FacebookTwitterLinkedIn

Deși pandemia a avut un impact negativ asupra industriei de retail, piața forței de muncă nu a fost atât de afectată precum pare. 

Lipsa de personal în zona de retail este mai veche, potrivit antreprenorului Eugen Sulea, remarcându-se un punct critic chiar în 2019, înainte de criza sanitară. “În Trimestrul 4, cu foarte multe artificii salariale, abia reușeam să acoperim necesarul din comenzile retailerilor. Din fericire, cei doi ani de pandemie ne-au ajutat foarte mult în stabilizarea efectivelor”, declară el, pentru Forbes România.

Eugen Saulea este fondator și CEO al ESSA Group, unul dintre cei mai cunoscuți jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară, cu afaceri de 16,5 milioane de euro în 2021. Potrivit acestuia, în luna martie a anului 2020, piața a avut o tendință pozitivă: “aveam excedent în bazele de date pentru prima dată în foarte mulți ani”. ESSA Group, care oferă servicii de recrutare, plasare de forță de muncă, BTL, servicii management POSM, merchandising și altele, transmitea beneficiarilor și “câte 5 candidați pentru un job activ. Astfel, compania recruta și delega aproximativ 700 de persoane, peste structura permanentă, pentru clienții săi, furnizori şi producători, dar şi pentru marile lanţuri de retail precum Carrefour, Kaufland, Auchan, Metro Cash & Carry, Mega Image.

“În 2021, în vară, s-au relaxat condițiile, a apărut fenomenul de migrare în afara țării. În septembrie chiar am avut de suferit și ne lipseau foarte multe persoane din organigramă sau aveam comenzi ridicate din partea partenerilor. Era un semn ca piața își revine la anormalitatea lipsei de personal”, adaugă Eugen Saulea, menționând că anul 2022 nu repetă specificul anului 2019. Potrivit CEO-ului, anul acesta industria se confruntă cu o criză, cu o migrare masivă de personal în afara țării, din varii motive. “Costul vieții în România a crescut foarte mult. Creșterile salariale sau a pensiilor sunt minime în raport cu costul vieții, așa că foarte mulți candidați prefera sa plece”, explică el.

Iar pe lângă aceste provocări, poate că o tendință a anului în curs este cea de acceptare a personalului non-EU, din afara Uniunii Europene, proces care se confruntă în continuare cu greutăți birocratice și logistice.

În acest context, însă, ESSA Group și-a setat câteva obiective, la nivel de business, în funcție de evoluția pieței. “Avem cateva servicii care au fost în scădere, dar am avut și servicii în creștere. Avem o tendință de a identifica serviciile cu potențial ridicat și, dacă sunt corect susținute din punct de vedere al resurselor, pot genera volume importante. Avem servicii care au scăzut, dar pot fi resuscitate”, menționează Eugen Saulea.

Compania a avut creșteri de la an la an pe partea de management de POSM, livrarea, instalarea și mentenanța de materiale de comunicare au crescut cu 126%, iar depozitarea și manipularea lor cu 206%. Scopul ESSA e de a scoate această zonă drept o divizie separă în portofoliul business-ului. “Mai avem BTL, care era undeva la 25% cifra de afaceri, peste 2 milioane de euro, însă nu s-au mai cerut astfel de activari”.

De asemenea, ESSA vizează lansarea unui serviciu nou în portofoliul său, printr-un parteneriat cu o companie din Cehia. Astfel, antreprenorul va înființa o nouă societate, iar obiectivul “pe termen mediu și lung este ca brandul ESSA să se alatură portofoliului lor (companiei din Cehia n.r.) internațional”

Compania vizează o creștere a afacerilor de 15-20%, iar pentru noul business venituri între 5 și 10 milioane de euro în primul an.