FacebookTwitterLinkedIn

În timp ce unii au rămas fără locuri de muncă, alții s-au îmbogățit și mai mult decât erau înainte de pandemie, așa cum s-a întâmplat în cazul lui Jeff Bezos, fondatorul Amazon, care de curând a devenit singura persoană din istoria lumii cu o avere ce depășește suma de 200 de miliarde de dolari.

Succesul din ultimele luni ale miliardarului s-a datorat și acestei crize sanitare, care a determinat schimbări în comportamentul consumatorului, iar tot mai multe persoane s-au reorientat către cumpărăturile online. Concret, cei care au știut să se adapteze cu o viteză uluitoare la aceste vremuri, în care incertitudinea a fost sentimentul predominant, au profitat din plin de pe urma crizei. Nu mai este un secret faptul că jucătorii din industria de IT și tehnologie sunt câștigătorii acestei recesiuni. Și nici că modificările majore apar atunci când oamenii au “cuțitul la gât”, cum s-ar spune.

Astfel că, dacă până în martie marea majoritate a antreprenorilor erau oarecum reticenți în a-și automatiza și digitaliza afacerile, acum, la aproape șapte luni de la izbucnirea pandemiei, toți parcă se concentrează doar pe asta. În plus, este și cel mai discutat subiect la ora actuală. Atât liderii din business, cât și cei politici acordă o atenție tot mai mare fenomenului de digitalizare.

Anul 2020 o să fie cu siguranță un an care va rămâne în istorie, un an “cu totul neașteptat” așa cum spune Bogdan Gălușcă, Director Dezvoltare – Servicii de Transformare Digitala Stefanini EMEA. El susține și că, în perioada pandemiei, mai mult ca niciodată au fost nevoiți să colaboreze cu partenerii lor, să inoveze mai des. “Acum suntem provocați să ne reconstituim modele de business dacă vrem să avem succes”, punctează acesta.

Totodată, pandemia a arătat și cât de neputincioasă este rasa umană în fața unui astfel de dezastru global, însă a adus și o solidaritate între oameni, inexistentă parcă până în luna martie. Practic, pe tot parcursul pandemiei toți luptau pentru același lucru: supraviețuire. “Este cu totul o altă realitate. Nimeni nu are răspunsuri și se presupune că ar trebui să colaborăm unii cu ceilalți. Ce putem face este să învățăm unul de la celălalt și să fim pe cât se poate de deschiși”, spune Alexandru Cernătescu, fondatorul agenției de publicitate Infinit, care mai târziu a devenit Stefanini Infinit, în urma unui joint-venture cu Stefanini.

Instaurarea stării de urgență pe toată planeta, distanțarea socială, implementarea conceptului de work from home, care părea doar un vis până mai odinioară, sunt doar câteva dintre elementele care au adus schimbări masive în rândul companiilor mici, mijlocii și mari. Deci, cu siguranță, sunt vremuri extrem de volatile. GDP-ul se va contracta, profiturile și prețurile vor scădea, iar pe un trend ascendent este, poate, doar rata șomajului. Întrebarea cheie rămâne: cum ne pregătim pentru astfel de situații? Cu o experiență de peste 20 de ani în transformări digitale, Mark Yates consideră că digitalizarea face parte din răspuns. Astfel, companiile și-au creat platforme și s-au mutat preponderent în online. De aici și creșterea abruptă a procentului de vânzări online, de la 10% la 50% și trendul pare să continue și în perioada următoare. “Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să investim în tehnologie pentru a ne menține clienții și pentru a-i ajuta. Când va trece criza vrem ca ei să își amintească de noi și să fie acolo pentru noi”, explică Mark Yates.

Așadar, secretul pentru supraviețuire rămâne tehnologia, însă vine la pachet cu tot felul de provocări. Mai exact, tehnologizarea și digitalizarea afacerilor și instituțiilor publice înseamnă și o expunere mai mare în fața atacurilor cibernetice, iar riscul este pe măsură. “Din ce în ce mai multe companii trebuie să accelereze adoptarea tehnologiei și, prin urmare, vor trebui să accelereze și răspunsul la provocarea adresată de securitatea cibernetică”, spune Gustavo Zeidan, inginer în cadrul companiei Sage, cu o experiență de peste 20 de ani în diferite tehnologii și industrii.

Însă, realitatea este că majoritatea soluțiilor de securitate nu au fost construite pentru a face față acestei noi situații, iar Gustavo Zeidan este de părere că o abordare hibridă este mai potrivită și îi sfătuiește pe antreprenori să utilizeze soluții tehnologice „puțin mai scalabile”, dar și să investească în ce contează cu adevărat pentru afacerea lor. „Uitați-vă la riscurile cu care vă confruntați în afacerea dvs., care sunt relevante pentru industria dvs., și găsiți o soluție care să le rezolve direct”, spune Gustavo Zeidan.

De asemenea, digitalizarea și tehnologizarea companiilor ajută și în eliminarea erorilor umane, prezente atât în viața de zi cu zi, cât și în business. Yugo Neumorni, președintele Asociației Europene de CIO atrage și el atenția cu privire la riscurile care se prevăd în viitorul nu foarte îndepărat. În opinia lui, nimeni nu poate spune că o companie este 100% protejată din punct de vedere al atacurilor cibernetice și susține că este absolut imposibil așa ceva. „Nu vă puteți proteja compania. Vă puteți proteja anumite părți din companie. Este foarte greu din păcate, dar asta este realitatea”, afirmă Yugo Neumorni, menționând totodată că fiecare antreprenor ar trebui să aibă un plan de contingență foarte solid, pentru că atât natura umană, cât și punctele slabe ale oamenilor rămân aceleași. „La finalul zilei, securitatea este o cultură. Ceea ce vreau să spun este că, eroarea umană este principalul vector al atacurilor cibernetice”, a mai punctat el.

Dar, cu toate că adresarea riscurilor cibernetice este o prioritate pentru antreprenori, cel mai mare „asset” al unei companii rămân oamenii. Lucru punctat și de foarte mulți lideri din business. Practic, dacă un antreprenor are oamenii potriviți alături și dacă știe să îi pună să lucreze într-un mod corect și potrivit pentru fiecare în parte, atunci, în opinia lui Alexandru Cernătescu, el poate rezolva cam orice provocare pe care viața i-o scoate în cale.

„Este foarte important să înțelegi oamenii, deoarece modul în care aceștia cumpără și acționează în realitatea de astăzi va fi factorul de decizie cu privire la ce companii intră în faliment și ce companii au success”, atrage atenția Alexandru Cernătescu, cofondatorul Sefanini Infinit. În astfel de vremuri, important pentru antreprenori este să înțeleagă cum să conducă o afacere și să aducă plus valoare altor companii, în timp ce își mențin consumatorii fericiți, ceea ce, potrivit lui Alex Cerăntescu, ar trebui să fie „ținta finală” a unui om de afaceri.

Pe lângă digitalizare, un alt fenomen care a luat un avans spectaculos în aceste ultime luni a fost și implementarea conceptului de work from home. Dacă până să izbucnească pandemia lucrul de la distanță era considerat „un lux”, acum deja reprezintă o normalitate, ce nu va dispărea prea curând. Însă, a apărut și un nou concept, digitalizarea spațiului de muncă, ce a căpătat valențe tot mai mari în ultimele luni pandemice. „Trebuie să te asiguri că toată lumea lucrează într-un mod optimizat. Iar integrarea anumitor instrumente te pot ajuta cu adevărat”, consideră Peter Keane, EMEA Digital Workplace Director.

Pe de altă parte, exploatarea inteligenței artificiale aduce un beneficiu major organizațiilor, iar odată cu automatizarea proceselor repetitive, oamenii se pot concentra pe lucrurile cu adevărat valoroase. Mai exact, aceștia ar putea face mai mult cu mai puțin. Ionuț Șerdean, EMEA Digital Workplace Practice Lead, consideră că 30% din activitatea de suport va fi realizată în mod automat, utilizând inteligența artificală și machine learning. „Este un concept puternic și o tehnologie puternică la care trebuie să te uiți atunci când vine vorba de digitalizarea mediului de lucru”, subliniază Ionuț Șerdean, în cadrul evenimentului Digital Hour of Power organizat de Stefanini Infinit în parteneriat cu Forbes Romania.

În cele din urmă, lumea nu va mai fi cum a fost, iar tot mai multe schimbări apar pe zi ce trece. Însă, față de criza anterioară, acum digitalizarea ar putea salva companiile de recesiunea ce se prevede pe tot globul.

Aici găsiți versiunea articolului și în limba engleză