman Summit 2022:

OFFICIAL OPENING

SANDRA PRALONG – Consilier de Stat – Departamentul pentru Relația cu Românii din afara Granițelor

Din punct de vedere tehnic, în mod colectiv, femeile au transformat lumea. Intrând pe piața muncii, femeile au contribui semnificativ la dezvoltarea business-urilor, a economiei până la urmă. Și, din acest punct de vedere, avem și o statistică: conform statisticilor Uniunii Europene, companiile care prezintă în comisiile de conducere o balanță în ceea ce privește genul angajaților, vorbim aici despre o egalitate între sexe (femei și bărbați), se bucură de o profitabilitate cu 56% mai mare decât celelalte, un procent mai mult decât grăitor.


ALINA PĂDEANU – Consilier de Stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului

Deși ne aflăm într-o mare tulbure, ne aflăm pe o corabie stabilă. Trebuie să ne canalizăm atenția în perioada următoare pe două tranziții: cea a digitalizării și pe zona „verde”. Sunt două linii care vor fi fundamentale în perioada următoare și vor face mari diferențe în ceea ce privește dezvoltarea business-ului, dar și a economiei autohtone. Economia viitorului este cea în care digitalul va fi predominant. Unde se află femeile în acest domeniu? În acest moment, procentul femeilor care sunt specialiste în acest sector este încă unul scăzut în România. La acest capitol trebuie să mai lucrăm, pentru că avem potențial.


E.S. THERESE HYDEN – Ambasadoarea Suediei în România

Înainte de toate, vreau să mulțumesc României pentru sprijinul și solidaritatea pe care le-a arătat Ucrainei în aceste momente dificile. Trebuie să precizăm că pandemia de COVID-19 a afectat în sens negativ activitatea femeilor, dar acest lucru nu înseamnă că rolul și importanța acestora în dezvoltarea business-urilor, a economiei sunt diminuate. Mediul de afaceri românesc are în continuare nevoie de unele statistici referitoare la numărul femeilor care lucrează într-o companie, numărul celor care se află în top managementul unui business, asta pentru a realiza un plan de promovare și de susținere a acestora.

SESIUNEA 1: Leading with Resilience & Driving Positive Impact


MEDA ANNEMARIE VASILIU – Director General al hotelului Nordis Mamaia 5*

Care au fost cele mai importante strategii de business pentru a va adapta la ultimile schimbări?

Interacțiunea umană este un factor care contribuie mai ales într-un business ca Nordis Group, în convingerea clientului de a investi în proprietăți de lux. Ne-am concentrat pentru a crea o experiență memorabilă clienților și potențialilor investitori, pentru a spori încrederea lor în brandul Nordis. 

Am conturat o serie de evenimente speciale în care am transmis emoția pe care o ai în hotelurile Nordis, am stabilit o serie de întâlniri cu investitori noștri și cu potențialii clienți. 

Cum poți să fii rezilient, dar să te și adaptezi la noul normal?

La nivel de business nu poți schimba direcția de la o zi la alta, dar este foarte important sa ai un obiectiv și o viziune pe care să o urmărești. Trebuie sa existe comunicare, o transparență, indiferent de probleme și întârzieri. Am învățat foarte mult că nici o zi nu e la fel cu alta și un plan pe care l-am făcut la începutul lunii se poate schimba în decursul acesteia. Am creat strategii noi, am aplicat planul B sau C,  în funcție de situație. 

Ce a însemnat efectul fluturelui pentru companie?

Credem cu tărie ca nu poți să fii bine ca și business fără să dai din binele tău comunității. Aceasta este și misiunea Fundației Nordis, înființată anul trecut.


ANA DUMITRACHE – Country Head CTP România

Care au fost cele mai importante strategii de business pentru a vă adapta la schimbări?

Dacă vorbim de strategii, în industria noastră avem un cuvânt cheie clar: sustenabilitate, tradusă într-o concentrare pe om și pe nevoile lui. Toate crizele întăresc strategia pe care ne-am asumat-o, de a construi ecosisteme de business. Această strategie ne-a ghidat în ultimii doi ani și toate acțiunile noastre au fost construite în jurul ideii de a crea o viață calitativă în parcurile noastre industriale. Ne-am străduit să punem un pic de culoare în parcurile noastre cu conceptul nostru de Clubhaus. 

Parteneriat ca strategie de business

Domeniul nostru este unul dominat de bărbați. Vorbim despre o zonă a masculinității, a teritoriilor, a orgoliilor. În direcția asta, însă, avem și un privilegiu. Este o industrie susținută de parteneriate și pe termen lung, cu recuperarea investiției pe termen lung. Clienții noștri nu pot scăpa de noi mulți ani și nici noi de ei, deci singura soluție pe care o avem e să ne înțelegem foarte bine. 

Ne-am concentrat foarte mult pe factorul uman și pe calitatea vieții, dar și pe comunicarea cu clienții. Forțați de împrejurări am consolidat relații. 

În doi ani de zile am pierdut un singur client, și avem peste 200 de clienți în România astăzi.


ALEXANDRA SMEDOIU – Partener Deloitte România, coordonatoarea programului Deloitte SheXO Club

Care au fost cele mai importante strategii de business pentru a va adapta la ultimile schimbări?

Pentru noi, ceea ce am învățat în această perioadă sunt: răbdarea, să fim mai răbdători cu noi, cu ce ne așteptăm de la noi, de la clienți, de la partenerii noștri de afaceri. (…) Al doilea lucru, am învățat să fim mai flexibili, în ceea ce facem, în ceea ce așteptăm de la colegii noștri. Am învățat să fim mai atenți la nevoile colegelor noastre, care în această perioadă s-au confruntat cu și mai multe sarcini. Am învățat să fim mai atenți și mai flexibili.

Cum s-a schimbat peisajul leadership-ului feminin? 

Pandemia a afectat în mod disproporționat femeile la locul de muncă, pentru că acestea au avut mai mult grijă de gospodărie, decât bărbații. Femeile își doresc să depășească acest moment, își doresc să continue în carieră și există la nivel global o tendință de creștere a numărului femeilor în funcții de conducere.

Există o percepție ca femeile sunt mai puțin hotărâte în domeniul de business. Percepțiile se vor schimba prin partea aceasta de role modeling, ca cele care au avut succes să spună lucrul acesta în mod public și să le inspire pe cele care își doresc o carieră. 


BEATRICE DUMITRAȘCU – CEO Residential Division One United Properties

Care au fost cele mai importante strategii de business pentru a va adapta la ultimile schimbări?

Compania noastră a performat foarte bine în acești ani în care toată lumea a învățat reziliența și cum să se adapteze. (…) Cei doi ani care au fost de pandemie au fost ani plini în care am performat, ne-am consolidat poziția în piață, am avut doi ani excepționali. Chiar anul trecut, One United s-a listat la bursă. A fost un IPO de succes. În luna septembrie eram deja în indicele BET care evaluează cele 19 companii performate de la Bursa de Valori București. Suntem în primele 10 companii listate la bursă astăzi și am continuat să facem tot felul de acțiuni și să ne consolidăm poziția de companie sustenabilă și care este interesată de tot ce se întâmplă la nivel global. (…)

Parteneriate ca strategie de business

Eu mă adresez unui segment mult mai apropiat de latura umană, pentru că vorbim de zona de rezidențial. Toate parteneriatele noastre au fost gândite pentru a aduce cât mai multe beneficii. În ceea ce privește modul în care vrem ca proiectele noastre să se dezvolte, avem din 2015 certificări green. 

Ne dorim ca toate dezvoltările noastre să scadă poluarea. În ultimii doi ani am început să înțelegem că sustenabilitatea nu înseamnă doar colectarea selectivă a gunoiului. 

Parteneriatele pe cere le facem sunt strategice din perspectiva creării de comunități și regenerării urbane. 


ANDREEA MINUȚĂ – Director Executiv divizia Abonamente Regina Maria

Care au fost cele mai importante strategii de business pentru a va adapta la ultimile schimbări?

Cu toții am conștientizat cât de importantă este sănătatea. În acești doi ani am simțit un nivel din ce în ce mai crescut în ceea ce privește sănătatea. Vorbim despre prevenție, despre comportamente pe cere le dezvoltăm de ani de zile. 

Pentru noi, cel mai important a fost să punem la punct toate protocoalele și fluxurile, pentru ca toți pacienții și personalul nostru să se simtă în siguranță. Porțile noastre au fost deschise în aceasta perioadă pentru a fi alături de pacienții noștri cand au avut nevoie.

Mă bucur să lucrez cu aproape 8.000 de companii care oferă abonamente medicale angajaților lor. Am venit cu soluții și am identificat cum putem fi acolo pentru ei în această perioadă.

Am venit cu soluții rapide pentru a ne adapta. 

În Regina Maria sunt multe femei și cred că este extrem de important să existe un echilibru și avem nevoie de energia masculină, astfel încât această creativitate să apară. În general, în sănătate sunt mai multe femei, însă fac eforturi să aduc și mai mulți băieți pentru că impactul lor este extrem de valoros. Femeile sunt cele care au grijă de sănătatea familiei, a soțului, a copilului, așa ca noi suntem atrase din punct de vedere emoțional de aceasta direcție. 

SESIUNEA 2: Leading in the New Normal

SESIUNEA 2: Leading in the New Normal

GABRIELA STĂNICĂ – Chief Information, Data Officer and E-commerce Director Carrefour România


Digitalizarea: Ce a însemnat digitalizarea accelerată?

Pe scurt, s-a tradus în agilitatea și capacítatea de adaptare, ori de a anticipa trenduri pentru a fi mai aproape de clientii nostri. bordarea digitalizării este reprezentată de aplicarea de noi tehnologii pentru a adauga valoare comercială și pentru a oferi clienților o experiență de top. 

Bringo este primul model de shopper personal pe care l-am lansat cu ceva ani în urmă. L-am dezvoltat de la livrarea în 90 de minute la livrarea în 30 de minute.  Am implementat tehnologii în magazinele noastre, search account-uri, aplicații de pontaje în peste 360 de magazine și roboței de recrutare cu tehnologia de la UiPath. (…) Pentru clienți am accelerat pilonul de e-commerce pe Carrefour.ro și pe aplicația mobilă. (…) Anul trecut am lansat în 9 orașe serviciul Bringo.

Cum s-a reconfigurat modelul dvs de businees: 2019 vs. 2022

A fost o călatorie interesantă și am reușit să lucrăm foarte tare și accelerat pentru a susține obiectivele de business. Avem 80% din echipa nouă. (…) Din perspectiva business aș mentiona partea de e-commerce care este complet diferită acum față de 2019. 

Ce  mai înseamna stabilitate în „noul normal”?

Avem nevoie de stabilitate în continuare, combinată cu agilitate. Dacă ai o arhitectură curată, scalabilă, cerul este limita. 

DANIELA MICUȘAN – Director general Majorel

Digitalizarea: Ce a însemnat digitalizarea accelerată?

Partea decisivă a companiei noastre este performanța oamenilor. Perpetuarea unei culturi organizaționale a fost cea mai mare provocare (…) pastrarea canalelor de comunicare active și de a ajuta angajatii nostri să facă un pas în față.

Situatia pandemică nu a sprijinit interactiuniea (…) A fost un carusel dinamic.  De asemenea, HR-ul și-a schimbat total abordarea de angajare. Am demonstrat că putem fi oameni, iar această componentă de abordare cu căldură ne defineste ca femei, mame, lideri. 

Cum s-a reconfigurat modelul dvs de businees: 2019 vs. 2022

La noi era un vis să lucrăm de acasă. (…) Ne-am mutat 1.500 de angajati acasă în pandemie. Leadership-ul s-a transformat și metamorfozat peste noapte, iar cea mai mare învătătură a fost să avem încredere unii în ceilalți și în resursa umană. La sfarsitul zilei contează implicarea omului din spate. În pandemie am reusit să răspundem provocarilor, am fost prima țară din regiune care a reușit să își convingă clienții să ne acorde această derogarea de a lucra de acasă. 

Ce mai înseamna stabilitatea în „noul normal”?

Singura constantă în viața omului este schimbarea. 

ANDREEA BACIU – Chief Culture Officer UiPath

Noi am avut noroc, fiindcă UiPath era digitalizată deja. Eram pregătiti din punct de vedere al infrastructurii. Având colegii peste tot în lume am încercat să-i sprijinim. Ne-am uitat către comunitate. Pandemia ne-a dat peste cap principiile și am transformat-o într-o oportunitate. Am încurajat prin zile libere angajații să participe în activități de voluntariat. 

Cum s-a reconfigurat modelul dvs de businees: 2019 vs. 2022

Modelul de business s-a schimbat mai puțin, dar am avut două elemente pe care voiam să le atingem în perioada aceea. Una dintre acestea a fost că am vrut sa ne listăm. (….) Ne-am mobilizat și ne-am aplecat către sănătatea angajatilor nostri si le-am pus la dispozitie consiliere. (…) Ne-am orientat către strategia de diversitate.

ELISABETA MORARU – Country Manager Google


Digitalizarea: Ce a însemnat digitalizarea accelerată?

Am lucrat mult mai mult în timpul pandemiei. Noi am vorbit de ani de zile să se facă transformarea digitală a companiilor. Asta a fost minunat, fiindca ne-a dat șansa să inovăm. Vă încurajez să folosiți instrumente care să fie în zona de schimbare profundă a companiei. Eu n-am mai fost de doi ani să cumpar din magazine. Intern, aveți nevoie de astfel de instrumente pentru a fi eficienți. Sunt instrumente AI care vă ajuta să vă dezvoltati si să vă extindeți. De asemenea, sunt foarte multe instrumente pe care Google le-a lansat în timpul pandemiei. 

Cum s-a reconfigurat modelul dvs de businees: 2019 vs. 2022

Anul trecut, în online, am integrat 180 de oameni noi. Provocarea pe care am resimțit-o nu a fost atât de mare din punct de vedere logistic, ci sincronizarea culturală. Am luat decizia să rămânem ca și birouri separate până ne sincronizăm cultural.  (…) Marea demisie și marea retenție este acum o provocare.

Ce  mai înseamna stabilitate în „noul normal”?

Nu sunt adepta ideii de stabilitate. Nimic nu e stabil, pentru că nimic nu este în controlul nostru. 

LIDIA PLENICEANU – Business Unit Director Alten


Digitalizarea: Ce a însemnat digitalizarea accelerată?

Eu reprezint o companie de IT. Digitalizarea era un aspect cotidian în compania noastră. Pandemia a fost un motor de accelerarea a digitalizării, care a ajutat mai multe industrii să isi intensifice procesele. 

Suntem norocosi că am avut infrstructura necesară pentru a se adapta.  

Digitalizarea te ajuta să ramai performant, în joc, dar este o temă și de responsabilitate pentru manageri.

Cum s-a reconfigurat modelul dvs de businees: 2019 vs. 2022

Dupa 20 de ani în business m-am trezit în fata unei situații atipice. Eu sunt de un an și puțin în cadrul companiei.

Mi-a luat cinci luni de zile să-mi cunosc colegii, dar am trecut ușor peste această provocare. În 2019 aveam un birou cu 300 de oameni, care în timpul pandemiei s-a mutat acasă. Acum găsim înapoi la birou aproximativ 10% dintre angajați. 

SESIUNEA 3: Leading with Happiness & Kindness


FULGA DINU – Country Manager Operations Immofinanz

Care sunt elementele echilibrului atât pe plan personal, cât și pe cel profesional?

Echilibrul înseamnă să pui lucrurile în perspectivă și să nu permiți temerilor să-ți influențeze negativ starea, și mai ales deciziile profesionale. În fiecare moment de criză am încercat să rămân pozitivă și calmă. Este foarte important

Ce te ajută să-ți învingi fricile?

Este important să depășești aceste frici, pentru că, pe mine personal mă macină tare pe interior aceste temeri, așa că mă văd nevoită să le reprim cumva.

Cum este mai bine pentru angajator: să arate empatie și bunăvoință angajaților sau să afișeze o oarecare răceală?

Din punct de vedere al angajatorului consider că sunt generoasă și bună, dar fermă. 

CAMELIA ȘUCU – Owner ClassIN

Nu cred că există o rețetă anume pentru a deține echilibrul perfect. Însă, consider că rețeta echilibrului conține: puțin confort, puțină distracție, și puterea de a face față provocărilor. Echilibrul nostru emoțional poate fi regăsi în mod special în situații de criză. 

Ce te ajută să-ți învingi fricile?

Este normal și bine să avem temeri pentru că aceste stări pe care ni le generează acestea ne ajută să construim. Dacă nu am simți frică, nu am avea ocazia să ne manifestăm curajul. 

Cum este mai bine pentru angajator: să arate empatie și bunăvoință angajaților sau să afișeze o oarecare răceală?

În business, cred că femeile sunt cu mult mai empatice decât bărbații că există această calitate în fiecare femeie, genetic vorbind. Consider că sunt un angajator generos, și recunosc că nu am știu niciodată să fiu un angajator-dictator, sincer, nu știu și nici nu vreau să fiu. 


ALINA DONICI – Managing Partner Artesana International SA

Pentru mine echilibrul reprezintă o balanță optimă între minte și trup. Și, cred că trebuie să lucrăm mult pentru a dobândi un echilibru perfect. Echilibrul înseamnă de fapt cum alegi și cum îți dorești să te raportezi față de unele situații. Însă, dacă nu am simțit teamă în perioada pandemică, trebuie să recunosc că în acest moment, în urma ultimelor evenimente de la granița noastră, mă încearcă o oarecare stare de teamă și îngrijorare. 

Ce te ajută să-ți învingi fricile?

Eu am simțit dintotdeauna două frici puternice: cea de eșec și cea de boală. Cum le-am depășit? Cel mai important pas în acest sens a fost să conștientizez aceste temeri. Și, le-am închis undeva bine, cu multe lacăte într-o cutie mentală. 

Cum este mai bine pentru angajator: să arate empatie și bunăvoință angajaților sau să afișeze o oarecare răceală?

Cred că empatia nu trebuie să lipsească din calitățile unui angajator, chiar dacă uneori aceasta vine la pachet și cu „a fi luat de fraier”. Cu toate acestea, eu militez pentru a rămâne empatic, indiferent de ce alte neplăceri aduce această atitudine. Sincer, nimic nu mi se pare mai important să știi că ai crescut și dezvoltat oameni. 


ALEXANDRA ȚENESCU – Director de Comunicare Chronolink România

Găsirea echilibrului reprezintă de fapt o constantă a vieții. Nu putem nega că în ultimul an ne-am confruntat cu situații extrem de schimbătoare și care ne-au împiedicat să ne păstrăm echilibrul. Consider însă că unul dintre elementele esențiale ale echilibrului este dragostea, cea oferită și cea primită. De asemenea, susțin ideea că un echilibrul perfect menținut pe o perioadă lungă de timp, nu este tocmai benefic, și asta pentru că a ieși din zona de confort înseamnă dezvoltarea creativității. 

Ce te ajută să-ți învingi fricile?

O perioada lungă din viața mea am fost regina fricilor. De ce ne este frică? Consider că simțim starea de frică în momentul în care avem senzația că nu putem controla o situație și, aici trebuie să recunoaștem și să conștientizăm faptul că individual deținem controlul asupra a foarte puține lucruri și situații. Acesta este un prim pas ca să ne controlăm o temere sau chiar să ne învingem unele frici. 

Cum este mai bine pentru angajator: să arate empatie și bunăvoință angajaților sau să afișeze o oarecare răceală?

Ca în orice stare/situație, cred că e necesar un echilibru și în ceea ce privește împărtășirea acestei calități. Sigur, poți fi empatic ca angajator, dar păstrându-ți fermitatea deciziilor profesionale. Cred că de cele mai multe ori însă empatia lasă o imagine foarte bună atât în ceea ce privește echipa, dar și imaginea acesteia în exterior.