FacebookTwitterLinkedIn

Fluxurile de combustibil din Golful Persic către Europa vor crește cu aproape 130% în această lună, la 379.000 de barili pe zi. Aceasta este cea mai mare cifră din octombrie 2020 și va fi mai mare decât scăderea cu 166.000 de barili pe zi a importurilor europene din Rusia. 

Schimbarea vine în timp ce Uniunea Europeană încearcă să izoleze Moscova ca urmare a atacului său asupra Ucrainei. Exporturile de energie așteaptă încă să fie penalizate de către bloc, dar comercianții, expeditorii și asigurătorii sunt din ce în ce mai precauți să accepte petrolul rusesc.

În acest context, livrările de motorină destinate Europei se pregătesc pentru a atinge cel mai mare nivel din ultimele 18 luni.  În Europa, prețul motorinei utilizată pentru alimentarea camioanelor, mașinilor grele și navelor a crescut cu aproximativ 70% în acest an. Această evoluție este mai mare decât a țițeiului, care a sărit peste 100 de dolari pe baril în urma atacului Rusiei. Diferența dintre prețul petrolului și prețul produselor extrase din acesta, o măsură a profitabilității rafinării țițeiului, a crescut de la 11 dolari pe baril la începutul anului 2022 la peste 40 de dolari în momentul de față, relatează Bloomberg.

Această situație oferă țărilor precum Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite un stimulent pentru a crește exporturile de motorină. Fluxurile de motorină pot genera producătorilor din Orientul Mijlociu venituri de aproximativ 1,5 miliarde de dolari pe parcursul acestei luni, pe baza prețurilor curente.

Stocurile de motorină din întreaga lume au scăzut considerabil anul trecut, pe măsură ce cererea s-a redresat în urma pandemiei de coronavirus, iar tendința de consum s-a accelerat de la începutul războiului din Ucraina. Problema s-ar putea agrava în următoarele luni, pe măsură ce mai multe contracte de aprovizionare rusești pe termen lung expiră, iar comercianții refuză să le prelungească, a declarat Matt Stanley, un broker cu sediul în Dubai al Star Fuels.

Rusia va fi în continuare cel mai mare furnizor de motorină în Europa în această lună, cu fluxuri medii de 618.000 de barili pe zi, potrivit datelor.

Expeditorii și comercianții au rezervat 19 nave pentru a duce produse rafinate în Europa din Golf pentru o potențială livrare în mai, de aproape trei ori mai multe decât erau rezervate pentru livrarea în aprilie la același moment luna trecută.

Companii precum Saudi Aramco și Abu Dhabi National Oil Co. sunt printre cele mai susceptibile de a beneficia de pe urma creșterii motorinei, a spus Stanley. Acest lucru se datorează faptului că activitățile lor integrate de producție, rafinare și comercializare le permit să reacționeze rapid la fluctuațiile pieței.