FacebookTwitterLinkedIn

După un deceniu în care industria globală de transport de mărfuri a cunoscut o evoluție ascendentă, pandemia a împins multe firme mici și mijlocii spre faliment. Volumul de mărfuri transportat pe șosele, peste hotare, de companiile românești s-a diminuat cu aproape 13% din 2019 până în 2020, de la 20.441 milioane TKM (tone/km) de transporturi internaționale, la 17.833 milioane TKM (tone/km), conform datelor Eurostat. 

Industria transportului rutier de mărfuri din România este în impas, după cele două crize succesive (pandemia și conflictul militar din Ucraina), potrivit unui studiu realizat de fintech-ul românesc Instant Factoring.

În condițiile în care soluțiile de finanțare din partea Statului sau a băncilor sunt dificil de accesat pentru IMM-uri, companiile transportatoare care se confruntă cu creșteri semnificative ale costurilor operaționale (combustibil, polițele RCA, forța de muncă și termenele de plată reale de până la 120 de zile) au la dispoziție doar modalitățile negocierii directe a prețurilor cu clientul, respectiv factoring-ul, o metodă de finanțare accesibilă firmelor mici.

„În prezent, situația din industrie cunoaște o ameliorare, datele INS arată o creștere de 16% a volumului de mărfuri transportat la nivel național anul trecut față de 2020, însă o serie de provocări curente rămân dificil de gestionat. Printre acestea se numără prețul carburantului în continuă creștere după declanșarea crizei militar-politice din Estul Europei, termenele de plată mărite uneori până la 4 luni, criza șoferilor profesioniști, creșterea semnificativă a polițelor RCA, lipsa tehnologizării antreprenorilor din acest sector și puterea lor scăzută de negociere a prețului cu clientul”, explică Cristian Ionescu, CEO al Instant Factoring.

Dacă cel mai mic preț al carburanților era, în 2020, de 4,34 lei pentru motorină, tarifele au crescut galopant, ajungând în prezent la peste 8 lei/ litru. 

Problema s-a accentuat și după ce unii clienți ai transportatorilor au mărit termenele de plată, presați și ei de contextul economic. Dacă înaintea pandemiei facturile de pe o cursă erau plătite între 30 și 90 de zile, în prezent, în unele cazuri, transportatorii au ajuns să își primească banii de pe cursele efectuate și după 120 de zile. 

În plus, pandemia a provocat și o reorientare în carieră pentru mulți șoferi, care fie au schimbat domeniul de activitate, fie s-au angajat la firme de curierat, un segment care a prosperat în această perioadă, fie au decis să emigreze, destinația preferată fiind Germania. 

Conform proprietarilor de firme de transport intervievați de Instant Factoring, șoferii români nu sunt atrași de diferența de salariu, ci mai degrabă de avantajele pe care le au la nivel social, care le oferă posibilitatea ca într-o perioadă de 1-2 ani să-și aducă familia alături. 

În ceea ce privește soluțiile de finanțare ale afacerilor (plata combustibililor, ratele pentru vehicule, salarii), multe firme mici de transport rutier de mărfuri au apelat la soluții precum factoringul, adică scontarea facturilor pentru obținerea rapidă de cash. 

Au fost și firme de transport care au avut o evoluție bună în timpul pandemiei, în special cele din domeniul curieratului. Cererea a fost atât de mare încât unii transportatori au decis să achiziționeze camioane noi.

În ciuda acestor provocări, sectorul transporturilor se află într-o continuă dinamică. În ultimii cinci ani au fost înființate 50% dintre firmele de transport din țară, iar rata de creștere a sectorului a fost de 10%, după cum afirmă Decebal Popescu, fondator al firmei de consultanță Transport Academy. 

Cu toate acestea, multe dintre aceste firme își încheie activitatea rapid. Bariera de intrare pe piață în acest domeniu este joasă, iar mulți antreprenori nu au cunoștințe în domeniului, nu știu cum să-și facă proiecțiile financiare și nu cunosc instrumente tehnologice cu ajutorul cărora să își optimizeze activitatea.