FacebookTwitterLinkedIn

Pandemia din 2020 a fost o oportunitate pentru piața TV, care a profitat de creșterea consumului de televiziune liniară (telecomandă) față de anul 2019.

În 2020, piața TV din România a livrat  clienților publicitari 2.240.516 puncte de audiență pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani), în creștere cu 2,7% față de anul precedent. (Sunt 76 de televiziuni înscrise în sistemul de monitorizare ARMADATA SRL)

Punctele de audiență (GRP) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți.

După un început promițător al anului 2020, au urmat două luni (martie – aprilie), în care clienții publicitari au fost cuprinși de incertitudini și chiar panică, multe campanii fiind stopate. Revenirea s-a înregistrat în luna mai, când consumul de publicitate TV a început crească, ajungând în toamnă ca spațiile de reclame să fie vândute integral (sold out) până la finalul anului.

Televiziunile au profitat de creșterea audiențelor generate, în primul rând, de pandemie, dar și de evenimentele de interes național, precum alegerile locale și parlamentare. Un important client publicitar pentru televiziuni a fost Guvernul Orban, care a derulat campania publică de informare „Poartă mască”.

Creșterea volumului de audiență cu 2,7% este remarcabilă într-un an deosebit de dificil pentru mass media din România și pentru clienții publicitari. De asemenea, reprezintă o dovadă a consumului ridicat de televiziune, mai cu seamă în momentele de criză.

Pro TV, liderul pieței, a livrat un volum de audiență 574.501 GRP’30 pe targetul comercial, în creștere cu 4,7% față de 2019. Volumul reprezintă 25,6% din totalul volumului furnizat de piața TV. Altfel spus, Pro TV deține un sfert din piața de publicitate TV.

Volumul furnizat de Antena 1 a crescut cu 10,7% față de 2019, fiind de 424.410 GRP’30 pe targetul comercial. Antena 1 are o cotă de piață de 19%.

Kanal D, cel de-al treilea jucător important pe piața TV, a înregistrat o creștere de 7,7% față de anul precedent și deține o cotă de piață de 11%.

Nici televiziunile de știri n-au stat cu mâinile în sân. Au obținut creșteri de audiență pentru reclamele difuzate Digi24 (78,5%), România TV (2%), Antena 3 (8%), iar B1 TV și-a menținut volumul din 2019 (scădere de 1,5%). Se remarcă majorarea explozivă a volumului de audiență pe care l-a obținut Digi24. Dacă este să comparăm Realitatea Plus cu Realitatea TV (falimentară din 2019), atunci scăderea este de 19%.

Primele șase televiziuni din topul audienței – Pro TV, Antena 1, Kanal D, Digi24, România TV și Antena 3 – dețin o cotă de piață de 66% din volumul total furnizat de piața TV (76 de televiziuni). În 2019, cota a fost de 62,5%. Așadar, o consolidare a acestui grup de televiziuni în anul pandemic 2020.

Analiza pe grupurile de televiziune arată că piața a fost dominată, la fel ca în anii trecuți, de Pro TV, care a trecut în proprietatea miliardarului ceh Petr Kellne, și Intact Media Group, proprietatea familiei Dan Voiculescu. Pro TV (cu cinci televiziuni) a avut un market share de 29%, în timp ce Intact (cinci televiziuni), o cotă de 24,8%. Astfel, cei doi rivali au avut o cotă de piață mai mare de jumătate din totalul audienței: 53,8%.

Alte televiziuni care au înregistrat creșteri de audiență în 2020 față de 2019: DIVA (21,8%), Happy Channel (17,2%), Nickelodeon (34,2%), AMC (392,6%) și Bollywood TV (88,3%).

Televiziunilor care au suferit scăderi de audiență: Național TV (-13,6%), Prima TV (-20,3%), DigiSport 1 (-17,3%), Comedy Central (-19,4%), Paramount (-7,7%), History (-14%), Antena Stars (-17,5%), AXN (-7,5%), Film Cafe (-16%), Pro 2 (-47,5%), Boomerang (-11%), Disney Junior (-33,5%), TVR 1 (-4,7%) și TVR 2 (-11,7%).