Cu un punctaj de 53,7 din 100, România se clasează pe locul 26 în UE, în ceea ce privește indicele egalității de gen. Scorul este cu 14,9 puncte mai mic decât cel al UE. Companiile în care există o reprezentare echilibrată a femeilor au o capacitate foarte mare de transformare, adaptare și inovație, consideră Doris Dezzani, Chief Marketing Officer, membru în boardul Pluxee România.
La nivel global, liderii de azi sunt provocați să înțeleagă și să se adapteze unui mediu de business caracterizat de schimbări imprevizibile și cu efecte greu de prezis. Iar în acest ecosistem, caracterizat de incertitudine, o mentalitate creativă și orientată către flexibilitate este esențială.
“Companiile în care există o reprezentare echilibrată a femeilor au o capacitate foarte mare de transformare, adaptare și inovație. Femeile lider sunt apreciate pentru abilitățile lor de conectare și relaționare, având o înțelegere profundă a modului în care funcționează echipele în cadrul unei organizații. Un studiu amplu realizat de Leadership Circle arată că eficiența femeilor în leadership se bazează pe gândirea creativă, pe capacitatea de a pune sub semnul întrebării status quo-ul și ideea că în viitor creșterea și dezvoltarea companiei se vor construi pe aceleași fundamente care au adus-o acolo unde este în prezent”, a declarat, pentru Forbes, Doris Dezzani, Chief Marketing Officer, membru în boardul Pluxee România.
În domeniul comunicării, la fel ca în orice altă industrie, femeile încă întâmpină dificultăți în a ocupa funcții de C-suite la nivel global. Conform unui raport realizat de LinkedIn și EY, deși femeile reprezintă mai mult de 50% din baza de talente în domenii precum Media, Creative, PR și Publishing, numai 25% dintre posturile de conducere sunt ocupate de femei. Excepție face PR-ul care are o compoziție de 46% femei în pozițiile de conducere executivă.
“Vorbind strict de România, cred că s-au făcut pași consistenți în direcția corectă. România este printre primele clasate în Europa în privința prezenței femeilor în poziții executive, cu un procent de 34%, conform datelor Institutului European pentru Egalitate de Gen. La nivel personal, cred că rolul fiecărei femei care ajunge într-o poziție de leadership într-o companie este să deschidă „ușa” pentru viitoare profesioniste competente. Cu cât oferim mai multe exemple, din mai multe domenii, cu atât societatea în ansamblul ei va înceta să mai vadă aceste aspecte în mod binar și va începe să caute profesioniști, experți, lideri, indiferent de gen”, spune Doris Dezzani.
Femeile încă domină numeric în domenii asociate în mod tradițional cu empatia și grija față de ceilalți, precum cel medical, Resurse Umane și Educație.
„Dacă depășim această împărțire pe genuri a abilităților și le privim global, cred că la nivelul societății o astfel de perspectivă este mai constructivă. Chiar dacă sunt încă multe lucruri de îmbunătățit în ceea ce privește accesul femeilor la educație și, ulterior, în poziții de conducere, acestea au demonstrat deja că pot fi performante în domenii extrem de tehnice și de complexe. Femeile sunt capabile să își asume riscuri, să ia decizii dificile, să își urmărească obiectivele și ambițiile profesionale în timp ce creează o cultură organizațională a echilibrului între viață și muncă. Numărul tot mai mare al femeilor aflate în poziții de conducere ne ajută să înțelegem că e necesar un echilibru între hard skills și soft skills și că preocuparea pentru dezvoltare pe toate planurile, inclusiv dezvoltarea personală și îngrijirea familiei, sunt de fapt soluția pentru o carieră sustenabilă pe termen lung”, susține Doris Dezzani.
Evoluție cât ai clipi
Dezbaterea despre importanța reprezentării femeilor în consiliile de decizie ale companiilor este practic o discuție de dată foarte recentă, după cum spune Doris Dezzani. “La nivel istoric, am clipit și am evoluat ca femei, de la un rol aproape exclusiv casnic la profesioniste implicate în cele mai importante decizii de business. Prin urmare, evoluțiile din ultimul deceniu reprezintă, din punctul meu de vedere, un mare salt în față pentru reprezentativitatea corectă a femeilor în mediul de business. Pentru prima dată în istoria de 68 de ani a listei Fortune 500, mai mult de 10% din companiile Fortune 500 sunt conduse de femei, aducând numărul de femei CEO la 53. În ultimul deceniu am asistat la o creștere de opt ori a numărului de companii care au consilii cu cel puțin o treime din membri, femei”, precizează Doris Dezzani.
Datele arată că 30% este procentul minim necesar de femei în consilii, pentru ca prezența acestora să se facă simțită în politica și strategia companiei, cu șanse chiar și de 12 ori mai mari pentru a se afla în top 20 companii cu cele mai bune rezultate financiare. În cadrul Pluxee, reprezentarea echilibrată în companie, cu o diversitate bună a perspectivelor și ideilor, este importantă. Echipa de leadership a grupului conține 4 femei din 11 membri, deci mai bine de 30% din leadership este reprezentat de femei. Iar în fruntea Pluxee se află o femeie, care conduce afacerea familiei sale.
„În cei peste 25 de ani petrecuți în marketing, lucrând pentru branduri și industrii diferite precum health & beauty, advertising, FMCG, specialty coffee house experience, banking și, în prezent, pentru piața beneficiilor extrasalariale, am avut oportunitatea de a-mi rafina atât abilitățile de comunicare cât și de a mă descoperi ca lider. Experiența mea profesională a început cu o expunere internațională în domeniul sănătății și frumuseții, lucrând pentru o companie britanică ce reprezenta branduri de renume din lumea parfumurilor și cosmeticelor de lux și a produselor profesionale de îngrijire a părului, precum Revlon, Caron, Dolce & Gabbana sau Tony & Guy. Apoi, am coordonat promovarea pentru branduri din portofoliul Procter & Gamble alături de Saatchi & Saatchi, marcând multe premiere în publicitatea locală și zona Balcanică. O altă etapă importantă a fost coordonarea lansării Starbucks Coffee în Orientul Mijlociu și Africa de Nord, contribuind la extinderea semnificativă a brandului în aceste regiuni și marcând premiere în istoria globală a brandului pentru care am fost recunoscută cu primul de excelență în marketing, acordat de Howard Schultz, fondatorul Starbucks”, povestește Doris Dezzani.
În 2006, s-a întors în România și a intrat în domeniul bancar. Din rolul pe care l-a avut la Raiffeisen Bank a coordonat procese de rebranding și repoziționare, a dezvoltat strategii de comunicare și infrastructura de CRM și a inovat în designul de sucursale și digitalizarea serviciilor bancare.
În 2022, s-a alăturat Pluxee, unde s-a implicat în noi premiere, precum trecerea de la Sodexo la Pluxee.
“Experiența în companii multinaționale, în industrii atât de diverse, mi-a oferit oportunitatea de a lucra în echipe cu clienți si membrii internaționali și de a naviga culturi multiple și sisteme de educație diferite. Această expunere la diversitate m-a învățat să mă adaptez rapid la diferite contexte și să înțeleg mai profund latura umană a interacțiunilor. Din această perspectivă, am dezvoltat un stil de leadership incluziv, care facilitează construirea de punți între oameni și culturi. De aceea, cred că rolul strategic al unui lider, indiferent de background și expertiză, este acela de a promova colaborarea și înțelegerea reciprocă între membrii echipelor, contribuind la crearea unui mediu de lucru armonios”, precizează Doris Dezzani.
A fi un bun lider înseamnă mai mult decât simpla coordonare a activităților, spune ea. “Este o funcție complexă care implică managementul echipelor, rezolvarea problemelor și gândire strategică. Printre atâtea roluri, uneori tindem să neglijăm importanța comunicării într-un leadership eficient. Nu neg importanța abilităților tehnice și de management însă capacitatea de a comunica eficient cu membrii echipei și partenerii este vitală pentru transmiterea direcției, obiectivelor și așteptărilor, precum și pentru gestionarea conflictelor și a situațiilor de criză.
Au fost destule momente în cariera mea în care am fost nevoită nu doar să gestionez momente critice dar și să îmi exersez la maxim capacitățile de empatie și înțelegere față de ceilalți”, mai spune Doris Dezzani.
Lucrând mult timp în zona Orientului Mijlociu și a Africii de Nord, în culturi atât de diferite de ceea ce îi era familiar, apăreau în mod frecvent provocări și situații noi. „Însă am reușit nu doar să facilitez un mediu de lucru incluziv ci să și creez produse relevante local care au ajutat business-ul să prospere.
Toate aceste experiențe m-au învățat cum să construiesc relații bazate pe încredere și mi-au modelat stilul de comunicare într-unul ce promovează angajamentul și susține motivația membrilor echipei, favorizând colaborarea și inovația. O bună comunicare în leadership creează o cultură organizațională sănătoasă și relații solide, ceea ce în timp, conduce la realizarea unui mediu de lucru performant, făcând mai ușoară îndeplinirea obiectivelor stabilite”, conchide Doris Dezzani.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania