Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Este munca de la distanță viabilă și într-o lume post-pandemică?

Lucrul de acasă a fost în 2020 doar o consecință a pandemiei de Covid-19 fără de care ar fi fost probabil nevoie de ani sau poate chiar decenii pentru a ajunge unde este astăzi. Dar este adopția accelerată a unei astfel de transformări sustenabilă pe termen lung?
Stefan Tudos_Genesis Property

Efectele pandemiei de Covid-19 au forțat angajații din întreaga lume să lucreze de acasă, accelerând o tendință către care ne îndreptam deja cu toții, cu pași mici. Virusul a depășit barierele culturale și tehnologice care împiedicau munca de la distanță în trecut, punând în mișcare o schimbare structurală de amploare. După un an de la debutul pandemiei, limitările și beneficiile muncii de la distanță sunt mult mai clare, și pe măsură ce economiile se redeschid, modelul hibrid de lucru se conturează drept modul de lucru al viitorului.

Peste 20% din forța de muncă ar putea lucra de la distanță, trei până la cinci zile pe săptămână, cu un randament similar lucrului de la birou, indică cercetările Institutului McKinsey Global. Cu toate acestea, mai mult de jumătate din forța de muncă are puține sau nu are deloc oportunități de muncă de la distanță din cauza specificului activităților care impun prezența la birou. Munca remote riscă, astfel, să accentueze inegalitățile la nivel social.

Potențialul pentru munca de la distanță nu variază doar între sectoare, existând o diferență semnificativă dată și de gradul de digitalizare a multor economii din lume. Tot McKinsey a descoperit că angajații din China și India, de exemplu, ar putea petrece doar între 12% și 22% din timpul lor lucrând de la distanță înainte ca productivitatea să fie subminată.

În Marea Britanie, procentul este de 33% și 46%, având cel mai mare potențial de muncă de la distanță dintre țările analizate în studiul McKinsey din noiembrie 2020. Acest lucru se datorează, cel mai probabil, ponderii pe care serviciile financiare o ocupă în economia britanică. În schimb, forța de muncă din alte economii avansate, precum Germania, SUA și Japonia, ar putea dedica 28% – 30% din timpul lor pentru a lucra de la distanță fără a pierde din productivitate.

Potențialul pentru munca de la distanță depinde de mixul de activități care caracterizează fiecare ocupație, de contextul fizic, spațial și interpersonal specific acestora.Multe activități fizice sau manuale, precum și cele care necesită utilizarea de echipamente fixe, nu pot fi realizate de la distanță. De cealaltă parte, activități precum: coachingul, predarea și instruirea; construirea de relații cu clienții și colegii; recrutarea; negocierea și luarea deciziilor critice; inovația, rezolvarea problemelor, toate pot fi realizate și de la distanță, deși sunt mult mai eficiente dacă sunt efectuate offline.

În general, angajații ai căror locuri de muncă necesită gândire cognitivă și rezolvarea problemelor, coordonarea și dezvoltarea oamenilor sau prelucrarea datelor au cel mai mare potențial să lucreze de la distanță. Aceste categorii de angajați tind să fie în același timp și printre cele mai bine plătite.

Conceptul lucrului de la distanță este deja asimilat și de liderii companiilor din toată lumea. 38% dintre directorii care au participat la un sondaj McKinsey spun că se așteaptă ca angajații să continue să lucreze două zile pe săptămână departe de birou și după pandemie. JPMorgan, de exemplu, are deja un plan pentru ca 60.950 de angajați să lucreze de acasă una sau două săptămâni pe lună sau două zile pe săptămână, în funcție de linia de activitate.

Cele de mai sus sunt doar câteva tendințe manifestate la nivel mondial care punctează că lucrul de la distanță va persista și după ce pandemia Covid-19 va trece. Acest lucru va necesita multe schimbări, precum investiții în infrastructura digitală, transformarea structurală a orașelor, a serviciilor alimentare, a imobilelor comerciale și a comerțului cu amănuntul. Va necesita, într-un cuvânt, REINVENTARE.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii