FacebookTwitterLinkedIn

2020 este un an al încercărilor – trecem prin ele cu toții, nimeni nu pare scutit. Împreună cu alte ramuri ale economiei, industria orologeră este în șoc. Fastuoasele și aglomeratele târguri de ceasuri au fost amânate, multe dintre noutățile pregătite de branduri fiind păstrate „la sertar”, iar vânzările au scăzut dramatic.

Printre cele mai afectate companii orologere se află cele independente. Și tocmai pentru că lucrurile stau așa, este bine să vorbim cât mai mult despre ele. Riscul a fost mereu realitatea lor cotidiană. Cu bugete mici și curaj invers proporțional cu acestea, brandurile independente inovează și se luptă să reziste pe o piață dominată de coloși. Însă temeritatea lor de zi cu zi întâmpină acum noile și dramaticele realități aduse de criza acestui an. Insist: e important să vorbim despre independenții din orologerie – vrem în continuare să-i avem alături și să ne încânte cu creațiile lor. Iar Urwerk este unul dintre cele mai importante nume din domeniu. Iată de ce…

    

Felix Baumgartner şi Martin Frei sunt cei doi vizionari din spatele brandului Urwerk.

Raritate și originalitate

Una dintre cele mai frumoase experiențe ale mele de la ediția de anul trecut a târgului Baselworld, unde se reunesc cele mai multe mărci de ceasuri, bijuterii și accesorii, a fost cea de la standul Urwerk. M-am bucurat de privilegiul de a admira și de a proba un model foarte rafinat, pe care marca elvețiană îl crease în colaborare cu Emmanuel Esposito, un manufacturier de cuțite pliabile de lux. Uimitorul ceas decorat cu sidef și denumit UR-T8 Colibri reprezintă doar unul dintre succesele recente ale Casei Urwerk. Tot la ediția trecută a Baselworld-ului, marca a prezentat piesa cu numele de cod UR-111C Black, iar, peste câteva luni, i-a uimit pe colecționari în cadrul licitației Only Watch cu unicatul Moon Satellite, creat în colaborare cu o altă marcă avangardistă, De Bethune. În 2019, Urwerk a câștigat Prix de l’Audace GPHG cu sistemul AMC, compus dintr-un ceas atomic (master) și un model model mecanic (slave), care, ulterior, a fost vândut la New York, în cadrul unei licitații organizate de Phillips, contra sumei de… 2,9 milioane de dolari!

ADN-ul Urwerk

Aceasta ar fi, pe scurt, retrospectiva Urwerk 2019. Sunt sigur că informațiile sunt suficiente pentru a trezi chiar și curiozitatea celor care nu sunt pasionați de mecanica orologeră, inventică sau de lumea luxului. Pe lângă raritate și prețuri astronomice, ceasurile Urwerk vorbesc despre creativitate, frumusețe și curaj.

Fondată de Felix Baumgartner şi Martin Frei, marca promovează  o viziune asupra orologeriei radical diferită de cea propusă brandurilor elvețiene, chiar dacă, surprinzător, inspirația este adesea extrasă din trecutul secular al ceasornicăriei. Urwerk a devenit un specialist în crearea de complicații de mare rafinament și tehnicitate, cum ar fi „wandering hours”, exprimate cu ajutorul discurilor rotitoare sau al sateliților. „Dacă nu mai inovezi, eşti ca şi mort”, îmi spunea mai de mult Baumgartner. „E un lucru deopotrivă stresant şi incitant.”

Imediat recognoscibile, modelele Urwerk atrag privirile tuturor.Dacă, întâmplător, te „întâlnești” cu o astfel de piesă, consideră-te privilegiat: numărul de ceasuri realizate anual de Casa elvețiană nu trece de 150.

Urwerk în 2020

UR-100 GunMetal este versiunea din acest an a modelului UR-100 SpaceTime. Felix Baumgartner și Martin Frei au reușit performanța de a integra referințe dinamice privitoare la distanțe astronomice în cadranul care indică timpul. Satelitul care afișează ora pe discul său rotitor arată în același timp minutul pe un arc de cerc. În același timp, un al doilea satelit măsoară progresiv distanța parcursă în 20 de minute de un punct fix de pe linia Ecuatorului prin rotirea Pământului în jurul axei sale, iar cel de-al treilea satelit – distanța străbătută de Pământ în mișcarea de revoluție în jurul Soarelui pentru același interval de 20 de minute. Da, știu, totul pare foarte complicat –
și chiar este! Imaginați-vă însă cât efort și ingeniozitate au fost necesare pentru a crea un mic mecanism capabil să exprime vizual toate aceste informații! Realizat din titan și oțel cu finisaje PVD GunMetal, într-o serie limitată la 25 de exemplare, modelul costă 48.000 de franci elvețieni (fără taxe). Și UR-115C Two-Tone este o versiune a unui model deja celebru; el indică orele și minutele pe câte un afișaj marginal de formă semitronconică și încă o dată minutele într-o fereastră cu afișaj liniar retrograd. Fereastra secundelor se află pe partea superioară a carcasei. Modelul este disponibil tot în 25 de exemplare, însă prețul este mult mai mare decât cel al lui UR-100 GunMetal: 130.000 de franci elvețieni.

„Nu sunt un specialist în marketing. Cu o producţie de 150 de ceasuri pe an, brandul este solid şi vreau să menţinem lucrurile la acest nivel”, îmi declara Felix Baumgartner în urmă cu doi ani, într-un interviu. Îmi doresc ca marca să aibă aceeași rezistență și azi, și în viitor. Poate că cei mai mulți dintre noi nu vor avea niciodată șansa de a se mândri cu un ceas Urwerk. Dar nu acesta este lucrul cu adevărat important. Ceea ce Baumgartner şi Frei ne dăruiesc întrece ideea de capriciu rezervat celor foarte bogați și excentrici. Ei ne oferă certitudinea că, pentru spiritul curios, aventura cunoașterii și a inovării nu se termină niciodată.