FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA – Summer Plans – viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

La TRANSAVIA, nu există „vacanțe”, căci noi lucrăm cu viață.  Inima afacerii noastre pulsează continuu, noi fiind singurul producător din România care își produce, își crește și își procesează singur toți puii. Fie că vorbim de ferme vegetale și de FNC, de ferme de incubație și de reproducție, de ferme de creștere a puilor, de abatoare, de fabrica de prelucrare și de distribuția brandurilor noastre, prin definiție, noi lucrăm permanent, fără pauză, pentru ca produsele noastre, care au mereu același gust fraged și savuros, să ajungă la consumatori. Bineînțeles, cei peste 2300 de angajați și-au planificat din timp concediile, astfel încât să nu avem sincope în producție.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările dvs. în următoarea perioadă?

Ca orice antreprenor din România, și noi am fost și suntem mereu preocupați de toate provocările cu impact major în toate sectoarele. Dar noi, la TRANSAVIA, nu ne plângem și nu stăm „cu mâna întinsă”. Noi facem lucrurile așa cum trebuie: căutăm mereu soluții pentru a ne proteja profitabilitatea, păstrând calitatea și siguranța produselor noastre, în ciuda creșterilor explozive ale prețurilor la energie, gaz și materii prime, a perturbării lanțurilor de aprovizionare ori a scăderii puterii de cumpărare a oamenilor. Observăm oportunitățile care însoțesc orice provocare din piață și le eficientizăm. Profităm de fundația solidă a afacerii noastre și de atuul modelului nostru de afacere, integrat vertical, care ne permite să nu depindem de alții. Suntem printre foarte puținele companii care nu au credite și care își permit totodată să aibă investiții susținute an de an, care, cumulat, în ultimii 10 ani, se apropie de 200 de milioane de euro. Preocuparea noastră rămâne aceeași: să ne ținem, în continuare, promisiunile față de consumatori, fie că vorbim de calitatea absolută a produselor, de încrederea bazată pe fapte sau de dezvoltarea noastră sustenabilă.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Pe lângă provocările socio-economice, vremea este o mare necunoscută care influențează semnificativ sectorul nostru de activitate. Seceta, schimbările bruște de termperatură, fenomene extreme, neobișnuite își pun amprenta pe recolte, care influențează mai apoi costurile materiilor prime și a alimentelor în general. Totuși, ca lider, nu am cum să stau să mă îngrijorez. Rolul meu este să inspir oamenii pe care îi conduc, să le arăt că avem un scop și că avem și mijloacele pentru a-l atinge, indiferent de contextul în care evoluăm. Am dovedit, în cei peste 31 de ani de activitate, că valorile după care ne ghidăm în afacerea noastră de familie – respect, încredere, disciplină, grijă, responsabilitate – ne ajută să facem față cu brio atât perioadelor de creștere accelerată, cât și crizelor economice și sociale. Ca lider de piață, avem același curaj și aceeași abordare: suntem hotărâți să dăm curs tuturor oportunităților, suntem atenți la nevoile clienților, ne respectăm promisiunile făcute consumatorilor. Cea mai importantă promisiune: facem ce spunem și spunem ce facem.

Cum arată planurile dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Ca întotdeauna, planurile TRANSAVIA sunt ambițioase și, foarte important, dublate de o implementare „așa cum trebuie”, care asigură succesul.  Estimăm că vom continua creșterea, fiind susținuți o cerere sănătoasă, atât din interiorul țării, cât și din alte piețe. Ne bazăm această progonoză atât pe evoluția pozitivă înregistrată în prima parte a anului, cât și pe fundația solidă, conferită de modelul nostru de afacere integrat 100%, de la bob la furculiță. În plus, vom investi masiv, din surse proprii, în energie verde şi vom aloca fonduri pentru dezvoltarea de noi capacităţi de producţie şi de stocare a cerealelor. Desigur, vom continua să ne protejăm față de riscuri și să ne eficientizăm oportunitățile, anticipând mișcările din piață.